Tips för dig som är e-handlare: få bättre koll på din lagerhållning

2018-04-24


Olika ikoner som visar ett logistikflöde
För dig som driver e-handel finns det en mängd olika sätt att hålla koll på inköp och lager. Vi på Eseco delar med oss av våra bästa tips för effektiv och automatiserad lagerhållning.

Beställningspunkt
Många e-handlare använder en så kallad ”beställningspunkt” som riktmärke för när det är dags att beställa fler varor till lagret.

A*B+A*C är den formula som användas för att beräkna din beställningspunkt.

A = Antal varor/vecka?
B = Leverantörens leveranstid?
C = Antal veckor som lagret räcker skulle din leverantör få leveransproblem?

När lagersaldot understiger din beställningspunkt är det dags att lägga en beställning hos din leverantör.

Du kan antingen räkna ut din beställningspunkt manuellt genom att ta ut en rapport som visar vilka varor som ligger under din beställningspunkt eller automatisera dina inköpsordrar.

Automatiska inköpsordrar
Att beräkna beställningspunkt och skapa alla inköpsordrar manuellt kan vara oerhört tidskrävande när man har många varor och ett stort lager.

Genom att automatisera själva skapandet av inköpsordrar utifrån beställningspunkt och beställningskvantitet kan man effektivisera sin verksamhet och sin lagerhållning rejält. Affärssystemet räknar ut både beställningspunkt och beställningskvantitet baserat på din försäljningshistorik.

För verksamheter som har extrema säsongstoppar kan man i ett bra affärssystem ställa in under vilken period försäljningen ökar. Med bra data kan man prognostisera korrekt. Finns det tillräckligt med försäljningshistorik kan prognosmodellen själv lista ut detta.

Avancerade prognoser
Ytterligare automatisering är möjligt. Man kan till exempel ta fram ett inköpsförfarande som är baserat på en prognos som i sin tur räknas ut med hjälp av matematiska modeller som Holt, Brown eller glidande medelvärde för att nämna några. Till detta kan man givetvis arbeta med kvantitetsmodeller.

Själva prognosen hjälper till att lista ut hur mycket du bör köpa in baserat dels på historik men även på de matematiska modellerna. Prognosen bör alltid ses över. En erfaren inköpare ser snabbt hur väl prognosen stämmer med verkligheten.

Pengar att spara
Ju mer automatiserat ni arbetar, desto mer tid sparar inköparen. Utöver det sparar företaget pengar i form av att man inte köper in varken för lite eller för mycket varor. Få företag vill ligga på för stora lager och höga lagervärden.

Frågor att besvara
Fråga din leverantör om du har stöd för beställningspunkt och beställningskvantitet och på vilket sätt. Redan där finns minuter att tjäna. Sedan är det viktigt att du svarar på följande frågor.

• Hur stort lager har du?
• Hur mycket säljer du?
• Finns här manuella processer som kan förenklas?
• Har du systemstöd som du inte känner till?

Är du nyfiken på vad du kan göra i vårt affärssystem för e-handel så är det bara att kontakta oss. Vi hjälper dig gärna att få bättre koll på din lagerhållning.

Gillade du detta inlägg? Dela gärna!


Kontakta oss

Tel: 040-6362060

E-post: info@eseco.se

Adress: Jörgen Kocksgatan 4, 21120 Malmö