me&i – en förebild för kvinnligt företagande

2019-03-12

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

me&i är ett svenskt modeföretag som designar och tillverkar barn- och damkläder. Deras kollektioner är färgglada och plaggen har ofta pigga mönster som får dem att sticka ut ur mängden. me&i delar inte upp sina kollektioner i pojk- och flickkläder utan lägger stort fokus på unisex och att barn ska få vara barn. Deras damkollektioner har också blivit väldigt populära och en stor anledning till det, förklarar Anna Stenberg, är att de gör snygga kläder med perfekt passform och stor funktionalitet. Många av me&i’s damplagg passar lika bra till lekplatsen som till arbetet eller mer festliga sammanhang.

Deras affärsmodell skiljer sig från traditionell e-handel och de saknar också en fysisk butik, istället säljer me&i sina kläder genom homepartys. Konceptet homeparty innebär att en säljare bokar in ett party hos en värdinna som i sin tur bjuder in sina vänner. På partyt visar försäljaren upp produkterna som gästerna sedan kan beställa. Det är alltså på partyt som den största delen av all försäljning sker. Anna berättar att de även har en e-handel men att homepartys är deras huvudsakliga försäljningskanal.

Kvinnligt företagande

Idag har me&i 800 försäljare på fyra olika marknader. 100 procent av dessa försäljare är kvinnor och majoriteten av dem är dessutom mammor. På huvudkontoret i Malmö sitter det 24 kvinnor och 1 man. Anna säger att hon är väldigt stolt över att de har så mycket kvinnor i företaget men är snabb med att påpeka att män också är välkomna.

Josefine Jogmar uttrycker att det är roligt att vara en del av ett företag som ger så många kvinnor en möjlighet att bygga en egen karriär. Både Josefine och Anna startade en gång i tiden sina karriärer hos me&i som säljare när de var mammalediga och idag arbetar de som Country Manager och VD. Det är ett tydligt bevis på att det finns utrymme att växa och utvecklas hos me&i. Alla tre är också noga med att poängtera att som säljare hos me&i jobbar man på sina egna villkor, hur mycket eller lite man vill.

me&i är inte bara förespråkare för kvinnligt företagande, de arbetar också för alla kvinnors lika värde. Inför internationella kvinnodagen i år lanserade me&i, tillsammans med kvinnorättsorganisationen Kvinna till Kvinna, en ny t-shirt med texten “Girls just wanna have fun(damental human rights)”. Anna berättar att de för varje såld tröja skänker 30 kr till organisationen Kvinna till Kvinna.

Hållbara barnkläder

På me&i gör de mycket mer än att bara kämpa för kvinnors rättigheter, när vi frågade vad de tror är nyckeln till me&i’s framgång fick vi bland annat veta mer om hur de arbetar med hållbarhet. Josefine tar upp att just miljöfrågan, som är så omdiskuterad idag, har varit en viktig fråga för me&i sedan starten 2004. De uttrycker att det finns problem med dagens konsumtionssamhälle och lägger därför stort värde vid att deras kläder håller en hög kvalité så att plaggen kan gå i arv. De har också all sin produktion i Europa för att undvika onödigt långa och miljöpåfrestande transporter. Tina Svensson tar också upp att de har en code of conduct som alla deras leverantörer måste leva upp till. På så sätt kan de säkerställa att hela deras produktionskedja lever upp till deras krav om bland annat miljö och arbetsförhållanden.

Krav på digitalisering och kampen om kundernas tid

För en lyckad verksamhet räcker det inte att man kämpar för miljö och jämställdhet. Man måste också ha produkter som fungerar och man kan inte annat än att tolka me&i’s framgång som att de har lyckats med just det. Trots det finns det såklart en del utmaningar och Tina berättar att de just nu satsar på att digitalisera sina partyn så att kunderna, genom en app, ska kunna beställa produkter direkt på partyt.

Alla tre tar upp att tid är en av deras största utmaningar just nu. Människor är idag väldigt upptagna och stressade och de tar sig därför inte tid att gå på ett homeparty. Samtidigt poängterar Josefine att en av fördelarna med just homeparty är att man kan handla i lugn och ro, utan barn som drar i draperiet till provrummet eller andra saker som annars pockar på uppmärksamhet. Kampen om kundernas tid är antagligen inte unikt för me&i utan något som man tampas med oavsett om man driver en e-handel, fysisk butik eller säljer coola barn- och damkläder på homepartys.

I över 10 år har vi på Eseco varit med på ett hörn av me&i’s resa. Vi har sett hur företaget har vuxit och hur de varje dag skapar nya möjligheter för kvinnor runt om i Europa. me&i är för oss en inspirerande kund och vi ser fram emot att följa deras fortsatta arbete framåt.

Nedan följer en kort presentation av intervjupersonerna från me&i

Tina Svensson

Logistik- och systemansvarig

Tina har varit på me&i sedan 2008 och arbetar idag med företagets logistiklösningar där hon ansvarar för hela logistikkedjan från fabrikerna i Turkiet och Portugal till lager och vidare till kund.

Josefine Jogmar

Country Manager för Sverige

Josefine har varit med sedan starten 2004, då som en av de 30 första säljarna och idag arbetar hon alltså som Country Manager för Sverige. Hon beskriver sig själv som en spindel in nätet där hennes huvudsakliga uppgift är att coacha och utveckla den svenska säljkåren.

Anna Stenberg

VD

Anna har haft en spännande resa inom företaget, hon startade som säljare 2007 när me&i lanserades i Finland. Ett år senare blev hon Country Manager för Finland och idag sitter hon som VD för företaget och har gjort det sedan hösten 2017.

Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
bild på esecos e-bok
Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
Bild på informativa blad
Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall