Black Friday trots klimatkris

2019-10-24

Med bara dagar kvar är det många e-handlare som räknar ner till Black Friday. Köpfesten i slutet av november, som nu för tiden sträcker sig över en hel helg “Black Weekend” och utgör det officiella startskottet för julhandeln.

2018 satte svensk handel än en gång nytt rekord när man i Sverige under Black Friday sålde för över 6,7 miljarder kronor. Enligt Postnord stod e-handeln för mer än hälften av denna försäljning. En undersökning som Svensk Handel har gjort visar att nästan varannan svensk (47%) förväntar sig handla något under Black Friday 2019. I samma undersökning uppger en lika stor del e-handlare att Black Friday är en viktig dag för deras försäljning.

Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken ovan visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.

Välgörenhet drar fokus från prispress

Många e-handlare ser fortfarande Black Weekend som en helg att slå försäljningsrekord. Men bara under de två senaste åren har vi sett allt fler e-handlare som använder dessa dagar för att bygga sitt varumärke genom att ta ställning mot konsumtionshets.

Friluftsmärket Stellar Equipment är ett exempel på företag som har valt att göra en twist av Black Friday genom något som de kallar “White Friday”. White Friday innebär att de Stellar Equipment under Black Friday donerar 20% av sin totala försäljning till miljöorganisationen 1% For the Planet.

Livsstilsbutiken Grandpa har också gått ut med att de i år för första gången bojkottar konceptet Black Friday. De understryker att Black Friday, sett till försäljningssiffror, är en av deras bästa dagar på året men menar att det inte känns bra att uppmana till stressad konsumtion. Istället trycker de på värdet av hållbarhet i allt från produkter till affärsmetoder.

En annan e-handlare som har tagit ställning mot Black Friday är klädmärket Asket . När andra butiker erbjuder rabatterade priser och längre öppettider väljer Asket att stänga ner sina butiker helt. Besökaren som under Black Friday förra året försökte gå in på Askets webbshop möttes av budskapet “Closed for your consideration”.

Hållbara försäljningsmål

I en tid då klimatfrågan står i centrum måste även e-handlaren ta ställning och arbeta med sina hållbarhetsmål. Samtidigt går det inte att bortse från Black Friday och andra konsumtionsdagar som julhandeln och mellandagsrean på många sätt är viktiga för att en e-handlare ska nå sina försäljningsmål.

I den här artikeln tar vi upp tre e-handlare som har tagit avstånd från konsumtionshetsen kring Black Friday. Och efter i år kommer vi med stor säkerhet ha fler exempel att titta på. Men hur arbetar dessa företag med hållbarhet resterande dagar av året?

Cirkulära affärsmodeller är något som vi med stor sannolikhet kommer se ännu mer av i framtiden. Det cirkulära tänket går ut på att man som e-handlare tar ett större ansvar och börjar arbeta mer kreativt med koncept som återanvändning, reparation och second hand. Ett exempel på företag som idag har en sådan affärsmodell är Returhuset som tar emot allt från kläder, inredning till trasig elektronik som de reparerar och säljer på nytt.

Att hitta en balans mellan hållbarhet och lönsamhet är inte enkelt. Men i takt med att konsumenter ställer krav på hållbarhet måste e-handlare börja arbeta mer kreativt med hållbara affärsmodeller. Samtidigt är det viktigt att inte låta sig manas till moralpanik eller förhastade beslut. Låt tankarna på en cirkulär affärsmodell ta tid. Ju mer genomtänkt, desto bättre effekt får den för både dig, konsumenten och miljön.

Hur tror du att klimatfrågan kommer påverka Black Friday i år?

Du kan läsa mer om hur du förbereder din e-handel för Black Friday i artikeln Planera för vinterns e-handel redan i sommar

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall