Därför är presentkortet e-handlarens bästa vän!

2021-08-02

Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? När corona slog till skrev vi ett inlägg om att det var många småföretagare som uppmanade sina kunder att köpa presentkort lite mer än vanligt. Men oavsett corona så är det ju faktiskt en otrolig produkt! Ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp.

Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

Hur skapar man ett presentkort rent praktiskt?

Det gamla “analoga” sättet att skapa presentkort på är att helt enkelt skriva ett fysiskt kort med en summa på.Kanske för en verksamhet en loggbok med alla olika presentkortsnummer manuellt för hand, där de sedan stryker summorna efterhand som de löses in eller giltighetstiden gått ut. Detta kan dock bli väldigt omständigt i stora volymer, och för e-handlare näst intill omöjligt att genomföra på ett praktiskt sätt.

Istället är det idag vanligast att man genererar en digital presentkortskod, som används nästan som en rabattkod i kassan.För företaget innebär detta en enklare hantering av presentkorten, då det automatiskt skapas upp en kod när en kund betalat, som sedan exempelvis mailas ut till den betalande kunden eller direkt till mottagaren av presentkortet. Med den genererade koden är det dels enklare för kunden som slipper hålla rätt på ett kort, dels lättare för er som företag där presentkortskoden enkelt kan spåras (så att ni exempelvis kan se om den använts, giltighetstiden och eventuellt spärra den om kunden tappat bort sin kod).

Vad finns det för olika presentkortslösningar?

Flerfunktionsvoucher Ett presentkort som gäller på obestämda varor - flerfunktionsvoucher - är bra för den velige, då den bara har en fast summa men ingen fast produkt eller tjänst som det måste bytas mot. Säljer du presentkort i form av flerfunktionsvouchers ska du inte räkna med momsen vid säljtillfället, då du inte vet vilken vara eller tjänst det kommer bytas mot och därmed inte heller vet momssatsen.

Enfunktionsvoucher En enfunktionsvoucher är ett presentkort som avser en specifik vara eller tjänst. Några exempel på detta är en biocheck, en streamingprenumeration eller en ansiktsbehandling. Till skillnad från flerfunktionsvouchern så vet du här vilken moms det är som gäller, och redovisar därför den i samband med betalningen.

Tjänar man på det då?

Dels, har vi de kunderna som inte använder sina presentkort till fullo. Exempelvis om vi räknar lite löst på att att många av kunderna löser in 80-90% av presentkortet, tjänar ni mellanskillnaden som blir kvar på kortet. Sedan har vi även den (måhända lilla) procentandel som glömmer eller tappar bort sina presentkort och därmed inte använder de alls. Där tjänar ni hela summan!

Dels har vi även de som faktiskt använder hela sina presentkort. Bland dessa är det en stor chans att de passar på att köpa för en större summa än vad presentkortet är värt. På så sätt värvar ni också ytterligare en kund!

Det är helt enkelt sällan en kund använder den exakta summan på presentkortet - och oavsett de spenderar mer eller mindre, så har ni tjänat på mellanskillnaden!

Sälj in det som den bästa presenten!

Sammanfattningsvis är det kanske värt att satsa på att få in era presentkort på fler kunders önskelistor. Men hur gör man det? Här kommer några förslag:

  • Gör det tydligt att ni säljer presentkort. Lägg det på en hedersplats i webshopen där det är synligt från startsidan, eller lägg det som en rubrik i huvudmenyn. Har ni en fysisk butik kan ni lägga det i en snygg förpackning vid kassan.

  • Sälj det säsongsbetonat.Söker man på Google Trends kan man se att det söks efter presentkort markant mycket mer kring jul. Passa därför på att marknadsföra det vid rätt säsong, exempelvis kring jul, mors dag, fars dag och vid studentfirande.
  • En graf över sökordet “Presentkort” på Google Trend under året 2020.

  • Paketera det snyggt.Har ni ett fysiskt presentkort är det lätt att göra det snyggt, men även om ni bara har digitala presentkort med en kod kan ni ändå erbjuda en snygg paketering! Skicka med en mall med er grafiska profil, eller erbjud er att skicka det direkt till mottagaren med en personlig hälsning.

  • Erbjud presentkort vid en vara som är slut i laget.Har ni en vara som är på väg in i lager och kunden ska på kalas imorgon? Lägg då till en knapp bredvid slut-i-lager-knappen där kunden kan köpa ett presentkort med rätt summa på.

  • Länka till presentkort i nyhetsbrevet. Om ni använder er av nyhetsbrev eller utskick till era kunder kan ni lägga in en fast länk - för att öka medvetenheten kring att ni erbjuder presentkort.

  • Saknar du presentkort i din webshop?

    I vårt affärssystem Nemo har vi en presentkortsfunktion! Funktionen fungerar så att när kunden köper sitt presentkort så genereras en presentkortskod upp och mailas sedan ut till kunden efter köpet är genomfört. I Nemo lagras sedan all information om era skapade presentkort och ni kan spärra dem där vid behov. Är ni intresserade eller har frågor? Hör av dig till oss!

    Lagerarbetare
    Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
    Nedladdningsbar väggkalender
    Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
    Information om hur man mäter kundnöjdhet
    Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
    bild på esecos e-bok
    Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
    Bild på informativa blad
    Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
    Inventering på e-handelslager
    Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
    Drönare i luften
    Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
    En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
    Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
    En person som sitter vid en dator
    E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
    En person tejpar ihop en kartong
    Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
    Bild på kassa och kortbetalning
    De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
    komponenter i en grafisk profil för e-handel
    Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Tangentbord på en laptop
    För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
    Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
    Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
    Bild på en kvinna framför en dator
    Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
    Framtiden för e-handel
    I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
    Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
    Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
    E-handel som är tillgänglig för alla
    I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
    E-handelns historia
    E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
    3 sätt att mäta kundnöjdhet på
    Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
    fördelarna med SaaS-lösningar
    Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall