Den så kallade Kinaavgiften som Postnord införde den 1 mars i år på paket från Kina är redan på väg ut.
Avgiften på 75 kronor, för paket som skickas till Sverige från länder utanför EU, var tänkt att täcka den momshantering som krävs enligt lag. Men den nya avgiften togs inte väl emot av svenskarna som helt enkelt vägrade hämta ut sina paket när avgiften infördes.
Tillsammans med Wish, den största aktören bakom paket från Kina, har Postnord tagit fram nya avtal som reglerar momshanteringen. Momsen betalas direkt vid köpet och förs sedan över till Postnord. Detta gör att hanteringen av Kinapaket i Postnords terminaler blir mycket enklare.
När Kinapaketen anländer i Sverige scannas de och momsen betalas då automatiskt in. De sista detaljerna förhandlas fortfarande fram och Postnord planerar att införa liknande överenskommelser med andra aktörer i framtiden.
Händer det att ni får in ärenden till kundtjänst som är svåra att härleda till rätt order eller kund? I våra affärssystem ska det vara enkelt och smidigt att söka fram viktig information. Därför lägger vi nu till ytterligare en sökfunktion i Nemo.
Med sina 2,2 miljoner kunder och över 2000 anslutna handlare är CDON Marketplace nordens ledande marknadsplats. Här säljs produkter från alla tänkbara kategorier och som ansluten e-handlare får du en unik möjlighet att nå ut till en ny stor kundkrets.
Strålande nyheter för dig som har Woocommerce som e-handelsplattform! Nu har vi byggt en koppling mellan Woocommerce och vårt affärssystem Nemo. Integrationen ger bland annat stöd för automatisk hämtning av kunder, order och synkning av artiklar & artikelsaldon.
Under våren har utvalda e-handlare fått ta dela av tips och information och om hur man med relativt små medel kan optimera sin e-handel. I det senaste utskicket ger vi bland annat tips på hur man som e-handlare kan automatisera sin verksamhet.
Vi är stolt partner till ett av årets stora e-handelsevent SEBC den 16 och 17 maj. Kommer du vara på plats? Kom förbi vår monter och snacka smart e-handel med oss!
Kopplingen mellan Fortus 3PL och affärssystemet Nemo gör det möjligt att skicka order, synka artikeldata och saldon. Nemo hämtar också upp kollinummer och annan information från paket som skickas genom Fortus.
Den globala betalpartnern Worldpay är nu integrerad med affärssystemet Nemo. Kopplingen är gjord för kortbetalning och gör det möjligt att dra pengar, ta bort reservationer och göra återbetalningar direkt i Nemo.
Så kan ni effektivisera era arbetsprocesser och öka lönsamheten – 3 tips för effektiv e-handel.
I Nemo finns det nu stöd för skanning av EAN-kod vid inleverans. Genom att skanna streckkoder med hjälp av en handdator kan man, direkt när leveransen landar på lagret, stämma av artiklarna mot inköpsorder och uppdatera lagersaldon i affärssystemet.
Vi är glada att kunna erbjuda ännu en betalleverantör i vårt affärssystem Nemo. TF Bank är en nischbank som bland annat specialiserar sig på e-handel och omnikanal. Med TF Bank kan ni erbjuda era kunder faktura- och avbetalningsköp.
Hur vet du egentligen att ni har en bra fördelning av er personal? När magkänslan inte räcker till är det många gånger fördelaktigt att ha statistik att luta sig tillbaka mot och grunda sina beslut på.
Under veckan som gått har vi skickat brev till utvalda e-handlare, där vi delar med oss av hur man med ett kompetent affärssystem kan rationalisera sin e-handel.
Snart är det dags för D-Congress och vi kommer självklart vara på plats för att träffa branschkollegor och kunder.
Tycker du precis som vi att statistik ska vara lättillgänglig och enkel att använda? Då är vår senaste feature Nemo Statistics något för dig!
Vi arbetar ständigt med att förbättra och effektivisera rutinerna för plock och pack hos våra kunder. Som en del i det arbetet lanserar vi nu ett helt nytt lagerzonregister som möjliggör en optimering med upp till 70% per plockrunda.
Vårt mål är att göra vardagen så enkel som möjligt för alla Nemo-användare. Många gånger handlar det om att ge en tydlig översikt, där användaren med så få klick som möjligt når den information som efterfrågas.