Hur man tacklar e-handeln under sommaren

2020-07-13

Är ni kvar?

Kontorslandskapen börjar bli allt mer glesbefolkade och autosvaren trillar titt som tätt in i mailkorgarna; semestertiderna är i full blom och det märks ute i landet.

Vi på Eseco överlappar varandras semesterveckor, så att det är alltid någon kvar för att ge våra kunder fortsatt support (och varandra sällskap). Men visst kliar det lite i kroppen efter att kasta sig ut i sommarsverige?

För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!

E-handel under sommaren

2019 var överlag ett bra år för e-handeln.Bara i Sverige ökade e-handeln med 13% förra året och den totala omsättning blev hela 87 miljarder kronor.

Generellt sätt är e-handel och sommar två områden som skär sig lite dock. Semesterfirarna har mer tid att gå runt i fysiska butiker eller befinner sig utomlands (alternativt har lagt alla pengar på själva resan dit) och sommaren resulterar därför oftast i en liten dipp för just e-handeln. I Svensk Handels rapport från förra året uppger till och med 47% av e-handlare att försäljningen går ner under sommaren.

Men i år då?

I år befinner vi oss dock i en situation som vi inte varit i tidigare, och att utgå från statistik från förra året känns näst intill naivt. Bara i april i år växte e-handeln med 44% jämfört med förra året, vilket kan spåras till covid-19 och karantäntider. Framförallt avrådan från folkmassor och butikers kortare öppettider, eller rent av konkurs, har gjort nätbutiker till en naturlig del i allt fler svenskars vardag.

I Juni togs restriktionerna på resor inom Sverige bort - något som fick många att andas ut efter nästan ett halvår på helspänn. Inte minst inom turism-, hotell- och restaurangbranschen hörde man lättade suckar då det innebär att svenskarna kan börja röra på sig igen, och på grund av det pressade läget i resten av Europa förväntas turismen inom Sverige öka i sommar. Begreppet “staycation” är en trend som har växt explosionsartat senaste åren och innebär helt enkelt en semester på hemorten, kanske till och med i sina egna kvarter. När restriktionerna släppte var det därför många svenskar som tog vara på “staycation”-fenomenet och direkt var det många hotell runt om i landet som snabbt blev uppbokade.

Men vad kan detta innebära för e-handeln undrar vi? En ökad försäljning av trädgårdstillbehör och hemartiklar, när allt fler får stanna hemmavid under semestern, kanske? Eller fler köp av tält, sovsäckar och frilufskläder? Det återstår att se, men vi är övertygade om att sommaren 2020 kommer vara ett undantag i statistiken, och håller tummarna på att det fortsätter rulla på i samma takt för e-handeln.

Amazons inträde på svensk mark

Sommaren 2020 har dock länge legat i många e-handlares tankebanor, redan innan de ökade försäljningssiffrorna och covid-19 visade sig. Detta då den amerikanska nätjätten Amazon ryktats lansera på svensk mark den här sommaren - och amazon.se är en domän många vill se förverkligas. I slutet på Juni i år fick man även nys om deras jobbannonser som ligger ute, vilket har fått många att exalterat se fram emot deras release.

Nyheterna om lanseringen kommer titt som tätt, men än så länge har inget datum offentliggjorts. En lansering av Amazon på svensk mark hade inneburit mängder av möjligheter, och vi väntar med spänning på fler uppdateringar från företaget.

Sommaren 2020 är helt enkelt en som många kommer att minnas, av olika skäl.

Oavsett om ni har haft semester, är på semester eller har den framför dig, så hoppas vi att ni alla har en härlig sommar och njuter av solljuset!

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall