Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

2019-05-07

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Är din e-commerce manager ovanligt sur nu för tiden? Hör du svordomar från administratören och ser du en hämmad tillväxt, trots att du gör allting rätt? Då är det nog hög tid för dig att se över ditt val av plattform.

Men det är inget litet projekt. Det kostar pengar, det tar tid och kan kännas riskfyllt. Men faktum är att det är en investering, och en väldigt bra sådan – speciellt om din nuvarande begränsar dig.

Med en bra upphandling ökar chanserna för ordentlig utväxling på investerat kapital.

Titta på dessa punkter innan du bestämmer dig:

Sondera terrängen. Undersök en handfull e-handelsplattformar och se vilka kunder de har idag. Har de någon du kan jämföra dig med? Bra! Då har de förmodligen erfarenhet från din bransch och dina produkter.

Undersök befintliga och möjliga integrationer. Utred hur leverantören arbetar med API:er, det vill säga vilka integrationer som är möjliga och om leverantören har principer kring detta. Det kanske redan finns en koppling till ditt affärssystem eller betalningslösning? Om inte bör du undersöka hur processen att utveckla detta fungerar.

Vad är det som ingår? ”Du får vad du betalar för” stämmer i stor utsträckning när du väljer e-handelsplattform. Är det enbart en teknisk plattform du får, eller är det något mer? Om de också hjälper dig att förbättra din e-handel: Är det då ett konsultpaket eller ingår det i priset? Någons erbjudanden om vad som ingår kanske passar dig bättre än någon annans, trots att prislapparna är jämförbara.

Var tydlig med din budget. Ett bra samarbete bygger på öppenhet och ingen tjänar på att du undanhåller information. Om du är ärlig med dina siffror, tankar om tillväxt etcetera ökar möjligheten för att bygga ett starkt team med din leverantör, vilket underlättar för framgång.

Försök se framåt. Våga tänk långsiktigt. Som sagt är det en krävande process att välja e-handelsplattform och inget du vill göra nästa år igen. Sätt upp en plan på 3–4 år och se till att ditt val av plattform 1) tillgodoser dina behov redan idag och/eller 2) har en utvecklingsplan som går i linje med din tänkta utvecklingstakt, så att de kan möta dina kommande behov och krav.

Undvik svävande svar. Kräv raka besked när du går igenom kravspecifikationen med ditt val av leverantör. Öppenhet, tydlighet och transparens från leverantören är viktigt för att du ska kunna sova gott om natten även efter att du signerat avtalet.

Syna supportavtal och kundtjänst. ”Själv är bäste dräng” heter det visst. Men det gäller knappast när du eller din personal är nya på och i en plattform. Då vill du ha någon att luta dig mot — oavsett dag i veckan eller tid på dygnet.

Ladda ner en färdig kravspecifikation för din framtida e-handel (som du kan modifiera efter behov)

Att skriva en noggrann kravspecifikation är en viktig del inför en upphandling. Det är här du har chansen att vara tydlig med dina behov, önskemål och förutsättningar. Och det behöver väl inte sägas, men lyckas du med din upphandling är chanserna goda för att ett mer fruktsamt samarbete med din kommande plattformsleverantör. För att hjälpa dig på traven har vi tagit fram en färdig kravspecifikation som du kan använda som grund för din egen upphandling.

Dokumentet finns både som nedladdningsbar Excel-fil och via Google Sheets, så du kan modifiera den efter dina behov oavsett vad du föredrar. Ladda gärna ner den via den här länken.

Lycka till med din kravspecifikation och kommande upphandling!

Gästbloggare Emil Lissborg från Jetshop

Denna bloggpost är skriven av Emil Lissborg, Head of Sales, på Jetshop och publicerades i original på deras blogg. Lissborg har lång erfarenhet av framgångsrik försäljning på nätet och omni-kanalshandel. Han har i sin roll på Jetshop hjälpt många välkända varumärken nå nya framgångar.

Jetshop är en e-handelsplattform i molnet med sina kunders tillväxt som affärsidé. En innovativ teknik-, strategi- och kunskapspartner som ger dig bästa möjliga förutsättningar för framgångsrik omnichannel retaling och cross-border commerce. Jetshop spelar en aktiv roll i att utveckla din affär online för att du ska nå dina mål, vilka de än är.

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall