Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

2019-05-07

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Är din e-commerce manager ovanligt sur nu för tiden? Hör du svordomar från administratören och ser du en hämmad tillväxt, trots att du gör allting rätt? Då är det nog hög tid för dig att se över ditt val av plattform.

Men det är inget litet projekt. Det kostar pengar, det tar tid och kan kännas riskfyllt. Men faktum är att det är en investering, och en väldigt bra sådan – speciellt om din nuvarande begränsar dig.

Med en bra upphandling ökar chanserna för ordentlig utväxling på investerat kapital.

Titta på dessa punkter innan du bestämmer dig:

Sondera terrängen. Undersök en handfull e-handelsplattformar och se vilka kunder de har idag. Har de någon du kan jämföra dig med? Bra! Då har de förmodligen erfarenhet från din bransch och dina produkter.

Undersök befintliga och möjliga integrationer. Utred hur leverantören arbetar med API:er, det vill säga vilka integrationer som är möjliga och om leverantören har principer kring detta. Det kanske redan finns en koppling till ditt affärssystem eller betalningslösning? Om inte bör du undersöka hur processen att utveckla detta fungerar.

Vad är det som ingår? ”Du får vad du betalar för” stämmer i stor utsträckning när du väljer e-handelsplattform. Är det enbart en teknisk plattform du får, eller är det något mer? Om de också hjälper dig att förbättra din e-handel: Är det då ett konsultpaket eller ingår det i priset? Någons erbjudanden om vad som ingår kanske passar dig bättre än någon annans, trots att prislapparna är jämförbara.

Var tydlig med din budget. Ett bra samarbete bygger på öppenhet och ingen tjänar på att du undanhåller information. Om du är ärlig med dina siffror, tankar om tillväxt etcetera ökar möjligheten för att bygga ett starkt team med din leverantör, vilket underlättar för framgång.

Försök se framåt. Våga tänk långsiktigt. Som sagt är det en krävande process att välja e-handelsplattform och inget du vill göra nästa år igen. Sätt upp en plan på 3–4 år och se till att ditt val av plattform 1) tillgodoser dina behov redan idag och/eller 2) har en utvecklingsplan som går i linje med din tänkta utvecklingstakt, så att de kan möta dina kommande behov och krav.

Undvik svävande svar. Kräv raka besked när du går igenom kravspecifikationen med ditt val av leverantör. Öppenhet, tydlighet och transparens från leverantören är viktigt för att du ska kunna sova gott om natten även efter att du signerat avtalet.

Syna supportavtal och kundtjänst. ”Själv är bäste dräng” heter det visst. Men det gäller knappast när du eller din personal är nya på och i en plattform. Då vill du ha någon att luta dig mot — oavsett dag i veckan eller tid på dygnet.

Ladda ner en färdig kravspecifikation för din framtida e-handel (som du kan modifiera efter behov)

Att skriva en noggrann kravspecifikation är en viktig del inför en upphandling. Det är här du har chansen att vara tydlig med dina behov, önskemål och förutsättningar. Och det behöver väl inte sägas, men lyckas du med din upphandling är chanserna goda för att ett mer fruktsamt samarbete med din kommande plattformsleverantör. För att hjälpa dig på traven har vi tagit fram en färdig kravspecifikation som du kan använda som grund för din egen upphandling.

Dokumentet finns både som nedladdningsbar Excel-fil och via Google Sheets, så du kan modifiera den efter dina behov oavsett vad du föredrar. Ladda gärna ner den via den här länken.

Lycka till med din kravspecifikation och kommande upphandling!

Gästbloggare Emil Lissborg från Jetshop

Denna bloggpost är skriven av Emil Lissborg, Head of Sales, på Jetshop och publicerades i original på deras blogg. Lissborg har lång erfarenhet av framgångsrik försäljning på nätet och omni-kanalshandel. Han har i sin roll på Jetshop hjälpt många välkända varumärken nå nya framgångar.

Jetshop är en e-handelsplattform i molnet med sina kunders tillväxt som affärsidé. En innovativ teknik-, strategi- och kunskapspartner som ger dig bästa möjliga förutsättningar för framgångsrik omnichannel retaling och cross-border commerce. Jetshop spelar en aktiv roll i att utveckla din affär online för att du ska nå dina mål, vilka de än är.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall