Amazon

En jätteaktör är på väg in på den svenska marknaden och man kan redan nu känna av att det finns en viss oro, men också mycket förväntningar på hur Amazon kommer påverka svensk e-handel. Det spekuleras kring när och hur Amazon kommer göra sin entré men vad som nästan är mer intressant är vilka utmaningar och möjligheter det kommer få för svenska e-handlare.

Som med allting annat handlar det om vad man gör av situationen. För en del e-handlare kommer det att innebära stora möjligheter medan andra kan behöva omvärdera vad kärnan i deras verksamhet är för att anpassa sig efter potentiella förändringar på marknaden. Det viktigaste i nuläget är att man sätter upp en strategi för hur man ska agera den dagen Amazon slår upp sina portar i Sverige. Detta gäller oavsett om man ser Amazon som en konkurrent eller en ny spännande marknadsplats att sälja sina produkter på.

Vilka är möjligheterna?

De som kan dra störst nytta av Amazons intåg tror vi är mindre nischade e-handlare som idag säljer sina egna varumärken. För dessa företag kan en välkänd marknadsplats som Amazon innebära en möjlighet att synas i sammanhang, tillsammans med större aktörer, som man annars resursmässigt har svårt att konkurrera med. Genom att sälja sina egna varumärken, blir inte frågan om billigast pris och små marginaler en lika stor del utan man kan i större utsträckning använda plattformen för att nå ut till en bredare marknad.

Amazon ställer höga krav på dig som återförsäljare och kräver bland annat att varorna som säljs finns i lager, att leveranserna fungerar och att man helt enkelt håller vad man lovar till kunderna. För många återförsäljare runt om i världen har det blivit en form av garantistämpel att finnas på Amazon, något som små och relativt okända e-handlare som vill nå ut på en större marknad kan dra nytta av.

Låt oss prata om utmaningarna

E-handlare som däremot står inför en större utmaning är de som säljer kända varumärken till förmånliga priser. Amazon kommer att innebära att det blir svårt att konkurrera om billigast pris och företag som tidigare har varit duktiga på just detta kommer behöva tänka om. Det kommer bland annat att bli viktigare att ge en bra köpupplevelse genom pålitliga leveranser, en välfungerande kundtjänst och schyssta villkor. Här har svenska e-handlare ett försprång mot nya globala aktörer eftersom man redan har erfarenhet och kunskap om marknaden. Genom etablerade och goda relationer till distributörer har man redan från början en stark utgångspunkt när det kommer till att ge kunden en bra köpupplevelse.

Vi pratar mer om Amazon

Funderar du på att börja sälja genom Amazon eller är du nyfiken på hur svenska e-handlare tänker om lanseringen? Då tycker vi att du ska hålla ögonen öppna i sociala medier för i november bjuder vi in till en inspirationsförmiddag där vi tillsammans med våra kunder och partners pratar om Amazon utifrån olika perspektiv inom e-handel. Det vill du inte missa!

Kontakta oss

Tel: 040-6362060

E-post: info@eseco.se

Adress: Jörgen Kocksgatan 4, 21120 Malmö