Black Friday trots klimatkris

2019-10-24

Med bara dagar kvar är det många e-handlare som räknar ner till Black Friday. Köpfesten i slutet av november, som nu för tiden sträcker sig över en hel helg “Black Weekend” och utgör det officiella startskottet för julhandeln.

2018 satte svensk handel än en gång nytt rekord när man i Sverige under Black Friday sålde för över 6,7 miljarder kronor. Enligt Postnord stod e-handeln för mer än hälften av denna försäljning. En undersökning som Svensk Handel har gjort visar att nästan varannan svensk (47%) förväntar sig handla något under Black Friday 2019. I samma undersökning uppger en lika stor del e-handlare att Black Friday är en viktig dag för deras försäljning.

Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken ovan visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.

Välgörenhet drar fokus från prispress

Många e-handlare ser fortfarande Black Weekend som en helg att slå försäljningsrekord. Men bara under de två senaste åren har vi sett allt fler e-handlare som använder dessa dagar för att bygga sitt varumärke genom att ta ställning mot konsumtionshets.

Friluftsmärket Stellar Equipment är ett exempel på företag som har valt att göra en twist av Black Friday genom något som de kallar “White Friday”. White Friday innebär att de Stellar Equipment under Black Friday donerar 20% av sin totala försäljning till miljöorganisationen 1% For the Planet.

Livsstilsbutiken Grandpa har också gått ut med att de i år för första gången bojkottar konceptet Black Friday. De understryker att Black Friday, sett till försäljningssiffror, är en av deras bästa dagar på året men menar att det inte känns bra att uppmana till stressad konsumtion. Istället trycker de på värdet av hållbarhet i allt från produkter till affärsmetoder.

En annan e-handlare som har tagit ställning mot Black Friday är klädmärket Asket . När andra butiker erbjuder rabatterade priser och längre öppettider väljer Asket att stänga ner sina butiker helt. Besökaren som under Black Friday förra året försökte gå in på Askets webbshop möttes av budskapet “Closed for your consideration”.

Hållbara försäljningsmål

I en tid då klimatfrågan står i centrum måste även e-handlaren ta ställning och arbeta med sina hållbarhetsmål. Samtidigt går det inte att bortse från Black Friday och andra konsumtionsdagar som julhandeln och mellandagsrean på många sätt är viktiga för att en e-handlare ska nå sina försäljningsmål.

I den här artikeln tar vi upp tre e-handlare som har tagit avstånd från konsumtionshetsen kring Black Friday. Och efter i år kommer vi med stor säkerhet ha fler exempel att titta på. Men hur arbetar dessa företag med hållbarhet resterande dagar av året?

Cirkulära affärsmodeller är något som vi med stor sannolikhet kommer se ännu mer av i framtiden. Det cirkulära tänket går ut på att man som e-handlare tar ett större ansvar och börjar arbeta mer kreativt med koncept som återanvändning, reparation och second hand. Ett exempel på företag som idag har en sådan affärsmodell är Returhuset som tar emot allt från kläder, inredning till trasig elektronik som de reparerar och säljer på nytt.

Att hitta en balans mellan hållbarhet och lönsamhet är inte enkelt. Men i takt med att konsumenter ställer krav på hållbarhet måste e-handlare börja arbeta mer kreativt med hållbara affärsmodeller. Samtidigt är det viktigt att inte låta sig manas till moralpanik eller förhastade beslut. Låt tankarna på en cirkulär affärsmodell ta tid. Ju mer genomtänkt, desto bättre effekt får den för både dig, konsumenten och miljön.

Hur tror du att klimatfrågan kommer påverka Black Friday i år?

Du kan läsa mer om hur du förbereder din e-handel för Black Friday i artikeln Planera för vinterns e-handel redan i sommar

En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
distansering under corona
Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021

E-handelsåret 2020

2020-12-16
Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
God e-handels Jul
I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
tips inför black friday 2020
Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
trygg säker ehandel

Tryggare e-handel

2020-10-12
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall