Amazon i Sverige

2020-09-07

Redan 1994 grundades e-handelsjätten Amazon i USA av Jeff Bezos (som idag räknas som den rikaste människan i världen) och är idag mest känt för sitt enorma utbud, med allt från kläder till elektronik och vidare till kosttillskott. Att företaget 14 år senare, 2018, skulle stå för 49% av all e-handel i USA, är det dock tveksamt om någon hade kunnat förutspå.

När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det därför många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen.

Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!

Amazon i Sverige

Svenskarna har kunnat handla via Amazon sedan länge, exempelvis via deras tyska domän. Med etableringen på svensk mark, och med sitt 15 000 kvadratmeter stora lager i Eskilstuna, kommer svenskarna nu kunna handla betydligt billigare och smidigare än tidigare.

Projektet har varit på gång under en lång tid, och rykten har hörts viskas runt om i branschen sedan länge. Redan för två år sedan hörde man talas om att de köpt domänen. Amazon.se ägdes nämligen länge av ett svenskt konsultbolag inom grafisk formgivning, men köptes upp av Amazon år 2018 - för 6 miljoner kronor.

Men varför har just Sverige blivit nästa land för Amazon att ta sig an? En av anledningarna tros vara EU-kommissionens utredningar, där Sverige har rankats som det land som har bäst förutsättningar för e-handel. Bland annat, har vi många företag som är i framkanten av sina branscher, t.ex. inom mode, design och arkitektur. Dessutom är vi svenskar generellt väldigt vana vid e-handel. År 2019 näthandlade svenskarna för 309.9 miljarder, vilket tyder på en redan etablerad relation till e-handeln.

Hur fungerar det?

Om du vill sälja på Amazon, finns det två vägar att gå; som tredjepartssäljare (B2C, direkt till kund) eller att du säljer direkt till Amazon (B2B) som sedan agerar återförsäljare av dina varor. Vilken väg du ska gå är helt upp till dig, och vad du säljer för produkter, i vilka volymer och om du har ett eget lager med tillräcklig kapacitet.

Vad ska man tänka på om man vill börja sälja på Amazon? Det finns många faktorer som är viktiga att ha i åtanke, framförallt i förarbetet. Nedan finner du några av de viktigaste punkterna att överväga.

Utbud

Att gå igenom vad som säljs bra och mindre bra på plattformen idag kan vara en bra början. Det som är bästsäljare i exempelvis Tyskland förväntas vara liknande bästsäljarna även i Sverige. Här är de nuvarande bästsäljarna på tyska Amazon, som uppdateras varje timme.

Det är även värt att gå igenom Amazons olika produktkategorier. Vissa kategorier kräver särskilt godkännande, medan vissa är öppna för alla att sälja på. Du kan se alla kategorier och vad de klassas som här.

Marknader

Via Amazon kan du välja att sälja till alla deras marknadsplatser i Europa. Har du däremot en egen webshop utöver Amazon, kanske du vill differentiera de två. Kanske säljer du bara inom Sverige på din egen webshop - men internationellt på Amazon? Om du funderar på att sälja internationellt, så var uppmärksam på de olika ländernas regelverk och momsregistrering.

Logistik

Även här finns två vägar att gå; FBA (Fulfilled By Amazon) och FBM (Fulfilled By Merchants). FBA utgår från att Amazon sköter all logistik och transport, vilket kan vara bra om du exempelvis säljer stora volymer eller inte har tillräckligt med personal för att kunna leverera snabbt och effektivt. FBM innebär däremot att man som företag själv skickar sina varor till kunden, vilket passar bättre om du har mer exklusiva varor och har plats på eget lager.

En annan stor skillnad är att FBA automatiskt ger dig tillgång till att sälja med Prime leverans, det vill säga en snabbare leverans. Du kan även uppnå detta via FBM, men måste då själv lösa transporten.

Pris

Som tredjepartsförsäljare, får man räkna med att Amazon tar mellan 28-40% av försäljningspriset, men du har själv ansvaret över prissättningen. Om du säljer till Amazon (B2B) som agerar återförsäljare, har du däremot ingen kontroll över prissättningen.

Hur kommer det påverka e-handlare?

Amazon pushar en stor del av e-handelsbranschen i och med deras roll på flera marknader. De är kända för att erbjuda snabb och gratis leverans och retur, samt hög service och ett lojalitetsprogram som gynnar kunderna.

Deras intåg på den svenska marknaden kan således komma att konkurrera med befintliga e-handlare, i fall deras servicenivåer fortsätter hålla samma höga kvalité även i Sverige.

Om Amazons utveckling sker i samma takt som det gjort i USA och Tyskland, kan vi vänta oss att många företag kommer finnas tillgängliga på deras svenska domän inom närmsta åren. I Tyskland står de för nästan 40% av den totala e-handeln i landet, och det är därmed få företagare som har råd att inte finnas på marknadsplatsen. Risken som många ser med detta är att det ska konkurrera ut alla mindre e-handlare, som inte kan erbjuda samma höga effektivitet och snabba leveranser.

Är du kund till oss och vill koppla dig till Amazon?

Gå då med i vår Månadens Deal för att vara med på kopplingen mellan Nemo och Amazon!

Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
distansering under corona
Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021
Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
God e-handels Jul
I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
tips inför black friday 2020
Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
trygg säker ehandel
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
webinar om framgångsrika webshopar med jetshop
Vi har alla gått in på en webshop som tagit lite för lång tid på sig att ladda, och blivit smått irriterade. Det finns de kunder som inte orkar vänta så länge, även om det bara handlar om sekunder. På grund av långa laddningstider kan ni alltså förlora kunder och potentiella inkomster. I det här webinaret delar Jetshop med sig av sin kunskap kring framgångsrika webshopar, konkreta tips och kloka insikter kring e-handeln!
illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall