Senaste nytt inom tech och e-handel

2019-03-21

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

5g-nät öppnar upp nya dörrar för spionage

Ett företag som ständigt tycks vara i hetluften är det kinesiska IT-bolaget Huawei. Nu senast har kritiken varit riktad mot utbyggnaden av deras nya 5G-nät. Bakgrunden till oron ligger i att det finns en risk att Huawei bygger in bakdörrar i sin 5g-teknik, som kan användas av den kinesiska staten för spionage eller i värsta fall för att gå till attack mot andra nationer. Idag har länder som Nya Zeeland, Australien, UK och USA förbjudit 5G-teknik från Huawei.

Vi diskuterar hur risken för inbyggda bakdörrar och spionage kommer påverka den globala handeln av ny teknik och i vilken utsträckning vi kan skydda oss mot hot utifrån när vårt samhälle blir allt mer digitaliserat.

Rensa historik på Facebook

Facebook har gått ut med att de under året kommer släppa en ny funktion som gör det möjligt för användare att rensa sin historik på Facebook. Det hela går ut på att användaren ska kunna rensa sin användarhistorik på samma sätt som man idag kan rensa cookies från en webbläsare.

Tips på en bra dokumentär om Facebook

Smarta reseapp i Berlin

I sommar lanserar BVG i Berlin en ny reseapp. Appen är unik eftersom den inkluderar stadens alla färdmedel och i den kan du göra allt från att söka upp den snabbaste resvägen, boka en taxi, köpa bussbiljetter till att hyra en cykel.

En smart idé tycker vi! Dels på grund av att man som resenär endast behöver ha en reseapp i telefonen. Men också eftersom det öppnar upp för en marknadsplats där statliga bolag och små startups kan konkurrera om kunderna.

LEGO öppnar AR-butik

Under London Fashion Week i år slog Kabooki upp en dörrarna till en pop-up LEGO-butik mitt i centrala London. Vid första anblick såg butiken ut att vara tom på produkter och inredning, med undantag för en QR-kod i form av en stor Snapchat-ikon mitt i lokalen. När QR-koden scannas väcks butiken till liv och besökaren kliver in i LEGO’s AR-butik där man kan köpa Kabooki’s nya klädkollektion för vuxna.

Det är ett spännande koncept och ett smart sätt att väcka uppmärksamhet, men vi ställer oss frågande till om det här är framtiden inom e-handel…?

Trender inom e-handel

Vi kollade in våra branschkollegors hemsidor för att se vad som är trendigt inom e-handel just nu. För några år sedan var begreppet Omnikanal på allas läppar. Nu kan vi istället se att Headless Ecommerce har blivit en uppstickare och ett väl använt begrepp bland många e-handelsleverantörer.

Headless ecommerce går ut på att man frikopplar back-end från front-end vilket inom e-handel innebär att man separerar e-handelsplattformen från webshopen och låter dem kommunicera genom API:er. Detta skiljer sig från traditionella e-handelslösningar där front- och back-end hanteras i ett och samma system.

Fördelarna med Headless Ecommerce är att e-handeln blir mer flexibelt och stabil. Webshopen begränsas inte längre av förutsättningarna i e-handelsplattformen vilket ger möjlighet att ta ut svängarna när det kommer till UX och design, något som blir allt viktigare för dagens e-handlare.

FedEx robot-leveranser

Tror ni att robotar kommer leverera paket inom de närmaste åren? Om du frågar Amazon, Starship och många andra tech-företag så är svaret troligtvis “Ja”. Nu har även FedEx börjat experimentera med robot-leveranser och har i samband med det släppt en video.

Bland våra kollegor råder det delade meningar om designen på roboten men vi är eniga om att det är spännande att följa utvecklingen av robotleveranser.

Programmerare utgör den nya medelklassen

Mot slutet av lunchen tittade vi på en intressant föreläsning med Per Ödling, professor i telekommunikation, där han pratar om hur medelklassjobben på landsbygden försvinner i takt med att robotar och datorer integreras och får en allt viktigare roll. Per tar också upp att programmerare är det absolut vanligaste yrket i Stockholm idag och att det är på god väg att bli det vanligaste medelklassyrket i Sverige.

Se hela klippet här!

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall