Senaste nytt inom tech och e-handel

2019-03-21

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

5g-nät öppnar upp nya dörrar för spionage

Ett företag som ständigt tycks vara i hetluften är det kinesiska IT-bolaget Huawei. Nu senast har kritiken varit riktad mot utbyggnaden av deras nya 5G-nät. Bakgrunden till oron ligger i att det finns en risk att Huawei bygger in bakdörrar i sin 5g-teknik, som kan användas av den kinesiska staten för spionage eller i värsta fall för att gå till attack mot andra nationer. Idag har länder som Nya Zeeland, Australien, UK och USA förbjudit 5G-teknik från Huawei.

Vi diskuterar hur risken för inbyggda bakdörrar och spionage kommer påverka den globala handeln av ny teknik och i vilken utsträckning vi kan skydda oss mot hot utifrån när vårt samhälle blir allt mer digitaliserat.

Rensa historik på Facebook

Facebook har gått ut med att de under året kommer släppa en ny funktion som gör det möjligt för användare att rensa sin historik på Facebook. Det hela går ut på att användaren ska kunna rensa sin användarhistorik på samma sätt som man idag kan rensa cookies från en webbläsare.

Tips på en bra dokumentär om Facebook

Smarta reseapp i Berlin

I sommar lanserar BVG i Berlin en ny reseapp. Appen är unik eftersom den inkluderar stadens alla färdmedel och i den kan du göra allt från att söka upp den snabbaste resvägen, boka en taxi, köpa bussbiljetter till att hyra en cykel.

En smart idé tycker vi! Dels på grund av att man som resenär endast behöver ha en reseapp i telefonen. Men också eftersom det öppnar upp för en marknadsplats där statliga bolag och små startups kan konkurrera om kunderna.

LEGO öppnar AR-butik

Under London Fashion Week i år slog Kabooki upp en dörrarna till en pop-up LEGO-butik mitt i centrala London. Vid första anblick såg butiken ut att vara tom på produkter och inredning, med undantag för en QR-kod i form av en stor Snapchat-ikon mitt i lokalen. När QR-koden scannas väcks butiken till liv och besökaren kliver in i LEGO’s AR-butik där man kan köpa Kabooki’s nya klädkollektion för vuxna.

Det är ett spännande koncept och ett smart sätt att väcka uppmärksamhet, men vi ställer oss frågande till om det här är framtiden inom e-handel…?

Trender inom e-handel

Vi kollade in våra branschkollegors hemsidor för att se vad som är trendigt inom e-handel just nu. För några år sedan var begreppet Omnikanal på allas läppar. Nu kan vi istället se att Headless Ecommerce har blivit en uppstickare och ett väl använt begrepp bland många e-handelsleverantörer.

Headless ecommerce går ut på att man frikopplar back-end från front-end vilket inom e-handel innebär att man separerar e-handelsplattformen från webshopen och låter dem kommunicera genom API:er. Detta skiljer sig från traditionella e-handelslösningar där front- och back-end hanteras i ett och samma system.

Fördelarna med Headless Ecommerce är att e-handeln blir mer flexibelt och stabil. Webshopen begränsas inte längre av förutsättningarna i e-handelsplattformen vilket ger möjlighet att ta ut svängarna när det kommer till UX och design, något som blir allt viktigare för dagens e-handlare.

FedEx robot-leveranser

Tror ni att robotar kommer leverera paket inom de närmaste åren? Om du frågar Amazon, Starship och många andra tech-företag så är svaret troligtvis “Ja”. Nu har även FedEx börjat experimentera med robot-leveranser och har i samband med det släppt en video.

Bland våra kollegor råder det delade meningar om designen på roboten men vi är eniga om att det är spännande att följa utvecklingen av robotleveranser.

Programmerare utgör den nya medelklassen

Mot slutet av lunchen tittade vi på en intressant föreläsning med Per Ödling, professor i telekommunikation, där han pratar om hur medelklassjobben på landsbygden försvinner i takt med att robotar och datorer integreras och får en allt viktigare roll. Per tar också upp att programmerare är det absolut vanligaste yrket i Stockholm idag och att det är på god väg att bli det vanligaste medelklassyrket i Sverige.

Se hela klippet här!

tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

Kvinnlig förebild

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

R.E.A

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall