fbpx
esecos logga

Så automatiserar ni lagerhanteringen med 5 enkla steg

Så automatiserar ni lagerhanteringen med 5 enkla steg

Så automatiserar ni lagerhanteringen

Förmodligen har du som mindre och mellanstor e-handlare varken ett behov av eller de finanser som krävs för att driva helautomatiserade robotlager som e-handelsjättarna Amazon och Ocado, men det hindrar dig inte från att automatisera utvalda delar av lagerhanteringen med relativt enkla lösningar.

5 steg för att automatisera lagerhanteringen:

  1. Se över din lagerhantering
  2. Låt affärssystemet automatisera jobbet
  3. Räkna på lönsamheten
  4. Öka kundnytta och konkurrenskraft
  5. Automatisera hela kundresan

1. Se över din lagerhantering

Att se över sin lagerhantering direkt efter högsäsong eller en säljtopp är att föredra då det är lättare att identifiera förbättringsområden när minnet är färskt.

Kanske fungerade inte plockprocessen på bästa sätt när trycket ökade, eller så tog varorna slut innan nybeställningen nådde fram? Det är mycket som kan gå fel både när din e-handel ökar och minskar. Den som har koll på sin lagerhantering vet exakt var skon klämmer.

2. Låt affärssystemet automatisera jobbet

Ett välutvecklat affärssystem kan automatisera de flesta lagerhanteringsprocesser. Här kommer några exempel.

Ta hjälp av prognosbaserade inköpsordrar för att få förslag på vad som bör köpas in och när. Dessutom kan både kundtjänst och kund hållas informerade om hur många varor som finns i lager samt när varan finns i lager igen om den är slutsåld.

Med hjälp av plockplatshantering vet du exakt var du ska gå för att plocka en vara. Många e-handlare förlitar sig på minnet vid plock men vid större volymer går det inte att hålla allt i huvudet. Och ju fler som jobbar med plocket desto större anledning att sätta processer för att plocka effektivt, speciellt om man har extrapersonal eller nyanställda i lagret.

Det finns en uppsjö med sätt att plocka på. Med plocklista och plockvagn går plocket snabbt. Bäst är att plocka på vagn med fack, med en plocklista som har en angiven plockrunda. Men om du inte har möjlighet att göra det så kan du jobba med plockrundor och plocka fler order åt gången.

3. Räkna på lönsamheten

Ett helautomatiserat lager är kanske inte nödvändigt för din e-handel, men att automatisera delmoment i lagerhanteringen ger ofta ekonomiska fördelar. Både kundcase och uträkningsmodeller ger dig en tydlig bild av förväntad lönsamhet samt hjälper dig att motivera din ekonomiska investering i en affärssystemslösning.

4. Öka kundnytta och konkurrenskraft

Automatiserad lagerhantering handlar inte bara om kostnadsbesparingar och effektivitet. När allt fungerar smidigt och snabbt får dina kunder en positiv köpupplevelse vilket stärker ditt varumärke och får dina kunder att handla hos dig igen.

Dessutom är det större chans att dina kunder rekommenderar din e-handel till vänner och bekanta när de är nöjda med både köp och leverans. Underskatta aldrig en nöjd kund, eller en missnöjd sådan för den delen.

5. Automatisera hela kundresan

Självklart är det inte bara lagerhanteringen som går att automatisera. Att ha koll på kundens resa från första kontakt till dess att varan är levererad är viktigt för att kunna se var det finns möjlighet till
förbättring.

Och glöm inte att planera för senhöstens säljfester som Black Friday och Cyber Monday redan nu så att du ligger steget före. Här har vi samlat våra bästa tips.

Har du frågor eller funderingar kring det här med automatisering, så tveka inte att kontakta oss. Det är det här vi är bäst på.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner