Earth Hour; att släcka eller inte släcka?

2020-03-18

Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan.

Vi undrar hur det kommer att se ut i år hos alla e-handlare under earth hour. I skrivande stund pågår en coronapandemi och många verksamheter har tvingats permittera, dra ner på inköp och en del har redan fått släcka ner för gott.

Dagsläget

Coronaviruset har påverkat oss alla på olika sätt. På arbetsplatserna ekar det allt mer tomt när folk jobbar hemifrån, toalettpappret är slut i landets affärer och vi är många som känner pulsen gå upp när vi hör någon hosta i kollektivtrafiken.

Det är en tung period för många, men någon som gynnats av tragiken är miljön. Luftföroreningarna över Kina har minskat med 36%, vattnet i Venedig har klarnat och för första gången på länge kan man se fiskarna i kanalerna. Detta önskar vi såklart hade kunnat ske under mindre dramatiska omständigheter, men det är fascinerande att se hur pass snabbt miljön återhämtar sig när samhället sätts på paus.

I samband med Earth Hour som inträffar på lördag den 28:e mars, har WWF gått ut med några “coronavänliga” sätt att engagera sig på. Bland dessa har de nämnt att man som både privatperson och företag kan engagera sig digitalt - något vi gärna ser fler som gör!

Men varför ska e-handlare engagera sig?

Ett företag som varit kreativa i sitt sätt att belysa sitt miljöengagemang är Apotea, som förra året stängde ner hela sin webshop under en timme. Detta för att markera Earth Hour och dess betydelse även för konsumenter och företag. Som besökare möttes man vid tillfället av en digital skylt som informerade om nedsläckningen, samt en nedräkning till när hemsidan skulle vara live igen. Förra året var det även många privatpersoner som engagerade sig. På Google hamnade “Earth hour” på plats tio av mest sökta i kategorin “nyheter och händelser”.

De senaste åren har klimatet och planetens välmående onekligen varit särskilt utmärkande, och det är en växande moralpanik som sprider sig över alla marknader. I oktober 2019 släppte mjukvaruföretaget Bizzkit resultatet av sin undersökning, där 1000 nordiska konsumenter har fått berätta om sin inställning till hållbar e-handel. Det visar sig att konsumenterna upplever det som svårt handla hållbart online, och det är framförallt en brist på information som bekymrar dem.

Hållbarhetstänket är alltså här för att stanna, och det är viktigt att integrera i sin kommunikation med konsumenterna. Varken konsumenter eller e-handlare vill känna sig som miljöbovar. Genom att visa upp ett engagemang för hållbarhet, kommer kunderna känna sig trygga i att de handlar hos just er.

Släcka eller inte släcka?

I rådande situation, är det många småföretagare som verkligen behöver varje kundtillfälle som ges och har därmed svårt att släcka ner sin webshop, om så bara för en timme. Vi hoppas därför få se andra lösningar som kan mäta sig med Apoteas kreativitet förra året. Kanske en digital kampanj på era sociala kanaler för att belysa klimatet? Eller varför inte livesända när ni släcker lamporna och tänder ljus, och uppmana era följare och kunder att göra likadant?

Alla små medel räknas! Lägg det på en nivå som fungerar för er. På så sätt visar ni upp att ni engagerar er och värnar om ert företags inställning till klimatfrågan.

Klockan 20.30 den 28:e mars är det dags att släcka ner, och slutssatsen vi drar är att trots att alla inte kan släcka hela fabriker eller hemsidor, kan det vara värdefullt att åtminstone släcka lamporna en timme för att reflektera.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall