E-handlare är inte immuna mot cyberattacker

2018-11-05


Cyberattack

Det tycks bli allt vanligare med cyberattacker och vi kan titt som tätt läsa nyhetsrapporteringar om IT-skandaler hos svenska myndigheter, hackade Facebook-konton och ryska cyberattacker. Men vad innebär egentligen dessa attacker och hur skyddar man som e-handlare sig på bästa sätt?

I takt med att privatpersoner och företag digitaliseras blir också frågan om datasäkerhet allt viktigare. Och även om det oftast rapporteras om risker på en nationell nivå där stora bolag och myndigheter faller offer för cyberattacker betyder inte det att mindre företag och e-handlare går säkra från liknande hot. Idag kan man se att cyberattacker i form av kapade hemsidor blir ett allt vanligare problem bland företag och konsekvenserna blir många gånger förödande för verksamheten.

Tony Johansson, försäkringsmäklare på Säkra, berättar vid en intervju att cybersäkerhet fortfarande är ett relativt nytt ämne inom försäkringsbranschen. Han menar att ett av de största problemen bland företag idag är att de inte är tillräckligt medvetna om sin utsatthet och därför inte arbetar förebyggande med sin datasäkerhet.

Så här kan en cyberattack gå till

Cyberbrottslingar är vanligtvis ute efter två saker; kapital och/eller data. Den stora risken för företag som utsätts för en cyberattack är att känsliga data sprids och hamnar i fel händer alternativt att hemsidor och hela system blir kapade.

Sett till datasäkerhet, är den mänskliga faktorn många gånger den svagaste länken hos företag, och ett dataintrång kan ofta härledas till att någon i personalen har klickat på en länk i ett så kallat phishing-mail eller har haft bristfällig lösenordshantering. När hackern väl har tagit sig in i databasen låser eller krypterar de hemsidan och all data för användaren. För att återfå tillgång till hemsidan tvingas det drabbade företaget betala en lösensumma. Tony är noga med att poängtera att en betald lösensumma inte garanterar att man får tillbaka all sin data eller att sidan inte blir hackad igen.

Stora mörkertal

Det största problemet när ett företag får sin hemsida kapad, är inte att det är en kostsam och tidskrävande process utan att det påverkar varumärket negativt. Nya lagar som GDPR och uppmärksammade fall där företag och myndigheter har brustit i hanteringen av personuppgifter har bidragit till att konsumenter idag är mer medvetna om hur deras personuppgifter hanteras. En studie från Handelshögskolan, där man har mätt intressenters reaktion på företags beteenden, visar att bristande dataskydd kommer på andra plats av oetiska beteenden. Strax efter bristande kontroll av barnarbete.

Konsekvensen av detta blir att många utsatta företag, i syfte att skydda sitt varumärke, väljer att betala lösensumman istället för att anmäla attacken till polisen. Även Tony Johansson tar upp detta som en av de största orsakerna till att man knappt har hört talas om några e-handlare eller företag som har fått sina sidor kapade. Detta i sin tur är också en bidragande faktor till att det idag bland många företagare finns bristande kunskap om datasäkerhet.

Skydda dig mot cyberattacker

Det bästa du kan göra för att skydda dig mot cyberattacker är att arbeta proaktivt med ditt dataskydd.

Utbilda din personal i datasäkerhet

– Din personal är din största tillgång och genom att se till att de har kunskap om datasäkerhet och lösenordshantering kan du även skydda din hemsida och all din data.

Arbeta med backuper

– När du sparar din data på mer än ett ställe blir du också mindre sårbar mot attacker utifrån.

Teckna en försäkring mot cyberattacker

– Med en försäkring får du professionell hjälp direkt när din hemsida kapas, vilken kommer spara dig tid och pengar.

Kontakta oss

Tel: 040-6362060

E-post: info@eseco.se

Adress: Jörgen Kocksgatan 4, 21120 Malmö