Har kunden tagit makten över frakten?

2019-07-19

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Tre år senare kan vi se att valbara leveranssätt har slagit igenom och allt fler e-handlare erbjuder idag större flexibilitet när det kommer till fraktalternativ. Kunden kan bland annat välja med vilken distributör paketet ska skickas, om det ska levereras till serviceombud, Instabox eller med hemleverans. Om leveransen ska komma dagtid eller kvällstid. Om leveransen ska ske med bil, cykel eller båt, och hur man vill bli aviserad.

Leverantörerna är många och leveransalternativen ännu fler. Bara de senaste månaderna har det gått att läsa om allt från drönar- och robotleveranser till att man nu kan hämta sina paket hos närmaste granne som agerar serviceombud. Och visst är det spännande med alla innovativa lösningar men vad innebär det för e-handlaren? Vi går igenom några av för- och nackdelarna!

Service till varje pris

Med en snabb sökning på Google hittar vi flera artiklar som alla tar upp fördelarna med att ge konsumenten större valmöjlighet i webbshoppen. Det nämns bland annat att kunder vill ha valfrihet framför snabbhet och att människor föredrar olika fraktbolag. I stort sett handlar fria leveranser om att ge kunderna en sömlös köpupplevelse med så bra service som möjligt.

Det är en kostnadsfråga

Självklart ska man alltid sträva efter att ge sina kunder bästa möjliga köpupplevelse. Men vad får det lov att kosta? Det är ingen nyhet att distribution är en av de största utmaningarna för e-handlarens lönsamhet och ju fler distributörer och tilläggstjänster man har, desto dyrare blir det. För varje ny distributör en e-handlare knyter till sig ska nya avtal förhandlas fram. Då gäller i regel att ju större volymer som skickas desto lägre portokostnad per kolli. På så sätt blir det ekonomiskt fördelaktigt att skicka alla paket med en och samma distributör. Utöver kostnaden per kolli tar fraktbolagen ut avgifter för tilläggstjänster som frakt av farligt gods, skrymmande paket, leverans till dörren m.m. Ytterligare en kostnad är upphämtningsavgiften som såklart ökar med antalet distributörer.

Med flera distributörer ökar också kravet på underhåll. För trots att flexibilitet och snabbhet är två viktiga faktorer för kundens köpupplevelse, är det ännu viktigare att paketet kommer fram. Då krävs det att man har full koll på distributörens krav och att alla kopplingar mellan fraktbolag, webbshop och affärssystem fungerar.

Ska kunden få makt att välja?

Vi möter ständigt e-handlare som knutit till sig många distributörer och fraktalternativ, och det blir sällan blir fördelaktigt i längden. Självklart är det viktigt att ge kunden bästa möjliga köpupplevelse, och för de stora e-handelsbolagen med tusentals order per dag kan det säkert fungera. Men för mindre och medelstora e-handlare kan det bli en stor ekonomisk påfrestning som äter på marginalerna, och då bör man istället fokusera på att ge service på andra sätt. För även om kunderna uppskattar flexibilitet är det fortfarande bra produkter och schyssta erbjudanden som i längden kommer hjälpa dig att vinna kunder och bibehålla lönsamheten.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall