Därför är presentkortet e-handlarens bästa vän!

2021-08-02

Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? När corona slog till skrev vi ett inlägg om att det var många småföretagare som uppmanade sina kunder att köpa presentkort lite mer än vanligt. Men oavsett corona så är det ju faktiskt en otrolig produkt! Ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp.

Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

Hur skapar man ett presentkort rent praktiskt?

Det gamla “analoga” sättet att skapa presentkort på är att helt enkelt skriva ett fysiskt kort med en summa på. Kanske för en verksamhet en loggbok med alla olika presentkortsnummer manuellt för hand, där de sedan stryker summorna efterhand som de löses in eller giltighetstiden gått ut. Detta kan dock bli väldigt omständigt i stora volymer, och för e-handlare näst intill omöjligt att genomföra på ett praktiskt sätt.

Istället är det idag vanligast att man genererar en digital presentkortskod, som används nästan som en rabattkod i kassan. För företaget innebär detta en enklare hantering av presentkorten, då det automatiskt skapas upp en kod när en kund betalat, som sedan exempelvis mailas ut till den betalande kunden eller direkt till mottagaren av presentkortet. Med den genererade koden är det dels enklare för kunden som slipper hålla rätt på ett kort, dels lättare för er som företag där presentkortskoden enkelt kan spåras (så att ni exempelvis kan se om den använts, giltighetstiden och eventuellt spärra den om kunden tappat bort sin kod).

Vad finns det för olika presentkortslösningar?

Flerfunktionsvoucher Ett presentkort som gäller på obestämda varor - flerfunktionsvoucher - är bra för den velige, då den bara har en fast summa men ingen fast produkt eller tjänst som det måste bytas mot. Säljer du presentkort i form av flerfunktionsvouchers ska du inte räkna med momsen vid säljtillfället, då du inte vet vilken vara eller tjänst det kommer bytas mot och därmed inte heller vet momssatsen.

Enfunktionsvoucher En enfunktionsvoucher är ett presentkort som avser en specifik vara eller tjänst. Några exempel på detta är en biocheck, en streamingprenumeration eller en ansiktsbehandling. Till skillnad från flerfunktionsvouchern så vet du här vilken moms det är som gäller, och redovisar därför den i samband med betalningen.

Tjänar man på det då?

Dels, har vi de kunderna som inte använder sina presentkort till fullo. Exempelvis om vi räknar lite löst på att att många av kunderna löser in 80-90% av presentkortet, tjänar ni mellanskillnaden som blir kvar på kortet. Sedan har vi även den (måhända lilla) procentandel som glömmer eller tappar bort sina presentkort och därmed inte använder de alls. Där tjänar ni hela summan!

Dels har vi även de som faktiskt använder hela sina presentkort. Bland dessa är det en stor chans att de passar på att köpa för en större summa än vad presentkortet är värt. På så sätt värvar ni också ytterligare en kund!

Det är helt enkelt sällan en kund använder den exakta summan på presentkortet - och oavsett de spenderar mer eller mindre, så har ni tjänat på mellanskillnaden!

Sälj in det som den bästa presenten!

Sammanfattningsvis är det kanske värt att satsa på att få in era presentkort på fler kunders önskelistor. Men hur gör man det? Här kommer några förslag:

  • Gör det tydligt att ni säljer presentkort. Lägg det på en hedersplats i webshopen där det är synligt från startsidan, eller lägg det som en rubrik i huvudmenyn. Har ni en fysisk butik kan ni lägga det i en snygg förpackning vid kassan.

  • Sälj det säsongsbetonat. Söker man på Google Trends kan man se att det söks efter presentkort markant mycket mer kring jul. Passa därför på att marknadsföra det vid rätt säsong, exempelvis kring jul, mors dag, fars dag och vid studentfirande.
  • En graf över sökordet “Presentkort” på Google Trend under året 2020.

  • Paketera det snyggt.Har ni ett fysiskt presentkort är det lätt att göra det snyggt, men även om ni bara har digitala presentkort med en kod kan ni ändå erbjuda en snygg paketering! Skicka med en mall med er grafiska profil, eller erbjud er att skicka det direkt till mottagaren med en personlig hälsning.

  • Erbjud presentkort vid en vara som är slut i laget. Har ni en vara som är på väg in i lager och kunden ska på kalas imorgon? Lägg då till en knapp bredvid slut-i-lager-knappen där kunden kan köpa ett presentkort med rätt summa på.

  • Länka till presentkort i nyhetsbrevet. Om ni använder er av nyhetsbrev eller utskick till era kunder kan ni lägga in en fast länk - för att öka medvetenheten kring att ni erbjuder presentkort.

  • Saknar du presentkort i din webshop?

    I vårt affärssystem Nemo har vi en presentkortsfunktion! Funktionen fungerar så att när kunden köper sitt presentkort så genereras en presentkortskod upp och mailas sedan ut till kunden efter köpet är genomfört. I Nemo lagras sedan all information om era skapade presentkort och ni kan spärra dem där vid behov. Är ni intresserade eller har frågor? Hör av dig till oss!

    Bild på kassa och kortbetalning
    De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
    komponenter i en grafisk profil för e-handel
    Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
    Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
    Tangentbord på en laptop
    För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
    Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
    Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
    Bild på en kvinna framför en dator
    Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
    Framtiden för e-handel
    I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
    Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
    Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
    E-handel som är tillgänglig för alla
    I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
    E-handelns historia
    E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
    3 sätt att mäta kundnöjdhet på
    Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
    fördelarna med SaaS-lösningar
    Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
    distansering under corona
    Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
    Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021

    E-handelsåret 2020

    2020-12-16
    Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
    God e-handels Jul
    I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
    webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
    En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
    Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
    tips inför black friday 2020
    Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
    webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
    I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
    trygg säker ehandel

    Tryggare e-handel

    2020-10-12
    År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
    webinar om framgångsrika webshopar med jetshop
    Vi har alla gått in på en webshop som tagit lite för lång tid på sig att ladda, och blivit smått irriterade. Det finns de kunder som inte orkar vänta så länge, även om det bara handlar om sekunder. På grund av långa laddningstider kan ni alltså förlora kunder och potentiella inkomster. I det här webinaret delar Jetshop med sig av sin kunskap kring framgångsrika webshopar, konkreta tips och kloka insikter kring e-handeln!
    illustration av handelsflöde
    I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!

    NYHETSBREV

    Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

    Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

    © Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall