Amazon i Sverige

2020-09-07

Redan 1994 grundades e-handelsjätten Amazon i USA av Jeff Bezos (som idag räknas som den rikaste människan i världen) och är idag mest känt för sitt enorma utbud, med allt från kläder till elektronik och vidare till kosttillskott. Att företaget 14 år senare, 2018, skulle stå för 49% av all e-handel i USA, är det dock tveksamt om någon hade kunnat förutspå.

När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det därför många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen.

Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!

Amazon i Sverige

Svenskarna har kunnat handla via Amazon sedan länge, exempelvis via deras tyska domän. Med etableringen på svensk mark, och med sitt 15 000 kvadratmeter stora lager i Eskilstuna, kommer svenskarna nu kunna handla betydligt billigare och smidigare än tidigare.

Projektet har varit på gång under en lång tid, och rykten har hörts viskas runt om i branschen sedan länge. Redan för två år sedan hörde man talas om att de köpt domänen. Amazon.se ägdes nämligen länge av ett svenskt konsultbolag inom grafisk formgivning, men köptes upp av Amazon år 2018 - för 6 miljoner kronor.

Men varför har just Sverige blivit nästa land för Amazon att ta sig an? En av anledningarna tros vara EU-kommissionens utredningar, där Sverige har rankats som det land som har bäst förutsättningar för e-handel. Bland annat, har vi många företag som är i framkanten av sina branscher, t.ex. inom mode, design och arkitektur. Dessutom är vi svenskar generellt väldigt vana vid e-handel. År 2019 näthandlade svenskarna för 309.9 miljarder, vilket tyder på en redan etablerad relation till e-handeln.

Hur fungerar det?

Om du vill sälja på Amazon, finns det två vägar att gå; som tredjepartssäljare (B2C, direkt till kund) eller att du säljer direkt till Amazon (B2B) som sedan agerar återförsäljare av dina varor. Vilken väg du ska gå är helt upp till dig, och vad du säljer för produkter, i vilka volymer och om du har ett eget lager med tillräcklig kapacitet.

Vad ska man tänka på om man vill börja sälja på Amazon? Det finns många faktorer som är viktiga att ha i åtanke, framförallt i förarbetet. Nedan finner du några av de viktigaste punkterna att överväga.

Utbud

Att gå igenom vad som säljs bra och mindre bra på plattformen idag kan vara en bra början. Det som är bästsäljare i exempelvis Tyskland förväntas vara liknande bästsäljarna även i Sverige. Här är de nuvarande bästsäljarna på tyska Amazon, som uppdateras varje timme.

Det är även värt att gå igenom Amazons olika produktkategorier. Vissa kategorier kräver särskilt godkännande, medan vissa är öppna för alla att sälja på. Du kan se alla kategorier och vad de klassas som här.

Marknader

Via Amazon kan du välja att sälja till alla deras marknadsplatser i Europa. Har du däremot en egen webshop utöver Amazon, kanske du vill differentiera de två. Kanske säljer du bara inom Sverige på din egen webshop - men internationellt på Amazon? Om du funderar på att sälja internationellt, så var uppmärksam på de olika ländernas regelverk och momsregistrering.

Logistik

Även här finns två vägar att gå; FBA (Fulfilled By Amazon) och FBM (Fulfilled By Merchants). FBA utgår från att Amazon sköter all logistik och transport, vilket kan vara bra om du exempelvis säljer stora volymer eller inte har tillräckligt med personal för att kunna leverera snabbt och effektivt. FBM innebär däremot att man som företag själv skickar sina varor till kunden, vilket passar bättre om du har mer exklusiva varor och har plats på eget lager.

En annan stor skillnad är att FBA automatiskt ger dig tillgång till att sälja med Prime leverans, det vill säga en snabbare leverans. Du kan även uppnå detta via FBM, men måste då själv lösa transporten.

Pris

Som tredjepartsförsäljare, får man räkna med att Amazon tar mellan 28-40% av försäljningspriset, men du har själv ansvaret över prissättningen. Om du säljer till Amazon (B2B) som agerar återförsäljare, har du däremot ingen kontroll över prissättningen.

Hur kommer det påverka e-handlare?

Amazon pushar en stor del av e-handelsbranschen i och med deras roll på flera marknader. De är kända för att erbjuda snabb och gratis leverans och retur, samt hög service och ett lojalitetsprogram som gynnar kunderna.

Deras intåg på den svenska marknaden kan således komma att konkurrera med befintliga e-handlare, i fall deras servicenivåer fortsätter hålla samma höga kvalité även i Sverige.

Om Amazons utveckling sker i samma takt som det gjort i USA och Tyskland, kan vi vänta oss att många företag kommer finnas tillgängliga på deras svenska domän inom närmsta åren. I Tyskland står de för nästan 40% av den totala e-handeln i landet, och det är därmed få företagare som har råd att inte finnas på marknadsplatsen. Risken som många ser med detta är att det ska konkurrera ut alla mindre e-handlare, som inte kan erbjuda samma höga effektivitet och snabba leveranser.

Är du kund till oss och vill koppla dig till Amazon?

Gå då med i vår Månadens Deal för att vara med på kopplingen mellan Nemo och Amazon!

Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
bild på esecos e-bok
Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
Bild på informativa blad
Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall