Så startar ni en e-handel med Dropshipping

2022-09-19

Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.

Vad är dropshipping?

Dropshipping är kort och gott en e-handel som låter leverantören sköta lagerhållning och leveranserna. E-handlaren blir då en återförsäljare åt leverantören och behöver då enbart fokusera på att sälja och marknadsföra produkterna.

För små och nystartade e-handlare är det guld värt att själva slippa köpa in produkter att lagerhålla. För redan etablerade verksamheter kan man använda dropshipping parallellt med sitt eget lager, men mer om det senare.

Fördelar

  • Kräver en låg startavgift. Det enda du behöver är ett registrerat företag och en webshop. Att slippa köpa in produkter eller anställa lagerarbetare innebär att du inte behöver något stort startkapital om du arbetar med dropshipping.

  • Lägre risker för er som verksamhet. Då ni inte behöver investera i stora volymer av produkter, lagerlokaler eller långa leverantörskontrakt är det betydligt mer riskfritt med dropshipping, än att behöva göra stora investeringar och binda upp resurser. Dropshipping är därmed också lättare att avveckla, vilket minskar risken ytterligare.

  • Flexibelt och anpassningsbart. När ni själva inte behöver tänka på lagerhållning av produkter, blir det mycket lättare att vara flexibel med ert produktutbud. Det kan vara att en produkt inte säljer tillräckligt bra eller säsongsbetonade produkter såsom juldekorationer.

Nackdelar

  • Risk för hög konkurrens. På grund av alla fördelar med dropshipping är man sällan ensam om idén att starta upp en verksamhet som säljer just produkten X på marknaden Y. Istället är det viktigt att var uppmärksam på sin omvärld och hitta en unik konkurrensfördel (mer om det längre ner).

  • Leverantören har makten. Leverantören ansvarar inte bara för produkterna och lagerhållningen utan oftast även för all logistik och kundtjänst. Därmed har ni väldigt lite, eller inget alls, att säga till om i logistikkedjan och är beroende av att de sköter allt snyggt ut mot kunden för att inte i slutändan förstöra för ert varumärke.

  • Lägre vinstmarginaler. Jämfört med om ni köper in produkter på egen hand och lagerhåller kan leverantören ta ut ett betydligt högre pris, vilket gör att vinstmarginalen för er blir förhållandevis låg. Värt att notera är dock att ni sparar in pengar på personal, lagerlokaler med mera vilket gör att den totala kostnaden också ofta blir lägre.

3 saker att tänka på innan du startar dropshipping i Sverige

Förenkla genom att välja en leverantör inom EU. Använder ni dropshipping innebär det att ha koll på mycket mer än bara den egna verksamheten. Har ni en leverantör utanför EU måste ni bland annat hålla koll på vilket ramverk de rör sig inom vad gäller returrätt, policys och - kanske framförallt - tullen. Förutom de de administrativa bitarna är det även viktigt att ha leveranstider och produktkvalitet i åtanke om ni väljer en leverantör utanför EU då de tenderar att bli påverkade kraftigt beroende på var de befinner sig.

Ha koll på tillgängliga logistikbolag. Som nämnt ovan är leveranstider ofta extra långa ifall leverantören befinner sig, eller har sin produktion, långt från slutkunden. Något som är värt att se över innan ni väljer leverantör är vilka logistikbolag det finns avtal med och vart de kan leverera i landet. Ni vill undvika att behöva involvera ytterligare distributörer i ledet och därmed högre fraktkostnader i slutändan.

Hitta en unik nisch. Som vi nämnde tidigare är det ofta höga priser hos dropshippingleverantörerna, vilket kräver ett högt försäljningspris för att ni ska gå med vinst. Det här, i kombination med risken för hög konkurrens, innebär att det kan vara svårt att konkurrera med billiga priser när man använder sig av dropshipping. Istället gäller det att hitta alternativa konkurrensfördelar för att locka kunderna till just ert varumärke. Se därför till att ha en gedigen varumärkesstrategi och marknadsföringsplan innan ni drar igång, för att säkerställa att ni har en så unik position på marknaden som möjligt. Säljer ni exempelvis damkläder har ni otroligt mycket konkurrens än om ni nischar in er på högtidskläder eller kostymer till kvinnor.

Dropshipping parallellt med den egna verksamheten

Kanske har ni redan ett existerande lager med produkter och vill utöka utbudet men har inte plats? Eller vill ni testa sälja en ny produkt men inte investera i stora inköp som riskerar att inte blir sålda? Som vi nämnde tidigare kan man såklart använda sig av dropshipping för en del av sitt produktutbud, snarare än hela.

Det kan dock bli mycket parallell administration att hålla ordning på när man har produkter, lager och ordrar på olika ställen. Vi rekommenderar alltid att investera i ett ordentligt IT-system, såsom ett ERP med en befintlig lösning för dropshipping.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall