Coronaviruset smittar e-handeln

2020-03-06

Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Varje dag uppdateras vi med siffror på nya drabbade och kartor med geografisk spridning. Det som dock sprider sig snabbare än viruset i sig, är oron hos världsbefolkningen. I Kina har spridningen lett till att många fabriker har stängts ner och man isolerar sina anställda och produkter, medan det i Sverige säljs slut på munskydd. I samband med detta har det även börjat eka tomt i stora aktörers lager på grund av leveranser som fastnat i karantän.

Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.

Hur påverkas försäljningen?

I slutet på januari var det flera apotek runt om i landet som fick slut på munskydd, då efterfrågan ökade kraftigt och plötsligt. Apoteket rapporterade att det en vanlig dag säljs kring 20-40 förpackningar, medan det efter viruslarmet såldes 550 stycken på en dag - trots många läkares uttalande om att munskydden i sig inte hjälper mot virusspridningen. I övrigt var det vissa som spekulerade kring om inte e-handlarna borde ha dragit vinstlotten, då fler kunder hellre håller sig hemma och handlar än går ut till fysiska butiker. Detta visade sig i förra veckan delvis stämma, då Coop rapporterade att deras e-handel sålt tre gånger mer än vanligt, och att det framförallt är försäljningen av torrvaror som ökat markant.

Den kortsiktiga effekten av coronaviruset är alltså en möjlighet till ökad försäljning, framförallt på e-handelsfronten. Dock är den långsiktiga effekten mer förödande för försäljningssiffrorna. Detta då en explosionsartad ökning skulle innebära att företagen behöver köpa in mer varor, snabbt. Och det är just där som problemet uppstår.

En majoritet av företagen på marknaden har ofta hela, eller en del av, sin produktion beläget i de idag virusdrabbade områdena. En plötslig ökad försäljning kan alltså även innebära en plötslig brist på varor - som inte går att köpa in.

Vad påverkar leveranserna?

Postnords dotterbolag Direkt Link meddelade att försändelserna från Kina har minskat med 90% efter viruslarmet. Samtidigt har Postnord meddelat att de ställt in alla leveranser till Kina. Den gränsöverskridande handeln är alltså i högsta grad påverkad av virusspridningen, vilket i sin tur påverkar alla företag även på hemmaplan. Men exakt vad är det som påverkar de sena eller inställda leveranserna?

Isolerade arbetare

Ska man se dagsläget som positivt så har faktiskt många fabriker som ligger en bit utanför de smittdrabbade områdena i Kina fått klartecken från myndigheterna att köra igång. Dock återstår problemet att det övriga samhället inte hunnit återhämta sig, och arbetarna får svårt att ta sig ut till arbetsplatsen. I dagsläget är det mindre än en tredjedel av miljontals arbetare som är tillbaka på sina jobb, trots återöppnade fabriker.

Inställda transportmedel

Varje dag är det enormt många transporter som sker i världens infrastruktur, och det är långa sträckor det gäller. I dagsläget ställs dock många flyg och fartyg in på grund av smittorisken, vilket gör att många leveranser står redo att skeppas men inte kommer längre. Dessutom ställs en del fartyg in på grund av att de inte har tillräckligt många containrar som fyller upp fartygen - och de tvingas därför avvakta till de är fullastade

Hur är läget för e-handlare?

Vi hörde av oss till våra kunder för att se hur det ser ut hos dem och deras lager. Det vi framförallt bemöttes av var en uppgiven ton vad gäller försenade leveranser och lagerhållningen.

“Leveranserna har legat nere i 1½ månad, först pga 3 veckors kinesiskt nyår och sedan pga coronaviruset. Än så länge kommer inga leveranser, preliminärt är att produktionen ska fungera smärtfritt i slutet av mars.”

Det är alltså inte bara virusspridningen som skapat förseningar. Det kinesiska nyåret inträffade 25 januari i år, precis innan corona började ta upp större delen av nyhetsflödet. Att leveranserna blir sena i samband med det kinesiska nyåret är något som de flesta e-handlare kan förbereda sig på, men att uppehållet med leveranserna skulle vara i över en månad är något ingen kunde förutse.

“Vårt lager räcker till och med februari. De nya leveranserna kommer sedan först i april, vilket betyder att mars kommer bli svår försäljningsmässigt.”
“Jag tror att få e-handlare sitter inne på en backup. Kina är den största leverantören och detta är ingenting någon kunde förutse.”

Det är tydligt att Coronavirusets påverkan på e-handeln är stor. Särskilt då många företags lager redan börjar bli allt glesare. En av våra kunder gissar även på att de tomma lagerhyllorna kommer leda till permitteringar i vissa företag.

Vår analys av läget är att det råder en stark oro i branschen, men att både marknaden och smittade långsamt börjar tillfriskna. Vi tror därför starkt på det sunda förnuftet, bra handhygien och att inte stressas upp allt för mycket av dagstidningarnas dramatiska rubriker. Så ta hand om er där ute!

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall