fbpx
esecos logga

Så går det till när man säljer på Amazon i Sverige

Så går det till när man säljer på Amazon i Sverige

Amazons inträde på svensk mark

Redan 1994 grundades e-handelsjätten Amazon i USA av Jeff Bezos (som idag räknas som den rikaste människan i världen) och är idag mest känt för sitt enorma utbud, med allt från kläder till elektronik och vidare till kosttillskott. Att företaget 14 år senare, 2018, skulle stå för 49% av all e-handel i USA, är det dock tveksamt om någon hade kunnat förutspå.

När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” – nätjättens lansering på svensk mark – var det därför många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen.

Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er – Trevlig läsning!

Amazon i Sverige

Svenskarna har kunnat handla via Amazon sedan länge, exempelvis via deras tyska domän. Med etableringen på svensk mark, och med sitt 15 000 kvadratmeter stora lager i Eskilstuna, kommer svenskarna nu kunna handla betydligt billigare och smidigare än tidigare.

Projektet har varit på gång under en lång tid, och rykten har hörts viskas runt om i branschen sedan länge. Redan för två år sedan hörde man talas om att de köpt domänen. Amazon.se ägdes nämligen länge av ett svenskt konsultbolag inom grafisk formgivning, men köptes upp av Amazon år 2018 – för 6 miljoner kronor.

Men varför har just Sverige blivit nästa land för Amazon att ta sig an? En av anledningarna tros vara EU-kommissionens utredningar, där Sverige har rankats som det land som har bäst förutsättningar för e-handel. Bland annat, har vi många företag som är i framkanten av sina branscher, t.ex. inom mode, design och arkitektur. Dessutom är vi svenskar generellt väldigt vana vid e-handel. År 2019 näthandlade svenskarna för 309.9 miljarder, vilket tyder på en redan etablerad relation till e-handeln.

Hur fungerar det att sälja på Amazon?

Om du vill sälja på Amazon, finns det två vägar att gå; som tredjepartssäljare (B2C, direkt till kund) eller att du säljer direkt till Amazon (B2B) som sedan agerar återförsäljare av dina varor. Vilken väg du ska gå är helt upp till dig, och vad du säljer för produkter, i vilka volymer och om du har ett eget lager med tillräcklig kapacitet.

Vad ska man tänka på om man vill börja sälja på Amazon?
Det finns många faktorer som är viktiga att ha i åtanke, framförallt i förarbetet. Nedan finner du några av de viktigaste punkterna att överväga.

Utbud

Att gå igenom vad som säljs bra och mindre bra på plattformen idag kan vara en bra början. Det som är bästsäljare i exempelvis Tyskland förväntas vara liknande bästsäljarna även i Sverige. Här är de nuvarande bästsäljarna på tyska Amazon, som uppdateras varje timme.

Det är även värt att gå igenom Amazons olika produktkategorier. Vissa kategorier kräver särskilt godkännande, medan vissa är öppna för alla att sälja på. Du kan se alla kategorier och vad de klassas som här.

Marknader

Via Amazon kan du välja att sälja till alla deras marknadsplatser i Europa. Har du däremot en egen webshop utöver Amazon, kanske du vill differentiera de två. Kanske säljer du bara inom Sverige på din egen webshop – men internationellt på Amazon? Om du funderar på att sälja internationellt, så var uppmärksam på de olika ländernas regelverk och momsregistrering.

Logistik

Även här finns två vägar att gå; FBA (Fulfilled By Amazon) och FBM (Fulfilled By Merchants). FBA utgår från att Amazon sköter all logistik och transport, vilket kan vara bra om du exempelvis säljer stora volymer eller inte har tillräckligt med personal för att kunna leverera snabbt och effektivt. FBM innebär däremot att man som företag själv skickar sina varor till kunden, vilket passar bättre om du har mer exklusiva varor och har plats på eget lager.

En annan stor skillnad är att FBA automatiskt ger dig tillgång till att sälja med Prime leverans, det vill säga en snabbare leverans. Du kan även uppnå detta via FBM, men måste då själv lösa transporten.

Pris

Som tredjepartsförsäljare, får man räkna med att Amazon tar mellan 28-40% av försäljningspriset, men du har själv ansvaret över prissättningen. Om du säljer till Amazon (B2B) som agerar återförsäljare, har du däremot ingen kontroll över prissättningen.

Hur kommer Amazons inträde påverka svenska e-handlare?

Amazon pushar en stor del av e-handelsbranschen i och med deras roll på flera marknader. De är kända för att erbjuda snabb och gratis leverans och retur, samt hög service och ett lojalitetsprogram som gynnar kunderna.

Deras intåg på den svenska marknaden kan således komma att konkurrera med befintliga e-handlare, i fall deras servicenivåer fortsätter hålla samma höga kvalité även i Sverige.

Om Amazons utveckling sker i samma takt som det gjort i USA och Tyskland, kan vi vänta oss att många företag kommer finnas tillgängliga på deras svenska domän inom närmsta åren. I Tyskland står de för nästan 40% av den totala e-handeln i landet, och det är därmed få företagare som har råd att inte finnas på marknadsplatsen. Risken som många ser med detta är att det ska konkurrera ut alla mindre e-handlare, som inte kan erbjuda samma höga effektivitet och snabba leveranser.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner