Vabruari - ett uppsving i andra branscher?

2020-02-18

Februari är kanske mest känd för att vara en kort månad som går i sportlovets tecken. Men de senaste åren har februari fått öknamnet “vabruari” eftersom det vabbas en hel del. I februari 2019 betalade försäkringskassan ut hela 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan.

Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa? Som sjuk eller vabbandes är man ju trots allt bara ute efter en sak - att bli frisk. Och vem kan hjälpa oss med det om inte vården? Är det någon som borde ha fullt upp i vabruari så borde det ju därför vara de olika vårdtjänsterna!

Vi tog kontakt med Hampus Persson, CTO på Docly - företaget som bygger den tekniska plattformen bakom den digitala vården.

Hampus, berätta om Docly!

Enkelt förklarat innebär tjänsten att patienten laddar ner appen, anger sin personinformation och får besvara ett formulär med frågor för att komma i kontakt med rätt vårdgivare och såldes få rätt omhändertagande. Appen bygger på chat och videosamtal mellan patient och behandlare. Beroende på patientens ärende så anpassas behandlaren, som kan vara läkare, sjuksköterska, barnmorska, psykolog eller annan specialist. Rent fysiskt kan läkaren alltså befinna sig var som helst, då hjälpen sker helt digitalt.

Plattformen är bemannad dygnet runt, vilket gör att behandlare runt om i Sverige alltid finns tillgängliga för patienterna. I plattformen finns sedan stöd för att skriva ut recept och remisser vid behov. Genom Doclys kunder ges patienten tillgång till provtagning och remisser till vårdcentraler runt om i landet, allt för att kunna ge patienten så bra behandling som möjligt.

Hur är det nu, ser ni en högre användning av digital vård under februari?

Det komiska är att vi internt säger att februari är en “aktivare månad”, men nu när vi kollar på statistiken så är det faktiskt inte så. Februari ligger i nivå med de andra vintermånaderna.

Hur ser vintermånaderna ut då?

Överlag är det högre användning av plattformen från december till och med mars. Men det är ju då influensan brukar slå till, så det har ju sin förklaring.

Finns det några typer av ärenden som sticker ut?

Det är aningen fler barnärenden, jämfört med vuxenärenden, under februari.

Varför tror du att det märks så lite på er statistik, när februari har fått ett sådant öknamn som vabruari?

Jo, men det beror säkert på att man inte söker för enklare sjukdomar som förkylning och influensa. Ofta söker man vård om man känner att det är allvarligare symtom eller man har gått länge med symptom.

Med andra ord, man tvingas vabba för förkylningar och influensor men kanske inte behöver söka läkarexpertis?

Ja, men precis!

Kan man se några speciella dagar då statistiken drar iväg? Finns det alltså dagar då man är mer benägen att söka vård än annars?

Ja, faktiskt. Historiskt sett är söndagskvällar och måndagsmorgnar lite överrepresenterade i statistiken.

Hampus svar tyder alltså på att det statistiskt inte finns någon ökning för vårdtjänsterna, trots ett ökat antal vab-dagar. Vi vågar oss på att hävda att folk antagligen försöker kurera sig själva och barnen hemifrån. Vår slutgiltiga vabruari-dom är alltså att vara redo med förkylningskurer och kanske framförallt barnanpassade sådana.

Något vi gärna hade fått statistik på är dock allt annat som hör vabbande till; hur går det för streamingtjänsterna och värktabletterna?

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall