Billigast vinner: Prissättning inom e-handeln

2021-04-07

Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän.

Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?

Just e-handeln har blivit en bransch som kanske påverkats mest av prispressen de senaste åren, då kunden har alla konkurrenter lättillgängliga och kan jämföra pris direkt med ett knapptryck. Fördelen som fysiska butiker har är att kunden inte direkt kan se konkurrenternas priser, samt kundens ivrighet som ofta kan fungera som en övervägande faktor - vill de verkligen ha produkten idag så minskar chansen att de orkar gå till en annan butik för samma produkt. E-handeln fungerar lite tvärt om, att kunden vet att de ändå inte kommer få hem produkten direkt, och är då benägna att lägga ner lite mer tid på att jämföra.

Själva jämförelseprocessen har dessutom blivit ännu lättare i och med hemsidor så som Pricerunner och Prisjakt - där kunden inte själv behöver göra arbetet.

Prissättning

En av de mest essentiella aspekterna i er prissättning bör vara er break-even; var går gränsen för balansen mellan utgifter och inkomster? Har ni den punkten med er så vet ni var smärtgränsen går. Några exempel på kostnader att ha i huvudet då är:

  • Inköpskostnaden samt eventuell frakt/tull för inköpet.
  • Transaktionsavgiften när kunden betalar via ett visst betalsätt.
  • Kostnaden för emballage och följesedlar.
  • Eventuella returkostnader.
  • Samt fasta kostnader så som hyra, löner, tjänster och andra saker som löpande betalas.

  • När ni väl gjort det, är det såklart upp till er huruvida ni vill jämföra med konkurrenternas priser. En bra tumstock kan vara att se över vad er verksamhet har för primär konkurrensfördel. Är det just priset? I så fall gäller det att hänga med i svängarna och ständigt befinna sig högst upp på prisjämförelsesajterna - om så med en krona lägre pris än konkurrenten.

    För vissa företag är det möjligt att vara med i den här tävlingen och ständigt se till att vara billigare än konkurrenterna. För många andra är detta inte ett lönsamt alternativ. Vi tror även att branschen i stort hade mått bättre av att inte pressa ner priserna allt för mycket, utan istället konkurrera med något annat.

    Men med vad? Kanske du undrar. Kul att du frågar! Tycker vi. Här nedan har vi sammanställt en lista med några konkurrensfördelaktiga faktorer att ersätta prispressen med.

    Konkurrera med andra faktorer

    Leveransen
    Den kanske viktigaste faktorn idag, för många kunder, är just leveransen. Det vanligaste argumentet till varför man gillar att handla i fysisk butik är att man får med sig varan hem direkt. Att då som e-handlare fokusera på snabba leveranser - och kanske framförallt ett leveransalternativ som passar kunden bäst (till ett ombud? till dörren? till en instabox på deras närmsta ica?).

    Har ni ett alternativ som passar kunden bättre än er konkurrent, ökar det definitivt era chanser, oavsett vem av er som har lägst pris.

    Hållbarhet
    Då vi lever i en tid med stark miljömedvetenhet är det många konsumenter som prioriterar en hållbar konsumtion. Faktum är att hela 25% av svenska konsumenter önskade att e-handlare jobbade mer med hållbarhet. För dessa kunder behöver alltså inte priset vara det som väger tyngst. Istället är faktorer så som miljövänliga material, hållbar verksamhet, miljövänliga leveranser och returer de aspekterna som kunden prioriterar. Enligt PostNords E-barometer är dessutom 80% av Sveriges konsumenter beredda att vänta 1-2 dagar extra om det är en hållbar leverans.

    Mervärde
    En annan konkurrerande faktor som inte har med priset att göra är att erbjuda kunden ett mervärde. Kanske har ni ett community bland kunderna som man får delta i om man handlar hos just er, eller ett fördelaktigt poängsystem med bonusar. Eller att ni paketerar era varor snyggt, med det där lilla extra som gör det till en upplevelse att få hem produkter från er. Vill ni veta mer om just the unboxing experience, kan ni läsa mer om det här.

    Det är ibland det här mervärdet som gör att det blir mer värt att handla hos er, jämfört med en konkurrent som har 10 kronor billigare pris på en vara.

    Betalalternativ
    Enligt PostNords E-barometer, uppgav 12% av konsumenterna att de avbröt sitt köp om det inte gick att betala på det sättet de ville. Detta kan även gå hand i hand med en viss osäkerhet som uppstår när man inte känner sig trygg på nätet. De mest populära betalalternativen är idag kort, faktura, Klarna och Swish.

    Välj rätt plattform
    Om ni vill nå ut till kunderna innan de hinner ta sig till prisjämförelsen, gäller det att nå ut först och i rätt tid. Ett sätt att göra detta på kan vara att se till att ni är på de plattformar där era kunder är.

    Varför inte använda Instagram Shopping, som 29% av e-handlare gjorde förra året? Faktum är att 18% av konsumenterna uppgav att de testat nya produkter eller tjänster efter att de sett det på just Instagram. Så det kanske är värt ett försök?

    En person som sitter vid en dator
    E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
    En person tejpar ihop en kartong
    Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
    Bild på kassa och kortbetalning
    De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
    komponenter i en grafisk profil för e-handel
    Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
    Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Tangentbord på en laptop
    För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
    Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
    Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
    Bild på en kvinna framför en dator
    Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
    Framtiden för e-handel
    I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
    E-handel som är tillgänglig för alla
    I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
    E-handelns historia
    E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
    3 sätt att mäta kundnöjdhet på
    Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
    fördelarna med SaaS-lösningar
    Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
    distansering under corona
    Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
    Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021

    E-handelsåret 2020

    2020-12-16
    Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
    God e-handels Jul
    I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
    webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
    En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
    Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
    tips inför black friday 2020
    Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
    webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
    I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
    trygg säker ehandel

    Tryggare e-handel

    2020-10-12
    År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall