Årets fattigaste månad är här, hur påverkas man som e-handlare?

2020-01-16

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne. Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Det är känt sedan länge att januari är årets fattigaste månad. Kunderna har satsat hårt inför julen varpå plånboken nu lider av utmattningssyndrom. Ovanpå det kommer larmen från branschen, som varslar om högre mängd returer och lägre försäljning.

Hur gör man för att slippa undan allt det där (och då menar vi inte vädret)? Kan man motverka onödiga returer? Kan man locka kunder till köp, även under fattiglappens månad? Och är januari verkligen så illa som vi tror?

Om vi kikar bakåt i tiden till 2019, 2018, 2017 tycks januari inte vara den värsta månaden, för handeln, utan det är februari. Enligt Svensk Handel beror detta på att februari är en kort månad, utan tydlig högtid som lockar till att handla samt att vårkollektionerna låter vänta på sig. Lite sportlov på det, gör inte saken bättre. Anledningen till att januari inte är så illa, som många tror, beror på att det ofta pågår rea och detta lockar kunderna till att fynda för de få slantar som finns kvar, i den annars välbantade plånboken.

Men hur illa är januari då?

I januari 2019 var e-handeln faktiskt den enda delbransch som ökade efter att en tuff julhandel avslutade 2018. Således verkar det som att just e-handeln ändå klarar sig väldigt bra, trots tunna plånböcker och julreturer.

Vi undrar; kan den bli bättre?

Vi har sammanställt lite tips på hur du själv kan tänka och motverka en gråmulen januariförsäljning:

4 konkreta tips:

1. Tänk efter, före!

För att få en jämnare försäljning året om, om du har en säsongsbetonad verksamhet eller ej, krävs två nyckelord: planering och strategi! Lägg lite tid på att tänka efter och se vad du kan påverka och hur. Jobba med enkla medel som att ställa frågor till dig själv.

  • Hur vill jag öka försäljningen?
  • Vem vill jag locka till köp?
  • Vem konkurrerar med mig och hur gör de?
  • Etc.

Bara genom att fråga får man lite perspektiv och tankar på att gå vidare på smarta sätt.

2. Vipkväll eller rea?

Har du sortiment som utgår eller behöver göra plats för nya kollektioner? Skapa en genomtänkt rea eller ett viptillfälle för lojala kunder. Deras köpbeteende har du redan koll på och du vet vad du kan förvänta dig. Försök ha is i magen innan du lockar andra kunder med förföriska prissänkningar. För vad vet du om deras lojalitet och returbeteende?

3. Håll koll på returerna efter jul!

För att skona verksamheten ytterligare, finns det flera smarta vägar att gå. T.ex. kan du se till att det finns mycket och tydlig produktinformation på din sajt om dina produkter. Det blir då lättare att köpa “rätt” till nära och kära. Att ta returfrakt är också en del i en lyckad strategi för att hindra ogenomtänkta köp. Rent generellt brukar kunder vara vaksamma på att handla slarvigt om det kostar pengar att returnera varan.

4. Lär känna dina kunder!

Jobba även med befintlig kundstock på ett hållbart sätt under hela året. Många sällanköpskunder vaknar till liv när det är köpfest men är, tyvärr, lika sällan lojala i det långa loppet. Ha därför en tydlig strategi när ni har rea, black friday eller andra erbjudanden.

Med tipsen ovan hoppas vi att inspiration och tankar kickade igång. Kanske blir januari 2020 året då gråmulenheten fick maka på sig för solen och en ännu positivare försäljningskurva för e-handeln!

Mer statistik att förkovra sig i, andra tips på att motverka en seg januariförsäljning eller mer om årets sämsta försäljningsmånad hittar du i allt som är klickbart här.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall