Därför är presentkortet e-handlarens bästa vän!

2021-08-02

Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? När corona slog till skrev vi ett inlägg om att det var många småföretagare som uppmanade sina kunder att köpa presentkort lite mer än vanligt. Men oavsett corona så är det ju faktiskt en otrolig produkt! Ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp.

Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

Hur skapar man ett presentkort rent praktiskt?

Det gamla “analoga” sättet att skapa presentkort på är att helt enkelt skriva ett fysiskt kort med en summa på.Kanske för en verksamhet en loggbok med alla olika presentkortsnummer manuellt för hand, där de sedan stryker summorna efterhand som de löses in eller giltighetstiden gått ut. Detta kan dock bli väldigt omständigt i stora volymer, och för e-handlare näst intill omöjligt att genomföra på ett praktiskt sätt.

Istället är det idag vanligast att man genererar en digital presentkortskod, som används nästan som en rabattkod i kassan.För företaget innebär detta en enklare hantering av presentkorten, då det automatiskt skapas upp en kod när en kund betalat, som sedan exempelvis mailas ut till den betalande kunden eller direkt till mottagaren av presentkortet. Med den genererade koden är det dels enklare för kunden som slipper hålla rätt på ett kort, dels lättare för er som företag där presentkortskoden enkelt kan spåras (så att ni exempelvis kan se om den använts, giltighetstiden och eventuellt spärra den om kunden tappat bort sin kod).

Vad finns det för olika presentkortslösningar?

Flerfunktionsvoucher Ett presentkort som gäller på obestämda varor - flerfunktionsvoucher - är bra för den velige, då den bara har en fast summa men ingen fast produkt eller tjänst som det måste bytas mot. Säljer du presentkort i form av flerfunktionsvouchers ska du inte räkna med momsen vid säljtillfället, då du inte vet vilken vara eller tjänst det kommer bytas mot och därmed inte heller vet momssatsen.

Enfunktionsvoucher En enfunktionsvoucher är ett presentkort som avser en specifik vara eller tjänst. Några exempel på detta är en biocheck, en streamingprenumeration eller en ansiktsbehandling. Till skillnad från flerfunktionsvouchern så vet du här vilken moms det är som gäller, och redovisar därför den i samband med betalningen.

Tjänar man på det då?

Dels, har vi de kunderna som inte använder sina presentkort till fullo. Exempelvis om vi räknar lite löst på att att många av kunderna löser in 80-90% av presentkortet, tjänar ni mellanskillnaden som blir kvar på kortet. Sedan har vi även den (måhända lilla) procentandel som glömmer eller tappar bort sina presentkort och därmed inte använder de alls. Där tjänar ni hela summan!

Dels har vi även de som faktiskt använder hela sina presentkort. Bland dessa är det en stor chans att de passar på att köpa för en större summa än vad presentkortet är värt. På så sätt värvar ni också ytterligare en kund!

Det är helt enkelt sällan en kund använder den exakta summan på presentkortet - och oavsett de spenderar mer eller mindre, så har ni tjänat på mellanskillnaden!

Sälj in det som den bästa presenten!

Sammanfattningsvis är det kanske värt att satsa på att få in era presentkort på fler kunders önskelistor. Men hur gör man det? Här kommer några förslag:

  • Gör det tydligt att ni säljer presentkort. Lägg det på en hedersplats i webshopen där det är synligt från startsidan, eller lägg det som en rubrik i huvudmenyn. Har ni en fysisk butik kan ni lägga det i en snygg förpackning vid kassan.

  • Sälj det säsongsbetonat.Söker man på Google Trends kan man se att det söks efter presentkort markant mycket mer kring jul. Passa därför på att marknadsföra det vid rätt säsong, exempelvis kring jul, mors dag, fars dag och vid studentfirande.
  • En graf över sökordet “Presentkort” på Google Trend under året 2020.

  • Paketera det snyggt.Har ni ett fysiskt presentkort är det lätt att göra det snyggt, men även om ni bara har digitala presentkort med en kod kan ni ändå erbjuda en snygg paketering! Skicka med en mall med er grafiska profil, eller erbjud er att skicka det direkt till mottagaren med en personlig hälsning.

  • Erbjud presentkort vid en vara som är slut i laget.Har ni en vara som är på väg in i lager och kunden ska på kalas imorgon? Lägg då till en knapp bredvid slut-i-lager-knappen där kunden kan köpa ett presentkort med rätt summa på.

  • Länka till presentkort i nyhetsbrevet. Om ni använder er av nyhetsbrev eller utskick till era kunder kan ni lägga in en fast länk - för att öka medvetenheten kring att ni erbjuder presentkort.

  • Saknar du presentkort i din webshop?

    I vårt affärssystem Nemo har vi en presentkortsfunktion! Funktionen fungerar så att när kunden köper sitt presentkort så genereras en presentkortskod upp och mailas sedan ut till kunden efter köpet är genomfört. I Nemo lagras sedan all information om era skapade presentkort och ni kan spärra dem där vid behov. Är ni intresserade eller har frågor? Hör av dig till oss!

    Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
    social shopping för e-handel
    Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
    sälj på abonnemang
    Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
    Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
    Dropshipping
    Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
    Kvinna sitter vid datorskärm
    C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
    Person som går runt bland lagerhyllor
    Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
    Person som sitter vid laptop
    Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
    En e-handelsapplikation på mobilen
    Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
    bild på kvinna som sitter vid laptop
    Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
    Kvinna som arbetar vid en laptop
    Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
    Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    E-bok från Eseco
    Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
    Välj rätt Product Information Management
    PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
    hantera returerna korrekt och effektivt
    Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
    Person som tar anteckningar
    Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
    Kvinna som sitter framför dator
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Lagerarbetare som plockar varor
    Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
    Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
    Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
    Lagerarbetare
    Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
    Nedladdningsbar väggkalender
    Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
    Information om hur man mäter kundnöjdhet
    Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
    bild på esecos e-bok
    Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall