Coronaviruset smittar e-handeln

2020-03-06

Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Varje dag uppdateras vi med siffror på nya drabbade och kartor med geografisk spridning. Det som dock sprider sig snabbare än viruset i sig, är oron hos världsbefolkningen. I Kina har spridningen lett till att många fabriker har stängts ner och man isolerar sina anställda och produkter, medan det i Sverige säljs slut på munskydd. I samband med detta har det även börjat eka tomt i stora aktörers lager på grund av leveranser som fastnat i karantän.

Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.

Hur påverkas försäljningen?

I slutet på januari var det flera apotek runt om i landet som fick slut på munskydd, då efterfrågan ökade kraftigt och plötsligt. Apoteket rapporterade att det en vanlig dag säljs kring 20-40 förpackningar, medan det efter viruslarmet såldes 550 stycken på en dag - trots många läkares uttalande om att munskydden i sig inte hjälper mot virusspridningen. I övrigt var det vissa som spekulerade kring om inte e-handlarna borde ha dragit vinstlotten, då fler kunder hellre håller sig hemma och handlar än går ut till fysiska butiker. Detta visade sig i förra veckan delvis stämma, då Coop rapporterade att deras e-handel sålt tre gånger mer än vanligt, och att det framförallt är försäljningen av torrvaror som ökat markant.

Den kortsiktiga effekten av coronaviruset är alltså en möjlighet till ökad försäljning, framförallt på e-handelsfronten. Dock är den långsiktiga effekten mer förödande för försäljningssiffrorna. Detta då en explosionsartad ökning skulle innebära att företagen behöver köpa in mer varor, snabbt. Och det är just där som problemet uppstår.

En majoritet av företagen på marknaden har ofta hela, eller en del av, sin produktion beläget i de idag virusdrabbade områdena. En plötslig ökad försäljning kan alltså även innebära en plötslig brist på varor - som inte går att köpa in.

Vad påverkar leveranserna?

Postnords dotterbolag Direkt Link meddelade att försändelserna från Kina har minskat med 90% efter viruslarmet. Samtidigt har Postnord meddelat att de ställt in alla leveranser till Kina. Den gränsöverskridande handeln är alltså i högsta grad påverkad av virusspridningen, vilket i sin tur påverkar alla företag även på hemmaplan. Men exakt vad är det som påverkar de sena eller inställda leveranserna?

Isolerade arbetare

Ska man se dagsläget som positivt så har faktiskt många fabriker som ligger en bit utanför de smittdrabbade områdena i Kina fått klartecken från myndigheterna att köra igång. Dock återstår problemet att det övriga samhället inte hunnit återhämta sig, och arbetarna får svårt att ta sig ut till arbetsplatsen. I dagsläget är det mindre än en tredjedel av miljontals arbetare som är tillbaka på sina jobb, trots återöppnade fabriker.

Inställda transportmedel

Varje dag är det enormt många transporter som sker i världens infrastruktur, och det är långa sträckor det gäller. I dagsläget ställs dock många flyg och fartyg in på grund av smittorisken, vilket gör att många leveranser står redo att skeppas men inte kommer längre. Dessutom ställs en del fartyg in på grund av att de inte har tillräckligt många containrar som fyller upp fartygen - och de tvingas därför avvakta till de är fullastade

Hur är läget för e-handlare?

Vi hörde av oss till våra kunder för att se hur det ser ut hos dem och deras lager. Det vi framförallt bemöttes av var en uppgiven ton vad gäller försenade leveranser och lagerhållningen.

“Leveranserna har legat nere i 1½ månad, först pga 3 veckors kinesiskt nyår och sedan pga coronaviruset. Än så länge kommer inga leveranser, preliminärt är att produktionen ska fungera smärtfritt i slutet av mars.”

Det är alltså inte bara virusspridningen som skapat förseningar. Det kinesiska nyåret inträffade 25 januari i år, precis innan corona började ta upp större delen av nyhetsflödet. Att leveranserna blir sena i samband med det kinesiska nyåret är något som de flesta e-handlare kan förbereda sig på, men att uppehållet med leveranserna skulle vara i över en månad är något ingen kunde förutse.

“Vårt lager räcker till och med februari. De nya leveranserna kommer sedan först i april, vilket betyder att mars kommer bli svår försäljningsmässigt.”
“Jag tror att få e-handlare sitter inne på en backup. Kina är den största leverantören och detta är ingenting någon kunde förutse.”

Det är tydligt att Coronavirusets påverkan på e-handeln är stor. Särskilt då många företags lager redan börjar bli allt glesare. En av våra kunder gissar även på att de tomma lagerhyllorna kommer leda till permitteringar i vissa företag.

Vår analys av läget är att det råder en stark oro i branschen, men att både marknaden och smittade långsamt börjar tillfriskna. Vi tror därför starkt på det sunda förnuftet, bra handhygien och att inte stressas upp allt för mycket av dagstidningarnas dramatiska rubriker. Så ta hand om er där ute!

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall