Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

E-handelsbranschen är ju väldigt teknikfokuserad, av naturliga skäl. Allt bygger ju på teknik, det är publiceringssystem, affärssystem, ekonomisystem, marknadsföringssystem och analyssystem. Det är en av fördelarna med den här branschen tycker jag, att allt är mätbart och att det nästan alltid finns data att luta sig emot och inte bara personliga tyckanden.

Men det finns en risk att man fastnar i det, och glömmer det viktigaste av allt. Kunden. Och ibland tycker jag nog att det pratas alldeles för lite om kunden och kundens behov. Vissa saker går nämligen inte att mäta sig till. Det går ju till exempel utmärkt att mäta och konverteringsoptimera huruvida knappen ska vara röd eller grön – men om du inte vet om din kund verkligen vill köpa din produkt så spelar det ju ingen roll vilken färg knappen har. Och om du har en produkt som din kund verkligen VILL köpa, då är det faktiskt inte färgen på knappen som avgör.

Dela upp beslutsprocessen i 3 steg

Testa – Utvärdera – Besluta

Att känna sin kund är A och O för alla företag, och det gäller även e-handel. Visst finns det spännande nya tekniker med AI och andra system för personalisering, men det måste finnas en bra grundförståelse för kunden från början. Vem är kunden, och vilket problem löser du för kunden? Och varför i hela friden ska kunden beställa produkten från just dig?

Att göra den hemläxan ger en stabil grund att stå på för varje företagare, och det kan också ge dig insikter som gör det lättare att prioritera bland alla nya projekt och funktioner som ska byggas i ditt system. För det är inte alltid det som man själv tror är viktigt som är avgörande för kunden. Försök att hitta sätt att testa det på ett enkelt sätt innan du beställer ett nytt stort system från din leverantör – kanske går det att göra något manuellt under en kort period för att se om intresset finns hos kunderna? Om intresset finns så är det toppen, då är det lätt att motivera kostnaden för att bygga en ny funktion, men om det visar sig att kunderna inte riktigt tänker på samma sätt som du – ja, då har du lärt dig något viktigt och sparat en stor investeringskostnad på samma gång.

Om du, som jag, följer med vad som händer i e-handelsbranschen så dyker det ofta upp nya tjänster, funktioner eller finurliga lösningar som har fungerat bra för någon kollega i branschen. Och det är ju fantastiskt att få ny inspiration och nya idéer! Men innan du hoppar på tåget, fundera ett varv till på ifall det är något som dina kunder komma gilla. Att det har fungerat för någon annan är nämligen ingen garanti för att det kommer fungera för dig. Så lägg lite tid på att lära känna din kund, på alla sätt du kan. För när ni har blivit kompisar på riktigt, det är då du kan skapa ett erbjudande som knyter kunden till dig och som levererar värde även på sikt!

Artikeln är skriven av gästbloggare Maria Richardsson

Maria har varit e-handlare i drygt 10 år, nu senast med Nordic Poster Collective. Utöver det har hon varit ansvarig för inkubatorprogrammet på E-commerce Park och hennes senaste projekt är Mylla Matmarknad.

Kontakta oss

Tel: 040-6362060

E-post: info@eseco.se

Adress: Jörgen Kocksgatan 4, 21120 Malmö