Vikten av att skydda sin e-handel och kunder mot cyberattacker
Under senaste åren har cyberattacker blivit ett allt vanligare fenomen. Vi minns alla attacken mot Coop under sommaren 2021 och innan dess flera andra stora aktörer vars system blivit hackade.
Som en e-handlare är det viktigt att vara medveten om hotet som cyberattacker faktiskt utgör. Det riskerar inte bara er egen verksamhet utan även era kunders personliga data om något händer på er webshop. Det kan ge följder som förlorad omsättning, negativt rykte och i vissa fall även legala konsekvenser.
Vi har samlat 5 av de bästa sätten att skydda sig mot de vanligaste e-handelshoten och cyberattacker:
- Skapa säkra och unika lösenord
- Minska risken för obehörig åtkomst
- Håll alla dina system uppdaterade
- Säkra er hemsida med SSL-certifikat
- Öva på riskhantering med all personal
1. Skapa säkra och unika lösenord
Det kanske är det mest självklara för de flesta, men att använda sig av starka lösenord är en bra start för att minska risken för cyberattacker. Idag finns det mängder av bra lösenordshanterare, som håller koll på alla dina lösenord på ett säkert sätt. Det innebär att du kan ha starka och (framförallt) unika lösenord på alla konton och system utan att behöva oroa dig över att du inte kommer komma ihåg dem. Påminn även alla dina anställda att byta lösenord regelbundet för ytterligare ökad säkerhet.

Finns det möjlighet, så är tvåstegsverifiering ett utmärkt sätt att säkra ditt konto. Beroende på system kan du verifiera dig på olika sätt; en sifferkombination som skickas till din e-post eller mobil, bank-id eller en extern autentieringsapp. Har du ett system som inte stödjer tvåstegsverifiering? Kontakta din leverantör och fråga om det går att lösa!
Har du vårt affärssystem Nemo kan du ha tvåstegsverifiering – kontakta oss så löser vi det!
2. Minska risken för obehörig åtkomst
För att minska risken att hela systemet blir hackat för att ett inlogg läcker kan det vara bra att se över alla användares åtkomst.
Varje medarbetare bör bara ha åtkomst till den data som behövs för dennes arbete. Detta kan styras genom bland annat rollbaserad åtkomst, där olika roller får tillgång till de olika delar av systemet som de behöver för sina arbetsuppgifter. Exempelvis behöver personalen på lagret inte ha tillgång till samma data som de på ekonomiavdelningen. Skulle det hända att någon användare behöver ta del av data som de inte har åtkomst till kan man använda sig av tidsbegränsade engångsinlogningar.
Var även noga med att byta lösenord ofta, radera gamla inlogg och ta bort inaktiva användare (ex. om en anställd har slutat) för att minimera risken att någon kommer åt data de inte borde.
3. Håll alla dina system uppdaterade
Cyberattacker utnyttjar ofta svagheter i äldre versioner av mjukvara och system. Se därför till att ha samtliga programvaror, plattformar, tillägg och plugins uppdaterade och ta bort de som inte används.
För dig som driver e-handel är det extra viktigt att kontinuerligt gå igenom samtliga partners kopplingar och integrationer. Se exempelvis till att era betallösningar är à jour och ha en dialog med leverantören hur de arbetar för att er och era kunders säkerhet.
4. Säkra er hemsida med SSL-certifikat
Att skapa en säker digital miljö för era kunder att röra sig på är A och O för e-handlare. Ett bra sätt att göra det på är genom att använda SSL-certifikat för att kryptera all trafik mellan kunderna och din webshop.

Ett SSL-certifikat (Secure Sockets Layer) är ett digitalt certifikat som verifierar att en webbsida är den den utger sig för att vara. Genom att kryptera all trafik mellan webbservern och webbläsaren skyddar SSL-certifikatet känslig information såsom kundernas kontouppgifter, lösenord och kreditkortsnummer. Det skyddar även mot så kallade man-in-the-middle-attacker, som försöker avlyssna eller manipulera trafik mellan webbservern och webbläsaren.
Du kan ofta se om en hemsida har SSL-certifikat genom ett litet lås i webbläsarens adressfält. De använder även HTTPS istället för HTTP.
5. Öva på riskhantering med all personal
Om olyckan ändå är framme är det viktigt att ha en utarbetad plan för hantering av säkerhetsincidenter – innan den sker! En sådan plan bör innehålla åtgärder för att minimera skadorna och återställa systemet så snabbt som möjligt.
Genom att utbilda samtliga anställda i säkerhetsmedvetenhet och ha kontinuerliga genomgångar av säkerhetspolicyn kan ni även lättare säkerställa säkerheten på företaget.
Det är trots allt din personal som är de första som kan agera på cyberattacken om den väl sker!

Vill du veta mer?
Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.