Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

2019-05-07

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Är din e-commerce manager ovanligt sur nu för tiden? Hör du svordomar från administratören och ser du en hämmad tillväxt, trots att du gör allting rätt? Då är det nog hög tid för dig att se över ditt val av plattform.

Men det är inget litet projekt. Det kostar pengar, det tar tid och kan kännas riskfyllt. Men faktum är att det är en investering, och en väldigt bra sådan – speciellt om din nuvarande begränsar dig.

Med en bra upphandling ökar chanserna för ordentlig utväxling på investerat kapital.

Titta på dessa punkter innan du bestämmer dig:

Sondera terrängen. Undersök en handfull e-handelsplattformar och se vilka kunder de har idag. Har de någon du kan jämföra dig med? Bra! Då har de förmodligen erfarenhet från din bransch och dina produkter.

Undersök befintliga och möjliga integrationer. Utred hur leverantören arbetar med API:er, det vill säga vilka integrationer som är möjliga och om leverantören har principer kring detta. Det kanske redan finns en koppling till ditt affärssystem eller betalningslösning? Om inte bör du undersöka hur processen att utveckla detta fungerar.

Vad är det som ingår? ”Du får vad du betalar för” stämmer i stor utsträckning när du väljer e-handelsplattform. Är det enbart en teknisk plattform du får, eller är det något mer? Om de också hjälper dig att förbättra din e-handel: Är det då ett konsultpaket eller ingår det i priset? Någons erbjudanden om vad som ingår kanske passar dig bättre än någon annans, trots att prislapparna är jämförbara.

Var tydlig med din budget. Ett bra samarbete bygger på öppenhet och ingen tjänar på att du undanhåller information. Om du är ärlig med dina siffror, tankar om tillväxt etcetera ökar möjligheten för att bygga ett starkt team med din leverantör, vilket underlättar för framgång.

Försök se framåt. Våga tänk långsiktigt. Som sagt är det en krävande process att välja e-handelsplattform och inget du vill göra nästa år igen. Sätt upp en plan på 3–4 år och se till att ditt val av plattform 1) tillgodoser dina behov redan idag och/eller 2) har en utvecklingsplan som går i linje med din tänkta utvecklingstakt, så att de kan möta dina kommande behov och krav.

Undvik svävande svar. Kräv raka besked när du går igenom kravspecifikationen med ditt val av leverantör. Öppenhet, tydlighet och transparens från leverantören är viktigt för att du ska kunna sova gott om natten även efter att du signerat avtalet.

Syna supportavtal och kundtjänst. ”Själv är bäste dräng” heter det visst. Men det gäller knappast när du eller din personal är nya på och i en plattform. Då vill du ha någon att luta dig mot — oavsett dag i veckan eller tid på dygnet.

Ladda ner en färdig kravspecifikation för din framtida e-handel (som du kan modifiera efter behov)

Att skriva en noggrann kravspecifikation är en viktig del inför en upphandling. Det är här du har chansen att vara tydlig med dina behov, önskemål och förutsättningar. Och det behöver väl inte sägas, men lyckas du med din upphandling är chanserna goda för att ett mer fruktsamt samarbete med din kommande plattformsleverantör. För att hjälpa dig på traven har vi tagit fram en färdig kravspecifikation som du kan använda som grund för din egen upphandling.

Dokumentet finns både som nedladdningsbar Excel-fil och via Google Sheets, så du kan modifiera den efter dina behov oavsett vad du föredrar. Ladda gärna ner den via den här länken.

Lycka till med din kravspecifikation och kommande upphandling!

Gästbloggare Emil Lissborg från Jetshop

Denna bloggpost är skriven av Emil Lissborg, Head of Sales, på Jetshop och publicerades i original på deras blogg. Lissborg har lång erfarenhet av framgångsrik försäljning på nätet och omni-kanalshandel. Han har i sin roll på Jetshop hjälpt många välkända varumärken nå nya framgångar.

Jetshop är en e-handelsplattform i molnet med sina kunders tillväxt som affärsidé. En innovativ teknik-, strategi- och kunskapspartner som ger dig bästa möjliga förutsättningar för framgångsrik omnichannel retaling och cross-border commerce. Jetshop spelar en aktiv roll i att utveckla din affär online för att du ska nå dina mål, vilka de än är.

Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

nyhet tech ehandel

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

Kvinnlig förebild

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

R.E.A

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

gratis returfrakt

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

tips julhandel

Vi befinner oss mitt i julruschen och för många e-handlare är det också slutspurten på en intensiv höst. December är dock inte bara en stressig period för e-handlare utan även konsumenterna har fullt upp med att handla julklappar och planera årets sista högtider. Under perioder som denna blir det extra viktigt att man som e-handlare gör det där lilla extra för att arbeta med service och kundnöjdhet.

Cyberattack

Det tycks bli allt vanligare med cyberattacker och vi kan titt som tätt läsa nyhetsrapporteringar om IT-skandaler hos svenska myndigheter, hackade Facebook-konton och ryska cyberattacker. Men vad innebär egentligen dessa attacker och hur skyddar man som e-handlare sig på bästa sätt?

Amazon

En jätteaktör är på väg in på den svenska marknaden och man kan redan nu känna av att det finns en viss oro, men också mycket förväntningar på hur Amazon kommer påverka svensk e-handel. Det spekuleras kring när och hur Amazon kommer göra sin entré men vad som nästan är mer intressant är vilka utmaningar och möjligheter det kommer få för svenska e-handlare.

Bild på robot som håller ett paket

Förmodligen har du som mindre och mellanstor e-handlare varken ett behov av eller de finanser som krävs för att driva helautomatiserade robotlager som e-handelsjättarna Amazon och Ocado, men det hindrar dig inte från att automatisera utvalda delar av lagerhanteringen med relativt enkla lösningar. Så här gör du.

Bild på massor av personer runt en jättekalander

Black Friday och Cyber Monday infaller en månad innan jul, och är sedan några år tillbaka en av e-handelns viktigaste dagar både i USA och i Europa. Även om denna köpfest känns avlägsen så här i sommartider är det faktiskt just nu du ska börja planera och förbereda dig. Vi på Eseco tipsar dig om vad du bör tänka på.

Bild på marknadsaktiviteter på webben

Den 25 maj 2018 ersätter den nya EU-förordningen GDPR den svenska personuppgiftslagen. Vad innebär denna förändring för dig som jobbar med marknadsföring?

Olika ikoner som visar ett logistikflöde
För dig som driver e-handel finns det en mängd olika sätt att hålla koll på inköp och lager. Vi på Eseco delar med oss av våra bästa tips för effektiv och automatiserad lagerhållning.
Bild på checklista

Mycket av GDPR (General Data Protection Regulation) handlar om att ha bra koll på hur man som företag hanterar personuppgifter. I detta blogginlägg går vi igenom de vanligaste begreppen inom GDPR samt ger er tips på vad som behöver finnas på plats i samband med införandet.

illustrerad bild ehandel

Syns du inte, så finns du inte, brukar man säga. Detta antagande gäller även inom e-handel. Men i vilka digitala kanaler ska du och dina produkter synas egentligen och varför? Dessa frågor uppstår ofta upp när vi på Eseco diskuterar e-handelslösningar med våra kunder. I detta blogginlägg berättar vi om hur så kallade marknadsplatser kan vara en bra säljkanal.

Bilar, båtar och fly som cirkulerar en jordglob

Begreppet gröna korridorer används när man pratar om de miljövänliga transportkorridorer som växer fram i Europa som svar på de miljö- och klimatproblem som transportsektorn står inför. Att som e-handlare kunna erbjuda gröna varutransporter är inte bara bra för samvetet utan förmodligen ett måste inom en snar framtid.

systemdata

Du som driver e-handel mot konsumenter (privatpersoner) har mycket att tänka på nu när GDPR träder i kraft den 25 maj 2018. Vi på Eseco ger dig praktiska tips kring vad du bör fokusera på vid en inventering av dina affärssystem för e-handel.

Grafiskt collage

Vi fortsätter vår bloggserie om GDPR och fördjupar oss denna gången inom de nio grundläggande rättigheterna inom GDPR. Har du som e-handlare koll på vilka de är?

people shopping

Den 24 november är det dags för Black Friday, USA:s största shopping- och readag, som även funnits inom svensk handel sedan några år tillbaka. Våra e-handelskunder har vässat, inte bara sina erbjudanden, utan även plockhantering och ordermottagning inför denna dag.

Bild på jättedator med öppet filarkiv på skärmen

GDPR (General Data Protection Regulation) träder i kraft den 15 maj, 2018. I denna bloggserie på tre delar vill vi på Eseco ge dig en bild av vad denna förändring innebär ur ett e-handelsperspektiv. I del ett ger vi dig en generell introduktion i hur de nya reglerna förändrar hanteringen av personuppgifter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2019 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall