Tappa inte kunden ur sikte

2019-04-10

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

E-handelsbranschen är ju väldigt teknikfokuserad, av naturliga skäl. Allt bygger ju på teknik, det är publiceringssystem, affärssystem, ekonomisystem, marknadsföringssystem och analyssystem. Det är en av fördelarna med den här branschen tycker jag, att allt är mätbart och att det nästan alltid finns data att luta sig emot och inte bara personliga tyckanden.

Men det finns en risk att man fastnar i det, och glömmer det viktigaste av allt. Kunden. Och ibland tycker jag nog att det pratas alldeles för lite om kunden och kundens behov. Vissa saker går nämligen inte att mäta sig till. Det går ju till exempel utmärkt att mäta och konverteringsoptimera huruvida knappen ska vara röd eller grön – men om du inte vet om din kund verkligen vill köpa din produkt så spelar det ju ingen roll vilken färg knappen har. Och om du har en produkt som din kund verkligen VILL köpa, då är det faktiskt inte färgen på knappen som avgör.

Dela upp beslutsprocessen i 3 steg

Testa – Utvärdera – Besluta

Att känna sin kund är A och O för alla företag, och det gäller även e-handel. Visst finns det spännande nya tekniker med AI och andra system för personalisering, men det måste finnas en bra grundförståelse för kunden från början. Vem är kunden, och vilket problem löser du för kunden? Och varför i hela friden ska kunden beställa produkten från just dig?

Att göra den hemläxan ger en stabil grund att stå på för varje företagare, och det kan också ge dig insikter som gör det lättare att prioritera bland alla nya projekt och funktioner som ska byggas i ditt system. För det är inte alltid det som man själv tror är viktigt som är avgörande för kunden. Försök att hitta sätt att testa det på ett enkelt sätt innan du beställer ett nytt stort system från din leverantör – kanske går det att göra något manuellt under en kort period för att se om intresset finns hos kunderna? Om intresset finns så är det toppen, då är det lätt att motivera kostnaden för att bygga en ny funktion, men om det visar sig att kunderna inte riktigt tänker på samma sätt som du – ja, då har du lärt dig något viktigt och sparat en stor investeringskostnad på samma gång.

Om du, som jag, följer med vad som händer i e-handelsbranschen så dyker det ofta upp nya tjänster, funktioner eller finurliga lösningar som har fungerat bra för någon kollega i branschen. Och det är ju fantastiskt att få ny inspiration och nya idéer! Men innan du hoppar på tåget, fundera ett varv till på ifall det är något som dina kunder komma gilla. Att det har fungerat för någon annan är nämligen ingen garanti för att det kommer fungera för dig. Så lägg lite tid på att lära känna din kund, på alla sätt du kan. För när ni har blivit kompisar på riktigt, det är då du kan skapa ett erbjudande som knyter kunden till dig och som levererar värde även på sikt!

Artikeln är skriven av gästbloggare Maria Richardsson

Maria har varit e-handlare i drygt 10 år, nu senast med Nordic Poster Collective. Utöver det har hon varit ansvarig för inkubatorprogrammet på E-commerce Park och hennes senaste projekt är Mylla Matmarknad.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall