fbpx
esecos logga

Öka verksamhetens tillväxt med SaaS

Öka verksamhetens tillväxt med SaaS

SaaS tjänster blir det nya normala

Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS – Software as a Service – innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt.

Vi är övertygade om att SaaS är mer än bara ett “buzzword” och snarare det nya normala. Men hur har det blivit så? Det är en bra fråga. Under 2020 kunde vi åtminstone sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

5 fördelar med SaaS:

  1. Alltid tillgängligt
  2. Ni kan arbeta proaktivt
  3. Skalbart vid växtvärk
  4. Formbart efter den egna verksamheten
  5. Möjlighet till smidiga uppdateringar

1. Alltid tillgängligt

Du behöver inte vara beroende av en fast installerad programvara om du använder en SaaS-lösning, utan har tillgång till all din data när och var som helst. Eller ja, där och när du har internetuppkoppling det vill säga. Under det gångna året har det varit avgörande för mångas hemarbeten, då 42% av svenskarna arbetade hemma någon gång under pandemin.

2. Arbeta proaktivt med relevant data

Tack vare den smidiga tillgängligheten har man alltid, i realtid, snabb tillgång till relevant data. Det innebär i praktiken att du kan se förändringar i verksamheten och följa upp så fort det inträffar. På så vis kan du både agera snabbare och mer hållbart.

citat om saas

3. Skalbart vid växtvärk

Då SaaS-miljön är helt molnbaserad, behöver ni på kontoret inte oroa er över större hårddiskar eller mer minne för att skala upp er verksamhet. Istället sköter leverantören av SaaS-tjänsten det åt er. Detta är en stor fördel för de företag som är på språng upp i en stark tillväxtkurva, då en SaaS-lösning är enklare att skala upp vid behov. På så sätt kan ni känna er trygga med att växa, öka er omsättning och nå era mål.

4. Formbart efter den egna verksamheten

Detsamma gäller om ni behöver lägga till en applikation, eller skräddarsy en helt ny utifrån era specifika behov. Till skillnad från ett traditionellt system där ni måste få en ny programvara i fall ni vill ändra eller lägga till något, kan en SaaS-lösning ofta enklare modifieras. Det ger därför både er och leverantören en stor frihet att forma tjänsten utifrån vad ni behöver. Bedriver ni dessutom omnihandel är det även lättare att friktionsfritt synka all data ni behöver mellan butiker och digitala plattformar.

5. Smidiga uppdateringar

Då SaaS-lösningen är i molnet, kan er leverantör smidigt uppdatera er mjukvara vid behov, önskemål eller om ett fel uppstår. Detta kan antingen göras löpande eller vid bestämda tidpunkter för att inte störa er dagliga verksamhet. Det innebär att ni bara har en partner att kontakta samt att leverantören snabbt och effektivt kan rätta till misstag eller ge er en ny uppdatering.

SaaS är helt enkelt en lösning som passar alla.

I och med förra årets omställningar, har allt fler insett vikten av en digital infrastruktur som fungerar sömlöst med den egna verksamheten. Det är alltså inte bara hemarbetet som gynnas, utan det ger alla verksamheter chansen att vara hur komplexa och flexibla som de själva vill – utan någon begränsning från ett externt IT-system.

Vill du läsa mer om SaaS har vi skrivit ett till blogginlägg om varför det är så viktigt för e-handlare att prioritera i sitt nästa systembyte.

Vill du veta mer om våra lösningar?

Alla våra system är SaaS-lösningar. Det betyder att vi tar hand om driften; allt från planerade underhåll till när det är dags att uppgradera eller skala upp. Det betyder att du enbart har en partner att kontakta om du har frågor avseende ditt affärssystem.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner