me&i – en förebild för kvinnligt företagande

2019-03-12

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

me&i är ett svenskt modeföretag som designar och tillverkar barn- och damkläder. Deras kollektioner är färgglada och plaggen har ofta pigga mönster som får dem att sticka ut ur mängden. me&i delar inte upp sina kollektioner i pojk- och flickkläder utan lägger stort fokus på unisex och att barn ska få vara barn. Deras damkollektioner har också blivit väldigt populära och en stor anledning till det, förklarar Anna Stenberg, är att de gör snygga kläder med perfekt passform och stor funktionalitet. Många av me&i’s damplagg passar lika bra till lekplatsen som till arbetet eller mer festliga sammanhang.

Deras affärsmodell skiljer sig från traditionell e-handel och de saknar också en fysisk butik, istället säljer me&i sina kläder genom homepartys. Konceptet homeparty innebär att en säljare bokar in ett party hos en värdinna som i sin tur bjuder in sina vänner. På partyt visar försäljaren upp produkterna som gästerna sedan kan beställa. Det är alltså på partyt som den största delen av all försäljning sker. Anna berättar att de även har en e-handel men att homepartys är deras huvudsakliga försäljningskanal.

Kvinnligt företagande

Idag har me&i 800 försäljare på fyra olika marknader. 100 procent av dessa försäljare är kvinnor och majoriteten av dem är dessutom mammor. På huvudkontoret i Malmö sitter det 24 kvinnor och 1 man. Anna säger att hon är väldigt stolt över att de har så mycket kvinnor i företaget men är snabb med att påpeka att män också är välkomna.

Josefine Jogmar uttrycker att det är roligt att vara en del av ett företag som ger så många kvinnor en möjlighet att bygga en egen karriär. Både Josefine och Anna startade en gång i tiden sina karriärer hos me&i som säljare när de var mammalediga och idag arbetar de som Country Manager och VD. Det är ett tydligt bevis på att det finns utrymme att växa och utvecklas hos me&i. Alla tre är också noga med att poängtera att som säljare hos me&i jobbar man på sina egna villkor, hur mycket eller lite man vill.

me&i är inte bara förespråkare för kvinnligt företagande, de arbetar också för alla kvinnors lika värde. Inför internationella kvinnodagen i år lanserade me&i, tillsammans med kvinnorättsorganisationen Kvinna till Kvinna, en ny t-shirt med texten “Girls just wanna have fun(damental human rights)”. Anna berättar att de för varje såld tröja skänker 30 kr till organisationen Kvinna till Kvinna.

Hållbara barnkläder

På me&i gör de mycket mer än att bara kämpa för kvinnors rättigheter, när vi frågade vad de tror är nyckeln till me&i’s framgång fick vi bland annat veta mer om hur de arbetar med hållbarhet. Josefine tar upp att just miljöfrågan, som är så omdiskuterad idag, har varit en viktig fråga för me&i sedan starten 2004. De uttrycker att det finns problem med dagens konsumtionssamhälle och lägger därför stort värde vid att deras kläder håller en hög kvalité så att plaggen kan gå i arv. De har också all sin produktion i Europa för att undvika onödigt långa och miljöpåfrestande transporter. Tina Svensson tar också upp att de har en code of conduct som alla deras leverantörer måste leva upp till. På så sätt kan de säkerställa att hela deras produktionskedja lever upp till deras krav om bland annat miljö och arbetsförhållanden.

Krav på digitalisering och kampen om kundernas tid

För en lyckad verksamhet räcker det inte att man kämpar för miljö och jämställdhet. Man måste också ha produkter som fungerar och man kan inte annat än att tolka me&i’s framgång som att de har lyckats med just det. Trots det finns det såklart en del utmaningar och Tina berättar att de just nu satsar på att digitalisera sina partyn så att kunderna, genom en app, ska kunna beställa produkter direkt på partyt.

Alla tre tar upp att tid är en av deras största utmaningar just nu. Människor är idag väldigt upptagna och stressade och de tar sig därför inte tid att gå på ett homeparty. Samtidigt poängterar Josefine att en av fördelarna med just homeparty är att man kan handla i lugn och ro, utan barn som drar i draperiet till provrummet eller andra saker som annars pockar på uppmärksamhet. Kampen om kundernas tid är antagligen inte unikt för me&i utan något som man tampas med oavsett om man driver en e-handel, fysisk butik eller säljer coola barn- och damkläder på homepartys.

I över 10 år har vi på Eseco varit med på ett hörn av me&i’s resa. Vi har sett hur företaget har vuxit och hur de varje dag skapar nya möjligheter för kvinnor runt om i Europa. me&i är för oss en inspirerande kund och vi ser fram emot att följa deras fortsatta arbete framåt.

Nedan följer en kort presentation av intervjupersonerna från me&i

Tina Svensson

Logistik- och systemansvarig

Tina har varit på me&i sedan 2008 och arbetar idag med företagets logistiklösningar där hon ansvarar för hela logistikkedjan från fabrikerna i Turkiet och Portugal till lager och vidare till kund.

Josefine Jogmar

Country Manager för Sverige

Josefine har varit med sedan starten 2004, då som en av de 30 första säljarna och idag arbetar hon alltså som Country Manager för Sverige. Hon beskriver sig själv som en spindel in nätet där hennes huvudsakliga uppgift är att coacha och utveckla den svenska säljkåren.

Anna Stenberg

VD

Anna har haft en spännande resa inom företaget, hon startade som säljare 2007 när me&i lanserades i Finland. Ett år senare blev hon Country Manager för Finland och idag sitter hon som VD för företaget och har gjort det sedan hösten 2017.

Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
distansering under corona
Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021
Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
God e-handels Jul
I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
tips inför black friday 2020
Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
trygg säker ehandel
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
webinar om framgångsrika webshopar med jetshop
Vi har alla gått in på en webshop som tagit lite för lång tid på sig att ladda, och blivit smått irriterade. Det finns de kunder som inte orkar vänta så länge, även om det bara handlar om sekunder. På grund av långa laddningstider kan ni alltså förlora kunder och potentiella inkomster. I det här webinaret delar Jetshop med sig av sin kunskap kring framgångsrika webshopar, konkreta tips och kloka insikter kring e-handeln!
illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall