Coronaviruset smittar e-handeln

2020-03-06

Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Varje dag uppdateras vi med siffror på nya drabbade och kartor med geografisk spridning. Det som dock sprider sig snabbare än viruset i sig, är oron hos världsbefolkningen. I Kina har spridningen lett till att många fabriker har stängts ner och man isolerar sina anställda och produkter, medan det i Sverige säljs slut på munskydd. I samband med detta har det även börjat eka tomt i stora aktörers lager på grund av leveranser som fastnat i karantän.

Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.

Hur påverkas försäljningen?

I slutet på januari var det flera apotek runt om i landet som fick slut på munskydd, då efterfrågan ökade kraftigt och plötsligt. Apoteket rapporterade att det en vanlig dag säljs kring 20-40 förpackningar, medan det efter viruslarmet såldes 550 stycken på en dag - trots många läkares uttalande om att munskydden i sig inte hjälper mot virusspridningen. I övrigt var det vissa som spekulerade kring om inte e-handlarna borde ha dragit vinstlotten, då fler kunder hellre håller sig hemma och handlar än går ut till fysiska butiker. Detta visade sig i förra veckan delvis stämma, då Coop rapporterade att deras e-handel sålt tre gånger mer än vanligt, och att det framförallt är försäljningen av torrvaror som ökat markant.

Den kortsiktiga effekten av coronaviruset är alltså en möjlighet till ökad försäljning, framförallt på e-handelsfronten. Dock är den långsiktiga effekten mer förödande för försäljningssiffrorna. Detta då en explosionsartad ökning skulle innebära att företagen behöver köpa in mer varor, snabbt. Och det är just där som problemet uppstår.

En majoritet av företagen på marknaden har ofta hela, eller en del av, sin produktion beläget i de idag virusdrabbade områdena. En plötslig ökad försäljning kan alltså även innebära en plötslig brist på varor - som inte går att köpa in.

Vad påverkar leveranserna?

Postnords dotterbolag Direkt Link meddelade att försändelserna från Kina har minskat med 90% efter viruslarmet. Samtidigt har Postnord meddelat att de ställt in alla leveranser till Kina. Den gränsöverskridande handeln är alltså i högsta grad påverkad av virusspridningen, vilket i sin tur påverkar alla företag även på hemmaplan. Men exakt vad är det som påverkar de sena eller inställda leveranserna?

Isolerade arbetare

Ska man se dagsläget som positivt så har faktiskt många fabriker som ligger en bit utanför de smittdrabbade områdena i Kina fått klartecken från myndigheterna att köra igång. Dock återstår problemet att det övriga samhället inte hunnit återhämta sig, och arbetarna får svårt att ta sig ut till arbetsplatsen. I dagsläget är det mindre än en tredjedel av miljontals arbetare som är tillbaka på sina jobb, trots återöppnade fabriker.

Inställda transportmedel

Varje dag är det enormt många transporter som sker i världens infrastruktur, och det är långa sträckor det gäller. I dagsläget ställs dock många flyg och fartyg in på grund av smittorisken, vilket gör att många leveranser står redo att skeppas men inte kommer längre. Dessutom ställs en del fartyg in på grund av att de inte har tillräckligt många containrar som fyller upp fartygen - och de tvingas därför avvakta till de är fullastade

Hur är läget för e-handlare?

Vi hörde av oss till våra kunder för att se hur det ser ut hos dem och deras lager. Det vi framförallt bemöttes av var en uppgiven ton vad gäller försenade leveranser och lagerhållningen.

“Leveranserna har legat nere i 1½ månad, först pga 3 veckors kinesiskt nyår och sedan pga coronaviruset. Än så länge kommer inga leveranser, preliminärt är att produktionen ska fungera smärtfritt i slutet av mars.”

Det är alltså inte bara virusspridningen som skapat förseningar. Det kinesiska nyåret inträffade 25 januari i år, precis innan corona började ta upp större delen av nyhetsflödet. Att leveranserna blir sena i samband med det kinesiska nyåret är något som de flesta e-handlare kan förbereda sig på, men att uppehållet med leveranserna skulle vara i över en månad är något ingen kunde förutse.

“Vårt lager räcker till och med februari. De nya leveranserna kommer sedan först i april, vilket betyder att mars kommer bli svår försäljningsmässigt.”
“Jag tror att få e-handlare sitter inne på en backup. Kina är den största leverantören och detta är ingenting någon kunde förutse.”

Det är tydligt att Coronavirusets påverkan på e-handeln är stor. Särskilt då många företags lager redan börjar bli allt glesare. En av våra kunder gissar även på att de tomma lagerhyllorna kommer leda till permitteringar i vissa företag.

Vår analys av läget är att det råder en stark oro i branschen, men att både marknaden och smittade långsamt börjar tillfriskna. Vi tror därför starkt på det sunda förnuftet, bra handhygien och att inte stressas upp allt för mycket av dagstidningarnas dramatiska rubriker. Så ta hand om er där ute!

Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
distansering under corona
Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021
Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
God e-handels Jul
I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!
webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
tips inför black friday 2020
Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
trygg säker ehandel
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
webinar om framgångsrika webshopar med jetshop
Vi har alla gått in på en webshop som tagit lite för lång tid på sig att ladda, och blivit smått irriterade. Det finns de kunder som inte orkar vänta så länge, även om det bara handlar om sekunder. På grund av långa laddningstider kan ni alltså förlora kunder och potentiella inkomster. I det här webinaret delar Jetshop med sig av sin kunskap kring framgångsrika webshopar, konkreta tips och kloka insikter kring e-handeln!
illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall