Drönare som framtidens leverantörer?

2021-11-04

Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.

Kunderna ställer högre krav på snabba leveranser

Att kunna tillgodose varje individuell kunds behov och önskemål vad gäller just leverans har kommit att bli en konkurrenskraftig faktor för alla e-handlare. Ser vi till Postnords senaste E-barometer verkar en av de viktigaste faktorerna för kunderna vara just snabbare leveranser – något drönare bör kunna tillfredsställa inom en snar framtid. Det som framförallt varit aktuellt är att sätta drönarna som en lösning på “the last mile problem”, vilket innebär den där sista sträckan fram till slutkunden. På så sätt hade många paket kunnat samåka till en utlämningsplats, för att sedan ännu snabbare kunna ta sig den sista biten med drönare, något som både miljön, kunderna och distributörerna hade tjänat på.

Ser vi till mer statistik, visar Nets rapport “Svensk E-handel 2020” att 13% av e-handelskonsumenter hade velat ha drönar- eller robotleveranser. Det visar på att intresset och kunskapen även finns hos många privatpersoner!

Ökad tillgänglighet utanför städerna

Att drönare är smidigare än bilar och näst intill kan ta sig fågelvägen till sin destination är definitivt en stor USP för drönarna. Det är därför kanske framförallt på svåråtkomliga platser som drönarleveranser kommer vara mest efterlängtade, dit budbilar inte kan ta sig.

I stadskärnorna har vi redan ett brett spektra av leveransmöjligheter med allt från expressbud inom 30 minuter till paketskåp i vart och vartannat hörn. Istället lär det vara ute på landsbygden, i skärgården eller andra mer avlägsna hushåll som kommer uppskatta drönarna mest.

Regelverket för drönare

I Sverige idag kan företag ansöka om tillstånd för att bedriva verksamhet med drönare hos Transporstyrelsen. Där finns tre kategorier att ansöka tillstånd för: öppen, certifierad eller specifik. Vilken kategori verksamheten ska ansöka om påverkas av olika faktorer, bland annat maxkapacitet, mått, om drönaren är inom synhåll för fjärrpiloten eller inte och inom vilket område drönaren ska flyga. Vill du veta mer om de olika kategorierna kan du läsa vidare på transportstyrelsens hemsida.

Framtidens leveranssätt?

Vid det här laget har de flesta av oss hunnit vänja oss vid allt från smarta klockor till VR-glasögon – men drönarleveranser känns fortfarande väldigt futuristiskt!

Bara på de senaste åren har det hänt en hel del. Går vi exempelvis tillbaka till december 2018 och “drönarincidenten” på flygplatsen Gatwick i London visar det tydligt på att drönare kan skapa otroliga missöden då flygplatsen tvingades stänga ner och 140.000 passagerare blev påverkade. Drygt två år senare, i januari 2021, klubbade EU genom ett nytt regelverk för drönare med syftet att få ett så enhetligt regelverk som möjligt bland medlemsländerna. Sammanfattningsvis är drönare i en stor utvecklingsfas, där mycket händer och möjligheterna är många.

I dagsläget är majoriteten av de existerande drönarna designade för att bara kunna köra ett paket åt gången. Vi misstänker att drönarnas stora genomslag kommer ske när de kan ta sig an en större skala och på så sätt bli mer lönsamt. Vi kan helt enkelt dra slutsatsen att det är några steg kvar innan det kan slå som en logistiklösning landet över – men att vi är på god väg!

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall