Vabruari - ett uppsving i andra branscher?

2020-02-18

Februari är kanske mest känd för att vara en kort månad som går i sportlovets tecken. Men de senaste åren har februari fått öknamnet “vabruari” eftersom det vabbas en hel del. I februari 2019 betalade försäkringskassan ut hela 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan.

Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa? Som sjuk eller vabbandes är man ju trots allt bara ute efter en sak - att bli frisk. Och vem kan hjälpa oss med det om inte vården? Är det någon som borde ha fullt upp i vabruari så borde det ju därför vara de olika vårdtjänsterna!

Vi tog kontakt med Hampus Persson, CTO på Docly - företaget som bygger den tekniska plattformen bakom den digitala vården.

Hampus, berätta om Docly!

Enkelt förklarat innebär tjänsten att patienten laddar ner appen, anger sin personinformation och får besvara ett formulär med frågor för att komma i kontakt med rätt vårdgivare och såldes få rätt omhändertagande. Appen bygger på chat och videosamtal mellan patient och behandlare. Beroende på patientens ärende så anpassas behandlaren, som kan vara läkare, sjuksköterska, barnmorska, psykolog eller annan specialist. Rent fysiskt kan läkaren alltså befinna sig var som helst, då hjälpen sker helt digitalt.

Plattformen är bemannad dygnet runt, vilket gör att behandlare runt om i Sverige alltid finns tillgängliga för patienterna. I plattformen finns sedan stöd för att skriva ut recept och remisser vid behov. Genom Doclys kunder ges patienten tillgång till provtagning och remisser till vårdcentraler runt om i landet, allt för att kunna ge patienten så bra behandling som möjligt.

Hur är det nu, ser ni en högre användning av digital vård under februari?

Det komiska är att vi internt säger att februari är en “aktivare månad”, men nu när vi kollar på statistiken så är det faktiskt inte så. Februari ligger i nivå med de andra vintermånaderna.

Hur ser vintermånaderna ut då?

Överlag är det högre användning av plattformen från december till och med mars. Men det är ju då influensan brukar slå till, så det har ju sin förklaring.

Finns det några typer av ärenden som sticker ut?

Det är aningen fler barnärenden, jämfört med vuxenärenden, under februari.

Varför tror du att det märks så lite på er statistik, när februari har fått ett sådant öknamn som vabruari?

Jo, men det beror säkert på att man inte söker för enklare sjukdomar som förkylning och influensa. Ofta söker man vård om man känner att det är allvarligare symtom eller man har gått länge med symptom.

Med andra ord, man tvingas vabba för förkylningar och influensor men kanske inte behöver söka läkarexpertis?

Ja, men precis!

Kan man se några speciella dagar då statistiken drar iväg? Finns det alltså dagar då man är mer benägen att söka vård än annars?

Ja, faktiskt. Historiskt sett är söndagskvällar och måndagsmorgnar lite överrepresenterade i statistiken.

Hampus svar tyder alltså på att det statistiskt inte finns någon ökning för vårdtjänsterna, trots ett ökat antal vab-dagar. Vi vågar oss på att hävda att folk antagligen försöker kurera sig själva och barnen hemifrån. Vår slutgiltiga vabruari-dom är alltså att vara redo med förkylningskurer och kanske framförallt barnanpassade sådana.

Något vi gärna hade fått statistik på är dock allt annat som hör vabbande till; hur går det för streamingtjänsterna och värktabletterna?

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall