me&i – en förebild för kvinnligt företagande

2019-03-12

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

me&i är ett svenskt modeföretag som designar och tillverkar barn- och damkläder. Deras kollektioner är färgglada och plaggen har ofta pigga mönster som får dem att sticka ut ur mängden. me&i delar inte upp sina kollektioner i pojk- och flickkläder utan lägger stort fokus på unisex och att barn ska få vara barn. Deras damkollektioner har också blivit väldigt populära och en stor anledning till det, förklarar Anna Stenberg, är att de gör snygga kläder med perfekt passform och stor funktionalitet. Många av me&i’s damplagg passar lika bra till lekplatsen som till arbetet eller mer festliga sammanhang.

Deras affärsmodell skiljer sig från traditionell e-handel och de saknar också en fysisk butik, istället säljer me&i sina kläder genom homepartys. Konceptet homeparty innebär att en säljare bokar in ett party hos en värdinna som i sin tur bjuder in sina vänner. På partyt visar försäljaren upp produkterna som gästerna sedan kan beställa. Det är alltså på partyt som den största delen av all försäljning sker. Anna berättar att de även har en e-handel men att homepartys är deras huvudsakliga försäljningskanal.

Kvinnligt företagande

Idag har me&i 800 försäljare på fyra olika marknader. 100 procent av dessa försäljare är kvinnor och majoriteten av dem är dessutom mammor. På huvudkontoret i Malmö sitter det 24 kvinnor och 1 man. Anna säger att hon är väldigt stolt över att de har så mycket kvinnor i företaget men är snabb med att påpeka att män också är välkomna.

Josefine Jogmar uttrycker att det är roligt att vara en del av ett företag som ger så många kvinnor en möjlighet att bygga en egen karriär. Både Josefine och Anna startade en gång i tiden sina karriärer hos me&i som säljare när de var mammalediga och idag arbetar de som Country Manager och VD. Det är ett tydligt bevis på att det finns utrymme att växa och utvecklas hos me&i. Alla tre är också noga med att poängtera att som säljare hos me&i jobbar man på sina egna villkor, hur mycket eller lite man vill.

me&i är inte bara förespråkare för kvinnligt företagande, de arbetar också för alla kvinnors lika värde. Inför internationella kvinnodagen i år lanserade me&i, tillsammans med kvinnorättsorganisationen Kvinna till Kvinna, en ny t-shirt med texten “Girls just wanna have fun(damental human rights)”. Anna berättar att de för varje såld tröja skänker 30 kr till organisationen Kvinna till Kvinna.

Hållbara barnkläder

På me&i gör de mycket mer än att bara kämpa för kvinnors rättigheter, när vi frågade vad de tror är nyckeln till me&i’s framgång fick vi bland annat veta mer om hur de arbetar med hållbarhet. Josefine tar upp att just miljöfrågan, som är så omdiskuterad idag, har varit en viktig fråga för me&i sedan starten 2004. De uttrycker att det finns problem med dagens konsumtionssamhälle och lägger därför stort värde vid att deras kläder håller en hög kvalité så att plaggen kan gå i arv. De har också all sin produktion i Europa för att undvika onödigt långa och miljöpåfrestande transporter. Tina Svensson tar också upp att de har en code of conduct som alla deras leverantörer måste leva upp till. På så sätt kan de säkerställa att hela deras produktionskedja lever upp till deras krav om bland annat miljö och arbetsförhållanden.

Krav på digitalisering och kampen om kundernas tid

För en lyckad verksamhet räcker det inte att man kämpar för miljö och jämställdhet. Man måste också ha produkter som fungerar och man kan inte annat än att tolka me&i’s framgång som att de har lyckats med just det. Trots det finns det såklart en del utmaningar och Tina berättar att de just nu satsar på att digitalisera sina partyn så att kunderna, genom en app, ska kunna beställa produkter direkt på partyt.

Alla tre tar upp att tid är en av deras största utmaningar just nu. Människor är idag väldigt upptagna och stressade och de tar sig därför inte tid att gå på ett homeparty. Samtidigt poängterar Josefine att en av fördelarna med just homeparty är att man kan handla i lugn och ro, utan barn som drar i draperiet till provrummet eller andra saker som annars pockar på uppmärksamhet. Kampen om kundernas tid är antagligen inte unikt för me&i utan något som man tampas med oavsett om man driver en e-handel, fysisk butik eller säljer coola barn- och damkläder på homepartys.

I över 10 år har vi på Eseco varit med på ett hörn av me&i’s resa. Vi har sett hur företaget har vuxit och hur de varje dag skapar nya möjligheter för kvinnor runt om i Europa. me&i är för oss en inspirerande kund och vi ser fram emot att följa deras fortsatta arbete framåt.

Nedan följer en kort presentation av intervjupersonerna från me&i

Tina Svensson

Logistik- och systemansvarig

Tina har varit på me&i sedan 2008 och arbetar idag med företagets logistiklösningar där hon ansvarar för hela logistikkedjan från fabrikerna i Turkiet och Portugal till lager och vidare till kund.

Josefine Jogmar

Country Manager för Sverige

Josefine har varit med sedan starten 2004, då som en av de 30 första säljarna och idag arbetar hon alltså som Country Manager för Sverige. Hon beskriver sig själv som en spindel in nätet där hennes huvudsakliga uppgift är att coacha och utveckla den svenska säljkåren.

Anna Stenberg

VD

Anna har haft en spännande resa inom företaget, hon startade som säljare 2007 när me&i lanserades i Finland. Ett år senare blev hon Country Manager för Finland och idag sitter hon som VD för företaget och har gjort det sedan hösten 2017.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall