Billigast vinner: Prissättning inom e-handeln

2021-04-07

Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän.

Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?

Just e-handeln har blivit en bransch som kanske påverkats mest av prispressen de senaste åren, då kunden har alla konkurrenter lättillgängliga och kan jämföra pris direkt med ett knapptryck. Fördelen som fysiska butiker har är att kunden inte direkt kan se konkurrenternas priser, samt kundens ivrighet som ofta kan fungera som en övervägande faktor - vill de verkligen ha produkten idag så minskar chansen att de orkar gå till en annan butik för samma produkt. E-handeln fungerar lite tvärt om, att kunden vet att de ändå inte kommer få hem produkten direkt, och är då benägna att lägga ner lite mer tid på att jämföra.

Själva jämförelseprocessen har dessutom blivit ännu lättare i och med hemsidor så som Pricerunner och Prisjakt - där kunden inte själv behöver göra arbetet.

Prissättning

En av de mest essentiella aspekterna i er prissättning bör vara er break-even; var går gränsen för balansen mellan utgifter och inkomster? Har ni den punkten med er så vet ni var smärtgränsen går. Några exempel på kostnader att ha i huvudet då är:

  • Inköpskostnaden samt eventuell frakt/tull för inköpet.
  • Transaktionsavgiften när kunden betalar via ett visst betalsätt.
  • Kostnaden för emballage och följesedlar.
  • Eventuella returkostnader.
  • Samt fasta kostnader så som hyra, löner, tjänster och andra saker som löpande betalas.

  • När ni väl gjort det, är det såklart upp till er huruvida ni vill jämföra med konkurrenternas priser. En bra tumstock kan vara att se över vad er verksamhet har för primär konkurrensfördel. Är det just priset? I så fall gäller det att hänga med i svängarna och ständigt befinna sig högst upp på prisjämförelsesajterna - om så med en krona lägre pris än konkurrenten.

    För vissa företag är det möjligt att vara med i den här tävlingen och ständigt se till att vara billigare än konkurrenterna. För många andra är detta inte ett lönsamt alternativ. Vi tror även att branschen i stort hade mått bättre av att inte pressa ner priserna allt för mycket, utan istället konkurrera med något annat.

    Men med vad? Kanske du undrar. Kul att du frågar! Tycker vi. Här nedan har vi sammanställt en lista med några konkurrensfördelaktiga faktorer att ersätta prispressen med.

    Konkurrera med andra faktorer

    Leveransen
    Den kanske viktigaste faktorn idag, för många kunder, är just leveransen. Det vanligaste argumentet till varför man gillar att handla i fysisk butik är att man får med sig varan hem direkt. Att då som e-handlare fokusera på snabba leveranser - och kanske framförallt ett leveransalternativ som passar kunden bäst (till ett ombud? till dörren? till en instabox på deras närmsta ica?).

    Har ni ett alternativ som passar kunden bättre än er konkurrent, ökar det definitivt era chanser, oavsett vem av er som har lägst pris.

    Hållbarhet
    Då vi lever i en tid med stark miljömedvetenhet är det många konsumenter som prioriterar en hållbar konsumtion. Faktum är att hela 25% av svenska konsumenter önskade att e-handlare jobbade mer med hållbarhet. För dessa kunder behöver alltså inte priset vara det som väger tyngst. Istället är faktorer så som miljövänliga material, hållbar verksamhet, miljövänliga leveranser och returer de aspekterna som kunden prioriterar. Enligt PostNords E-barometer är dessutom 80% av Sveriges konsumenter beredda att vänta 1-2 dagar extra om det är en hållbar leverans.

    Mervärde
    En annan konkurrerande faktor som inte har med priset att göra är att erbjuda kunden ett mervärde. Kanske har ni ett community bland kunderna som man får delta i om man handlar hos just er, eller ett fördelaktigt poängsystem med bonusar. Eller att ni paketerar era varor snyggt, med det där lilla extra som gör det till en upplevelse att få hem produkter från er. Vill ni veta mer om just the unboxing experience, kan ni läsa mer om det här.

    Det är ibland det här mervärdet som gör att det blir mer värt att handla hos er, jämfört med en konkurrent som har 10 kronor billigare pris på en vara.

    Betalalternativ
    Enligt PostNords E-barometer, uppgav 12% av konsumenterna att de avbröt sitt köp om det inte gick att betala på det sättet de ville. Detta kan även gå hand i hand med en viss osäkerhet som uppstår när man inte känner sig trygg på nätet. De mest populära betalalternativen är idag kort, faktura, Klarna och Swish.

    Välj rätt plattform
    Om ni vill nå ut till kunderna innan de hinner ta sig till prisjämförelsen, gäller det att nå ut först och i rätt tid. Ett sätt att göra detta på kan vara att se till att ni är på de plattformar där era kunder är.

    Varför inte använda Instagram Shopping, som 29% av e-handlare gjorde förra året? Faktum är att 18% av konsumenterna uppgav att de testat nya produkter eller tjänster efter att de sett det på just Instagram. Så det kanske är värt ett försök?

    Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
    social shopping för e-handel
    Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
    sälj på abonnemang
    Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
    Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
    Dropshipping
    Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
    Kvinna sitter vid datorskärm
    C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
    Person som går runt bland lagerhyllor
    Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
    Person som sitter vid laptop
    Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
    En e-handelsapplikation på mobilen
    Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
    bild på kvinna som sitter vid laptop
    Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
    Kvinna som arbetar vid en laptop
    Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
    Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    E-bok från Eseco
    Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
    Välj rätt Product Information Management
    PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
    hantera returerna korrekt och effektivt
    Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
    Person som tar anteckningar
    Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
    Kvinna som sitter framför dator
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Lagerarbetare som plockar varor
    Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
    Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
    Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
    Lagerarbetare
    Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
    Nedladdningsbar väggkalender
    Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
    Information om hur man mäter kundnöjdhet
    Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
    bild på esecos e-bok
    Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall