Coronaviruset smittar e-handeln

2020-03-06

Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Varje dag uppdateras vi med siffror på nya drabbade och kartor med geografisk spridning. Det som dock sprider sig snabbare än viruset i sig, är oron hos världsbefolkningen. I Kina har spridningen lett till att många fabriker har stängts ner och man isolerar sina anställda och produkter, medan det i Sverige säljs slut på munskydd. I samband med detta har det även börjat eka tomt i stora aktörers lager på grund av leveranser som fastnat i karantän.

Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.

Hur påverkas försäljningen?

I slutet på januari var det flera apotek runt om i landet som fick slut på munskydd, då efterfrågan ökade kraftigt och plötsligt. Apoteket rapporterade att det en vanlig dag säljs kring 20-40 förpackningar, medan det efter viruslarmet såldes 550 stycken på en dag - trots många läkares uttalande om att munskydden i sig inte hjälper mot virusspridningen. I övrigt var det vissa som spekulerade kring om inte e-handlarna borde ha dragit vinstlotten, då fler kunder hellre håller sig hemma och handlar än går ut till fysiska butiker. Detta visade sig i förra veckan delvis stämma, då Coop rapporterade att deras e-handel sålt tre gånger mer än vanligt, och att det framförallt är försäljningen av torrvaror som ökat markant.

Den kortsiktiga effekten av coronaviruset är alltså en möjlighet till ökad försäljning, framförallt på e-handelsfronten. Dock är den långsiktiga effekten mer förödande för försäljningssiffrorna. Detta då en explosionsartad ökning skulle innebära att företagen behöver köpa in mer varor, snabbt. Och det är just där som problemet uppstår.

En majoritet av företagen på marknaden har ofta hela, eller en del av, sin produktion beläget i de idag virusdrabbade områdena. En plötslig ökad försäljning kan alltså även innebära en plötslig brist på varor - som inte går att köpa in.

Vad påverkar leveranserna?

Postnords dotterbolag Direkt Link meddelade att försändelserna från Kina har minskat med 90% efter viruslarmet. Samtidigt har Postnord meddelat att de ställt in alla leveranser till Kina. Den gränsöverskridande handeln är alltså i högsta grad påverkad av virusspridningen, vilket i sin tur påverkar alla företag även på hemmaplan. Men exakt vad är det som påverkar de sena eller inställda leveranserna?

Isolerade arbetare

Ska man se dagsläget som positivt så har faktiskt många fabriker som ligger en bit utanför de smittdrabbade områdena i Kina fått klartecken från myndigheterna att köra igång. Dock återstår problemet att det övriga samhället inte hunnit återhämta sig, och arbetarna får svårt att ta sig ut till arbetsplatsen. I dagsläget är det mindre än en tredjedel av miljontals arbetare som är tillbaka på sina jobb, trots återöppnade fabriker.

Inställda transportmedel

Varje dag är det enormt många transporter som sker i världens infrastruktur, och det är långa sträckor det gäller. I dagsläget ställs dock många flyg och fartyg in på grund av smittorisken, vilket gör att många leveranser står redo att skeppas men inte kommer längre. Dessutom ställs en del fartyg in på grund av att de inte har tillräckligt många containrar som fyller upp fartygen - och de tvingas därför avvakta till de är fullastade

Hur är läget för e-handlare?

Vi hörde av oss till våra kunder för att se hur det ser ut hos dem och deras lager. Det vi framförallt bemöttes av var en uppgiven ton vad gäller försenade leveranser och lagerhållningen.

“Leveranserna har legat nere i 1½ månad, först pga 3 veckors kinesiskt nyår och sedan pga coronaviruset. Än så länge kommer inga leveranser, preliminärt är att produktionen ska fungera smärtfritt i slutet av mars.”

Det är alltså inte bara virusspridningen som skapat förseningar. Det kinesiska nyåret inträffade 25 januari i år, precis innan corona började ta upp större delen av nyhetsflödet. Att leveranserna blir sena i samband med det kinesiska nyåret är något som de flesta e-handlare kan förbereda sig på, men att uppehållet med leveranserna skulle vara i över en månad är något ingen kunde förutse.

“Vårt lager räcker till och med februari. De nya leveranserna kommer sedan först i april, vilket betyder att mars kommer bli svår försäljningsmässigt.”
“Jag tror att få e-handlare sitter inne på en backup. Kina är den största leverantören och detta är ingenting någon kunde förutse.”

Det är tydligt att Coronavirusets påverkan på e-handeln är stor. Särskilt då många företags lager redan börjar bli allt glesare. En av våra kunder gissar även på att de tomma lagerhyllorna kommer leda till permitteringar i vissa företag.

Vår analys av läget är att det råder en stark oro i branschen, men att både marknaden och smittade långsamt börjar tillfriskna. Vi tror därför starkt på det sunda förnuftet, bra handhygien och att inte stressas upp allt för mycket av dagstidningarnas dramatiska rubriker. Så ta hand om er där ute!

illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall