Amazon i Sverige

2020-09-07

Redan 1994 grundades e-handelsjätten Amazon i USA av Jeff Bezos (som idag räknas som den rikaste människan i världen) och är idag mest känt för sitt enorma utbud, med allt från kläder till elektronik och vidare till kosttillskott. Att företaget 14 år senare, 2018, skulle stå för 49% av all e-handel i USA, är det dock tveksamt om någon hade kunnat förutspå.

När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det därför många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen.

Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!

Amazon i Sverige

Svenskarna har kunnat handla via Amazon sedan länge, exempelvis via deras tyska domän. Med etableringen på svensk mark, och med sitt 15 000 kvadratmeter stora lager i Eskilstuna, kommer svenskarna nu kunna handla betydligt billigare och smidigare än tidigare.

Projektet har varit på gång under en lång tid, och rykten har hörts viskas runt om i branschen sedan länge. Redan för två år sedan hörde man talas om att de köpt domänen. Amazon.se ägdes nämligen länge av ett svenskt konsultbolag inom grafisk formgivning, men köptes upp av Amazon år 2018 - för 6 miljoner kronor.

Men varför har just Sverige blivit nästa land för Amazon att ta sig an? En av anledningarna tros vara EU-kommissionens utredningar, där Sverige har rankats som det land som har bäst förutsättningar för e-handel. Bland annat, har vi många företag som är i framkanten av sina branscher, t.ex. inom mode, design och arkitektur. Dessutom är vi svenskar generellt väldigt vana vid e-handel. År 2019 näthandlade svenskarna för 309.9 miljarder, vilket tyder på en redan etablerad relation till e-handeln.

Hur fungerar det?

Om du vill sälja på Amazon, finns det två vägar att gå; som tredjepartssäljare (B2C, direkt till kund) eller att du säljer direkt till Amazon (B2B) som sedan agerar återförsäljare av dina varor. Vilken väg du ska gå är helt upp till dig, och vad du säljer för produkter, i vilka volymer och om du har ett eget lager med tillräcklig kapacitet.

Vad ska man tänka på om man vill börja sälja på Amazon? Det finns många faktorer som är viktiga att ha i åtanke, framförallt i förarbetet. Nedan finner du några av de viktigaste punkterna att överväga.

Utbud

Att gå igenom vad som säljs bra och mindre bra på plattformen idag kan vara en bra början. Det som är bästsäljare i exempelvis Tyskland förväntas vara liknande bästsäljarna även i Sverige. Här är de nuvarande bästsäljarna på tyska Amazon, som uppdateras varje timme.

Det är även värt att gå igenom Amazons olika produktkategorier. Vissa kategorier kräver särskilt godkännande, medan vissa är öppna för alla att sälja på. Du kan se alla kategorier och vad de klassas som här.

Marknader

Via Amazon kan du välja att sälja till alla deras marknadsplatser i Europa. Har du däremot en egen webshop utöver Amazon, kanske du vill differentiera de två. Kanske säljer du bara inom Sverige på din egen webshop - men internationellt på Amazon? Om du funderar på att sälja internationellt, så var uppmärksam på de olika ländernas regelverk och momsregistrering.

Logistik

Även här finns två vägar att gå; FBA (Fulfilled By Amazon) och FBM (Fulfilled By Merchants). FBA utgår från att Amazon sköter all logistik och transport, vilket kan vara bra om du exempelvis säljer stora volymer eller inte har tillräckligt med personal för att kunna leverera snabbt och effektivt. FBM innebär däremot att man som företag själv skickar sina varor till kunden, vilket passar bättre om du har mer exklusiva varor och har plats på eget lager.

En annan stor skillnad är att FBA automatiskt ger dig tillgång till att sälja med Prime leverans, det vill säga en snabbare leverans. Du kan även uppnå detta via FBM, men måste då själv lösa transporten.

Pris

Som tredjepartsförsäljare, får man räkna med att Amazon tar mellan 28-40% av försäljningspriset, men du har själv ansvaret över prissättningen. Om du säljer till Amazon (B2B) som agerar återförsäljare, har du däremot ingen kontroll över prissättningen.

Hur kommer det påverka e-handlare?

Amazon pushar en stor del av e-handelsbranschen i och med deras roll på flera marknader. De är kända för att erbjuda snabb och gratis leverans och retur, samt hög service och ett lojalitetsprogram som gynnar kunderna.

Deras intåg på den svenska marknaden kan således komma att konkurrera med befintliga e-handlare, i fall deras servicenivåer fortsätter hålla samma höga kvalité även i Sverige.

Om Amazons utveckling sker i samma takt som det gjort i USA och Tyskland, kan vi vänta oss att många företag kommer finnas tillgängliga på deras svenska domän inom närmsta åren. I Tyskland står de för nästan 40% av den totala e-handeln i landet, och det är därmed få företagare som har råd att inte finnas på marknadsplatsen. Risken som många ser med detta är att det ska konkurrera ut alla mindre e-handlare, som inte kan erbjuda samma höga effektivitet och snabba leveranser.

Är du kund till oss och vill koppla dig till Amazon?

Gå då med i vår Månadens Deal för att vara med på kopplingen mellan Nemo och Amazon!

illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall