fbpx
esecos logga

Gästblogg: Guiden till en upphandling som håller längre

Gästblogg: Guiden till en upphandling som håller längre

Gästbloggare Emil Lissborg från Jetshop

Denna bloggpost är skriven av Emil Lissborg, Head of Sales, på Jetshop och publicerades i original på deras blogg. Lissborg har lång erfarenhet av framgångsrik försäljning på nätet och omni-kanalshandel. Han har i sin roll på Jetshop hjälpt många välkända varumärken nå nya framgångar.

Jetshop är en e-handelsplattform i molnet med sina kunders tillväxt som affärsidé. En innovativ teknik-, strategi- och kunskapspartner som ger dig bästa möjliga förutsättningar för framgångsrik omnichannel retaling och cross-border commerce. Jetshop spelar en aktiv roll i att utveckla din affär online för att du ska nå dina mål, vilka de än är.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Är din e-commerce manager ovanligt sur nu för tiden? Hör du svordomar från administratören och ser du en hämmad tillväxt, trots att du gör allting rätt? Då är det nog hög tid för dig att se över ditt val av plattform.

Men det är inget litet projekt. Det kostar pengar, det tar tid och kan kännas riskfyllt. Men faktum är att det är en investering, och en väldigt bra sådan – speciellt om din nuvarande begränsar dig.

7 punkter att gå igenom innan du bestämmer dig:

1. Sondera terrängen. Undersök en handfull e-handelsplattformar och se vilka kunder de har idag. Har de någon du kan jämföra dig med? Bra! Då har de förmodligen erfarenhet från din bransch och dina produkter.

2. Undersök befintliga och möjliga integrationer. Utred hur leverantören arbetar med API:er, det vill säga vilka integrationer som är möjliga och om leverantören har principer kring detta. Det kanske redan finns en koppling till ditt affärssystem eller betalningslösning? Om inte bör du undersöka hur processen att utveckla detta fungerar.

3. Vad är det som ingår? ”Du får vad du betalar för” stämmer i stor utsträckning när du väljer e-handelsplattform. Är det enbart en teknisk plattform du får, eller är det något mer? Om de också hjälper dig att förbättra din e-handel: Är det då ett konsultpaket eller ingår det i priset? Någons erbjudanden om vad som ingår kanske passar dig bättre än någon annans, trots att prislapparna är jämförbara.

4. Var tydlig med din budget. Ett bra samarbete bygger på öppenhet och ingen tjänar på att du undanhåller information. Om du är ärlig med dina siffror, tankar om tillväxt etcetera ökar möjligheten för att bygga ett starkt team med din leverantör, vilket underlättar för framgång.

5. Försök se framåt. Våga tänk långsiktigt. Som sagt är det en krävande process att välja e-handelsplattform och inget du vill göra nästa år igen. Sätt upp en plan på 3–4 år och se till att ditt val av plattform 1) tillgodoser dina behov redan idag och/eller 2) har en utvecklingsplan som går i linje med din tänkta utvecklingstakt, så att de kan möta dina kommande behov och krav.

6. Undvik svävande svar. Kräv raka besked när du går igenom kravspecifikationen med ditt val av leverantör. Öppenhet, tydlighet och transparens från leverantören är viktigt för att du ska kunna sova gott om natten även efter att du signerat avtalet.

7. Syna supportavtal och kundtjänst. ”Själv är bäste dräng” heter det visst. Men det gäller knappast när du eller din personal är nya på och i en plattform. Då vill du ha någon att luta dig mot — oavsett dag i veckan eller tid på dygnet.

Ladda ner en färdig kravspecifikation

Att skriva en noggrann kravspecifikation är en viktig del inför en upphandling. Det är här du har chansen att vara tydlig med dina behov, önskemål och förutsättningar. Och det behöver väl inte sägas, men lyckas du med din upphandling är chanserna goda för att ett mer fruktsamt samarbete med din kommande plattformsleverantör. För att hjälpa dig på traven har vi tagit fram en färdig kravspecifikation som du kan använda som grund för din egen upphandling.

Dokumentet finns både som nedladdningsbar Excel-fil och via Google Sheets, så du kan modifiera den efter dina behov oavsett vad du föredrar. Ladda gärna ner den via den här länken.

Lycka till med din kravspecifikation och kommande upphandling!

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner