Därför är presentkortet e-handlarens bästa vän!

2021-08-02

Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? När corona slog till skrev vi ett inlägg om att det var många småföretagare som uppmanade sina kunder att köpa presentkort lite mer än vanligt. Men oavsett corona så är det ju faktiskt en otrolig produkt! Ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp.

Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

Hur skapar man ett presentkort rent praktiskt?

Det gamla “analoga” sättet att skapa presentkort på är att helt enkelt skriva ett fysiskt kort med en summa på.Kanske för en verksamhet en loggbok med alla olika presentkortsnummer manuellt för hand, där de sedan stryker summorna efterhand som de löses in eller giltighetstiden gått ut. Detta kan dock bli väldigt omständigt i stora volymer, och för e-handlare näst intill omöjligt att genomföra på ett praktiskt sätt.

Istället är det idag vanligast att man genererar en digital presentkortskod, som används nästan som en rabattkod i kassan.För företaget innebär detta en enklare hantering av presentkorten, då det automatiskt skapas upp en kod när en kund betalat, som sedan exempelvis mailas ut till den betalande kunden eller direkt till mottagaren av presentkortet. Med den genererade koden är det dels enklare för kunden som slipper hålla rätt på ett kort, dels lättare för er som företag där presentkortskoden enkelt kan spåras (så att ni exempelvis kan se om den använts, giltighetstiden och eventuellt spärra den om kunden tappat bort sin kod).

Vad finns det för olika presentkortslösningar?

Flerfunktionsvoucher Ett presentkort som gäller på obestämda varor - flerfunktionsvoucher - är bra för den velige, då den bara har en fast summa men ingen fast produkt eller tjänst som det måste bytas mot. Säljer du presentkort i form av flerfunktionsvouchers ska du inte räkna med momsen vid säljtillfället, då du inte vet vilken vara eller tjänst det kommer bytas mot och därmed inte heller vet momssatsen.

Enfunktionsvoucher En enfunktionsvoucher är ett presentkort som avser en specifik vara eller tjänst. Några exempel på detta är en biocheck, en streamingprenumeration eller en ansiktsbehandling. Till skillnad från flerfunktionsvouchern så vet du här vilken moms det är som gäller, och redovisar därför den i samband med betalningen.

Tjänar man på det då?

Dels, har vi de kunderna som inte använder sina presentkort till fullo. Exempelvis om vi räknar lite löst på att att många av kunderna löser in 80-90% av presentkortet, tjänar ni mellanskillnaden som blir kvar på kortet. Sedan har vi även den (måhända lilla) procentandel som glömmer eller tappar bort sina presentkort och därmed inte använder de alls. Där tjänar ni hela summan!

Dels har vi även de som faktiskt använder hela sina presentkort. Bland dessa är det en stor chans att de passar på att köpa för en större summa än vad presentkortet är värt. På så sätt värvar ni också ytterligare en kund!

Det är helt enkelt sällan en kund använder den exakta summan på presentkortet - och oavsett de spenderar mer eller mindre, så har ni tjänat på mellanskillnaden!

Sälj in det som den bästa presenten!

Sammanfattningsvis är det kanske värt att satsa på att få in era presentkort på fler kunders önskelistor. Men hur gör man det? Här kommer några förslag:

  • Gör det tydligt att ni säljer presentkort. Lägg det på en hedersplats i webshopen där det är synligt från startsidan, eller lägg det som en rubrik i huvudmenyn. Har ni en fysisk butik kan ni lägga det i en snygg förpackning vid kassan.

  • Sälj det säsongsbetonat.Söker man på Google Trends kan man se att det söks efter presentkort markant mycket mer kring jul. Passa därför på att marknadsföra det vid rätt säsong, exempelvis kring jul, mors dag, fars dag och vid studentfirande.
  • En graf över sökordet “Presentkort” på Google Trend under året 2020.

  • Paketera det snyggt.Har ni ett fysiskt presentkort är det lätt att göra det snyggt, men även om ni bara har digitala presentkort med en kod kan ni ändå erbjuda en snygg paketering! Skicka med en mall med er grafiska profil, eller erbjud er att skicka det direkt till mottagaren med en personlig hälsning.

  • Erbjud presentkort vid en vara som är slut i laget.Har ni en vara som är på väg in i lager och kunden ska på kalas imorgon? Lägg då till en knapp bredvid slut-i-lager-knappen där kunden kan köpa ett presentkort med rätt summa på.

  • Länka till presentkort i nyhetsbrevet. Om ni använder er av nyhetsbrev eller utskick till era kunder kan ni lägga in en fast länk - för att öka medvetenheten kring att ni erbjuder presentkort.

  • Saknar du presentkort i din webshop?

    I vårt affärssystem Nemo har vi en presentkortsfunktion! Funktionen fungerar så att när kunden köper sitt presentkort så genereras en presentkortskod upp och mailas sedan ut till kunden efter köpet är genomfört. I Nemo lagras sedan all information om era skapade presentkort och ni kan spärra dem där vid behov. Är ni intresserade eller har frågor? Hör av dig till oss!

    bild på kvinna som sitter vid laptop
    Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
    Kvinna som arbetar vid en laptop
    Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
    Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    E-bok från Eseco
    Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
    Välj rätt Product Information Management
    PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
    hantera returerna korrekt och effektivt
    Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
    Person som tar anteckningar
    Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
    Kvinna som sitter framför dator
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Lagerarbetare som plockar varor
    Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
    Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
    Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
    Lagerarbetare
    Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
    Nedladdningsbar väggkalender
    Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
    Information om hur man mäter kundnöjdhet
    Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
    bild på esecos e-bok
    Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
    Bild på informativa blad
    Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
    Inventering på e-handelslager
    Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
    Drönare i luften
    Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
    En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
    Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
    En person som sitter vid en dator
    E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
    En person tejpar ihop en kartong
    Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
    Bild på kassa och kortbetalning
    De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
    komponenter i en grafisk profil för e-handel
    Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall