Tips för dig som är e-handlare: få bättre koll på din lagerhållning

2018-04-24
För dig som driver e-handel finns det en mängd olika sätt att hålla koll på inköp och lager. Vi på Eseco delar med oss av våra bästa tips för effektiv och automatiserad lagerhållning.

Beställningspunkt
Många e-handlare använder en så kallad ”beställningspunkt” som riktmärke för när det är dags att beställa fler varor till lagret.

A*B+A*C är den formula som användas för att beräkna din beställningspunkt.

A = Antal varor/vecka?
B = Leverantörens leveranstid?
C = Antal veckor som lagret räcker skulle din leverantör få leveransproblem?

När lagersaldot understiger din beställningspunkt är det dags att lägga en beställning hos din leverantör.

Du kan antingen räkna ut din beställningspunkt manuellt genom att ta ut en rapport som visar vilka varor som ligger under din beställningspunkt eller automatisera dina inköpsordrar.

Automatiska inköpsordrar
Att beräkna beställningspunkt och skapa alla inköpsordrar manuellt kan vara oerhört tidskrävande när man har många varor och ett stort lager.

Genom att automatisera själva skapandet av inköpsordrar utifrån beställningspunkt och beställningskvantitet kan man effektivisera sin verksamhet och sin lagerhållning rejält. Affärssystemet räknar ut både beställningspunkt och beställningskvantitet baserat på din försäljningshistorik.

För verksamheter som har extrema säsongstoppar kan man i ett bra affärssystem ställa in under vilken period försäljningen ökar. Med bra data kan man prognostisera korrekt. Finns det tillräckligt med försäljningshistorik kan prognosmodellen själv lista ut detta.

Avancerade prognoser
Ytterligare automatisering är möjligt. Man kan till exempel ta fram ett inköpsförfarande som är baserat på en prognos som i sin tur räknas ut med hjälp av matematiska modeller som Holt, Brown eller glidande medelvärde för att nämna några. Till detta kan man givetvis arbeta med kvantitetsmodeller.

Själva prognosen hjälper till att lista ut hur mycket du bör köpa in baserat dels på historik men även på de matematiska modellerna. Prognosen bör alltid ses över. En erfaren inköpare ser snabbt hur väl prognosen stämmer med verkligheten.

Pengar att spara
Ju mer automatiserat ni arbetar, desto mer tid sparar inköparen. Utöver det sparar företaget pengar i form av att man inte köper in varken för lite eller för mycket varor. Få företag vill ligga på för stora lager och höga lagervärden.

Frågor att besvara
Fråga din leverantör om du har stöd för beställningspunkt och beställningskvantitet och på vilket sätt. Redan där finns minuter att tjäna. Sedan är det viktigt att du svarar på följande frågor.

• Hur stort lager har du?
• Hur mycket säljer du?
• Finns här manuella processer som kan förenklas?
• Har du systemstöd som du inte känner till?

Är du nyfiken på vad du kan göra i vårt affärssystem för e-handel så är det bara att kontakta oss. Vi hjälper dig gärna att få bättre koll på din lagerhållning.

Gillade du detta inlägg? Dela gärna!


earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

nyhet tech ehandel

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

Kvinnlig förebild

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

R.E.A

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

gratis returfrakt

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

tips julhandel

Vi befinner oss mitt i julruschen och för många e-handlare är det också slutspurten på en intensiv höst. December är dock inte bara en stressig period för e-handlare utan även konsumenterna har fullt upp med att handla julklappar och planera årets sista högtider. Under perioder som denna blir det extra viktigt att man som e-handlare gör det där lilla extra för att arbeta med service och kundnöjdhet.

Cyberattack

Det tycks bli allt vanligare med cyberattacker och vi kan titt som tätt läsa nyhetsrapporteringar om IT-skandaler hos svenska myndigheter, hackade Facebook-konton och ryska cyberattacker. Men vad innebär egentligen dessa attacker och hur skyddar man som e-handlare sig på bästa sätt?

Amazon

En jätteaktör är på väg in på den svenska marknaden och man kan redan nu känna av att det finns en viss oro, men också mycket förväntningar på hur Amazon kommer påverka svensk e-handel. Det spekuleras kring när och hur Amazon kommer göra sin entré men vad som nästan är mer intressant är vilka utmaningar och möjligheter det kommer få för svenska e-handlare.

Bild på robot som håller ett paket

Förmodligen har du som mindre och mellanstor e-handlare varken ett behov av eller de finanser som krävs för att driva helautomatiserade robotlager som e-handelsjättarna Amazon och Ocado, men det hindrar dig inte från att automatisera utvalda delar av lagerhanteringen med relativt enkla lösningar. Så här gör du.

Bild på massor av personer runt en jättekalander

Black Friday och Cyber Monday infaller en månad innan jul, och är sedan några år tillbaka en av e-handelns viktigaste dagar både i USA och i Europa. Även om denna köpfest känns avlägsen så här i sommartider är det faktiskt just nu du ska börja planera och förbereda dig. Vi på Eseco tipsar dig om vad du bör tänka på.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall