me&i – en förebild för kvinnligt företagande

2019-03-12

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

me&i är ett svenskt modeföretag som designar och tillverkar barn- och damkläder. Deras kollektioner är färgglada och plaggen har ofta pigga mönster som får dem att sticka ut ur mängden. me&i delar inte upp sina kollektioner i pojk- och flickkläder utan lägger stort fokus på unisex och att barn ska få vara barn. Deras damkollektioner har också blivit väldigt populära och en stor anledning till det, förklarar Anna Stenberg, är att de gör snygga kläder med perfekt passform och stor funktionalitet. Många av me&i’s damplagg passar lika bra till lekplatsen som till arbetet eller mer festliga sammanhang.

Deras affärsmodell skiljer sig från traditionell e-handel och de saknar också en fysisk butik, istället säljer me&i sina kläder genom homepartys. Konceptet homeparty innebär att en säljare bokar in ett party hos en värdinna som i sin tur bjuder in sina vänner. På partyt visar försäljaren upp produkterna som gästerna sedan kan beställa. Det är alltså på partyt som den största delen av all försäljning sker. Anna berättar att de även har en e-handel men att homepartys är deras huvudsakliga försäljningskanal.

Kvinnligt företagande

Idag har me&i 800 försäljare på fyra olika marknader. 100 procent av dessa försäljare är kvinnor och majoriteten av dem är dessutom mammor. På huvudkontoret i Malmö sitter det 24 kvinnor och 1 man. Anna säger att hon är väldigt stolt över att de har så mycket kvinnor i företaget men är snabb med att påpeka att män också är välkomna.

Josefine Jogmar uttrycker att det är roligt att vara en del av ett företag som ger så många kvinnor en möjlighet att bygga en egen karriär. Både Josefine och Anna startade en gång i tiden sina karriärer hos me&i som säljare när de var mammalediga och idag arbetar de som Country Manager och VD. Det är ett tydligt bevis på att det finns utrymme att växa och utvecklas hos me&i. Alla tre är också noga med att poängtera att som säljare hos me&i jobbar man på sina egna villkor, hur mycket eller lite man vill.

me&i är inte bara förespråkare för kvinnligt företagande, de arbetar också för alla kvinnors lika värde. Inför internationella kvinnodagen i år lanserade me&i, tillsammans med kvinnorättsorganisationen Kvinna till Kvinna, en ny t-shirt med texten “Girls just wanna have fun(damental human rights)”. Anna berättar att de för varje såld tröja skänker 30 kr till organisationen Kvinna till Kvinna.

Hållbara barnkläder

På me&i gör de mycket mer än att bara kämpa för kvinnors rättigheter, när vi frågade vad de tror är nyckeln till me&i’s framgång fick vi bland annat veta mer om hur de arbetar med hållbarhet. Josefine tar upp att just miljöfrågan, som är så omdiskuterad idag, har varit en viktig fråga för me&i sedan starten 2004. De uttrycker att det finns problem med dagens konsumtionssamhälle och lägger därför stort värde vid att deras kläder håller en hög kvalité så att plaggen kan gå i arv. De har också all sin produktion i Europa för att undvika onödigt långa och miljöpåfrestande transporter. Tina Svensson tar också upp att de har en code of conduct som alla deras leverantörer måste leva upp till. På så sätt kan de säkerställa att hela deras produktionskedja lever upp till deras krav om bland annat miljö och arbetsförhållanden.

Krav på digitalisering och kampen om kundernas tid

För en lyckad verksamhet räcker det inte att man kämpar för miljö och jämställdhet. Man måste också ha produkter som fungerar och man kan inte annat än att tolka me&i’s framgång som att de har lyckats med just det. Trots det finns det såklart en del utmaningar och Tina berättar att de just nu satsar på att digitalisera sina partyn så att kunderna, genom en app, ska kunna beställa produkter direkt på partyt.

Alla tre tar upp att tid är en av deras största utmaningar just nu. Människor är idag väldigt upptagna och stressade och de tar sig därför inte tid att gå på ett homeparty. Samtidigt poängterar Josefine att en av fördelarna med just homeparty är att man kan handla i lugn och ro, utan barn som drar i draperiet till provrummet eller andra saker som annars pockar på uppmärksamhet. Kampen om kundernas tid är antagligen inte unikt för me&i utan något som man tampas med oavsett om man driver en e-handel, fysisk butik eller säljer coola barn- och damkläder på homepartys.

I över 10 år har vi på Eseco varit med på ett hörn av me&i’s resa. Vi har sett hur företaget har vuxit och hur de varje dag skapar nya möjligheter för kvinnor runt om i Europa. me&i är för oss en inspirerande kund och vi ser fram emot att följa deras fortsatta arbete framåt.

Nedan följer en kort presentation av intervjupersonerna från me&i

Tina Svensson

Logistik- och systemansvarig

Tina har varit på me&i sedan 2008 och arbetar idag med företagets logistiklösningar där hon ansvarar för hela logistikkedjan från fabrikerna i Turkiet och Portugal till lager och vidare till kund.

Josefine Jogmar

Country Manager för Sverige

Josefine har varit med sedan starten 2004, då som en av de 30 första säljarna och idag arbetar hon alltså som Country Manager för Sverige. Hon beskriver sig själv som en spindel in nätet där hennes huvudsakliga uppgift är att coacha och utveckla den svenska säljkåren.

Anna Stenberg

VD

Anna har haft en spännande resa inom företaget, hon startade som säljare 2007 när me&i lanserades i Finland. Ett år senare blev hon Country Manager för Finland och idag sitter hon som VD för företaget och har gjort det sedan hösten 2017.

Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

nyhet tech ehandel

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

R.E.A

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

gratis returfrakt

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

tips julhandel

Vi befinner oss mitt i julruschen och för många e-handlare är det också slutspurten på en intensiv höst. December är dock inte bara en stressig period för e-handlare utan även konsumenterna har fullt upp med att handla julklappar och planera årets sista högtider. Under perioder som denna blir det extra viktigt att man som e-handlare gör det där lilla extra för att arbeta med service och kundnöjdhet.

Cyberattack

Det tycks bli allt vanligare med cyberattacker och vi kan titt som tätt läsa nyhetsrapporteringar om IT-skandaler hos svenska myndigheter, hackade Facebook-konton och ryska cyberattacker. Men vad innebär egentligen dessa attacker och hur skyddar man som e-handlare sig på bästa sätt?

Amazon

En jätteaktör är på väg in på den svenska marknaden och man kan redan nu känna av att det finns en viss oro, men också mycket förväntningar på hur Amazon kommer påverka svensk e-handel. Det spekuleras kring när och hur Amazon kommer göra sin entré men vad som nästan är mer intressant är vilka utmaningar och möjligheter det kommer få för svenska e-handlare.

Bild på robot som håller ett paket

Förmodligen har du som mindre och mellanstor e-handlare varken ett behov av eller de finanser som krävs för att driva helautomatiserade robotlager som e-handelsjättarna Amazon och Ocado, men det hindrar dig inte från att automatisera utvalda delar av lagerhanteringen med relativt enkla lösningar. Så här gör du.

Bild på massor av personer runt en jättekalander

Black Friday och Cyber Monday infaller en månad innan jul, och är sedan några år tillbaka en av e-handelns viktigaste dagar både i USA och i Europa. Även om denna köpfest känns avlägsen så här i sommartider är det faktiskt just nu du ska börja planera och förbereda dig. Vi på Eseco tipsar dig om vad du bör tänka på.

Bild på marknadsaktiviteter på webben

Den 25 maj 2018 ersätter den nya EU-förordningen GDPR den svenska personuppgiftslagen. Vad innebär denna förändring för dig som jobbar med marknadsföring?

Olika ikoner som visar ett logistikflöde
För dig som driver e-handel finns det en mängd olika sätt att hålla koll på inköp och lager. Vi på Eseco delar med oss av våra bästa tips för effektiv och automatiserad lagerhållning.
Bild på checklista

Mycket av GDPR (General Data Protection Regulation) handlar om att ha bra koll på hur man som företag hanterar personuppgifter. I detta blogginlägg går vi igenom de vanligaste begreppen inom GDPR samt ger er tips på vad som behöver finnas på plats i samband med införandet.

illustrerad bild ehandel

Syns du inte, så finns du inte, brukar man säga. Detta antagande gäller även inom e-handel. Men i vilka digitala kanaler ska du och dina produkter synas egentligen och varför? Dessa frågor uppstår ofta upp när vi på Eseco diskuterar e-handelslösningar med våra kunder. I detta blogginlägg berättar vi om hur så kallade marknadsplatser kan vara en bra säljkanal.

Bilar, båtar och fly som cirkulerar en jordglob

Begreppet gröna korridorer används när man pratar om de miljövänliga transportkorridorer som växer fram i Europa som svar på de miljö- och klimatproblem som transportsektorn står inför. Att som e-handlare kunna erbjuda gröna varutransporter är inte bara bra för samvetet utan förmodligen ett måste inom en snar framtid.

systemdata

Du som driver e-handel mot konsumenter (privatpersoner) har mycket att tänka på nu när GDPR träder i kraft den 25 maj 2018. Vi på Eseco ger dig praktiska tips kring vad du bör fokusera på vid en inventering av dina affärssystem för e-handel.

Grafiskt collage

Vi fortsätter vår bloggserie om GDPR och fördjupar oss denna gången inom de nio grundläggande rättigheterna inom GDPR. Har du som e-handlare koll på vilka de är?

people shopping

Den 24 november är det dags för Black Friday, USA:s största shopping- och readag, som även funnits inom svensk handel sedan några år tillbaka. Våra e-handelskunder har vässat, inte bara sina erbjudanden, utan även plockhantering och ordermottagning inför denna dag.

Bild på jättedator med öppet filarkiv på skärmen

GDPR (General Data Protection Regulation) träder i kraft den 15 maj, 2018. I denna bloggserie på tre delar vill vi på Eseco ge dig en bild av vad denna förändring innebär ur ett e-handelsperspektiv. I del ett ger vi dig en generell introduktion i hur de nya reglerna förändrar hanteringen av personuppgifter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2019 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall