Hur fungerar Amazon i Sverige?

2020-09-07

Redan 1994 grundades e-handelsjätten Amazon i USA av Jeff Bezos (som idag räknas som den rikaste människan i världen) och är idag mest känt för sitt enorma utbud, med allt från kläder till elektronik och vidare till kosttillskott. Att företaget 14 år senare, 2018, skulle stå för 49% av all e-handel i USA, är det dock tveksamt om någon hade kunnat förutspå.

När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det därför många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen.

Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!

Amazon i Sverige

Svenskarna har kunnat handla via Amazon sedan länge, exempelvis via deras tyska domän. Med etableringen på svensk mark, och med sitt 15 000 kvadratmeter stora lager i Eskilstuna, kommer svenskarna nu kunna handla betydligt billigare och smidigare än tidigare.

Projektet har varit på gång under en lång tid, och rykten har hörts viskas runt om i branschen sedan länge. Redan för två år sedan hörde man talas om att de köpt domänen. Amazon.se ägdes nämligen länge av ett svenskt konsultbolag inom grafisk formgivning, men köptes upp av Amazon år 2018 - för 6 miljoner kronor.

Men varför har just Sverige blivit nästa land för Amazon att ta sig an? En av anledningarna tros vara EU-kommissionens utredningar, där Sverige har rankats som det land som har bäst förutsättningar för e-handel. Bland annat, har vi många företag som är i framkanten av sina branscher, t.ex. inom mode, design och arkitektur. Dessutom är vi svenskar generellt väldigt vana vid e-handel. År 2019 näthandlade svenskarna för 309.9 miljarder, vilket tyder på en redan etablerad relation till e-handeln.

Hur fungerar det att sälja på Amazon?

Om du vill sälja på Amazon, finns det två vägar att gå; som tredjepartssäljare (B2C, direkt till kund) eller att du säljer direkt till Amazon (B2B) som sedan agerar återförsäljare av dina varor. Vilken väg du ska gå är helt upp till dig, och vad du säljer för produkter, i vilka volymer och om du har ett eget lager med tillräcklig kapacitet.

Vad ska man tänka på om man vill börja sälja på Amazon? Det finns många faktorer som är viktiga att ha i åtanke, framförallt i förarbetet. Nedan finner du några av de viktigaste punkterna att överväga.

Utbud

Att gå igenom vad som säljs bra och mindre bra på plattformen idag kan vara en bra början. Det som är bästsäljare i exempelvis Tyskland förväntas vara liknande bästsäljarna även i Sverige. Här är de nuvarande bästsäljarna på tyska Amazon, som uppdateras varje timme.

Det är även värt att gå igenom Amazons olika produktkategorier. Vissa kategorier kräver särskilt godkännande, medan vissa är öppna för alla att sälja på. Du kan se alla kategorier och vad de klassas som här.

Marknader

Via Amazon kan du välja att sälja till alla deras marknadsplatser i Europa. Har du däremot en egen webshop utöver Amazon, kanske du vill differentiera de två. Kanske säljer du bara inom Sverige på din egen webshop - men internationellt på Amazon? Om du funderar på att sälja internationellt, så var uppmärksam på de olika ländernas regelverk och momsregistrering.

Logistik

Även här finns två vägar att gå; FBA (Fulfilled By Amazon) och FBM (Fulfilled By Merchants). FBA utgår från att Amazon sköter all logistik och transport, vilket kan vara bra om du exempelvis säljer stora volymer eller inte har tillräckligt med personal för att kunna leverera snabbt och effektivt. FBM innebär däremot att man som företag själv skickar sina varor till kunden, vilket passar bättre om du har mer exklusiva varor och har plats på eget lager.

En annan stor skillnad är att FBA automatiskt ger dig tillgång till att sälja med Prime leverans, det vill säga en snabbare leverans. Du kan även uppnå detta via FBM, men måste då själv lösa transporten.

Pris

Som tredjepartsförsäljare, får man räkna med att Amazon tar mellan 28-40% av försäljningspriset, men du har själv ansvaret över prissättningen. Om du säljer till Amazon (B2B) som agerar återförsäljare, har du däremot ingen kontroll över prissättningen.

Hur kommer Amazons inträde påverka svenska e-handlare?

Amazon pushar en stor del av e-handelsbranschen i och med deras roll på flera marknader. De är kända för att erbjuda snabb och gratis leverans och retur, samt hög service och ett lojalitetsprogram som gynnar kunderna.

Deras intåg på den svenska marknaden kan således komma att konkurrera med befintliga e-handlare, i fall deras servicenivåer fortsätter hålla samma höga kvalité även i Sverige.

Om Amazons utveckling sker i samma takt som det gjort i USA och Tyskland, kan vi vänta oss att många företag kommer finnas tillgängliga på deras svenska domän inom närmsta åren. I Tyskland står de för nästan 40% av den totala e-handeln i landet, och det är därmed få företagare som har råd att inte finnas på marknadsplatsen. Risken som många ser med detta är att det ska konkurrera ut alla mindre e-handlare, som inte kan erbjuda samma höga effektivitet och snabba leveranser.

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall