Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

2019-05-07

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Är din e-commerce manager ovanligt sur nu för tiden? Hör du svordomar från administratören och ser du en hämmad tillväxt, trots att du gör allting rätt? Då är det nog hög tid för dig att se över ditt val av plattform.

Men det är inget litet projekt. Det kostar pengar, det tar tid och kan kännas riskfyllt. Men faktum är att det är en investering, och en väldigt bra sådan – speciellt om din nuvarande begränsar dig.

Med en bra upphandling ökar chanserna för ordentlig utväxling på investerat kapital.

Titta på dessa punkter innan du bestämmer dig:

Sondera terrängen. Undersök en handfull e-handelsplattformar och se vilka kunder de har idag. Har de någon du kan jämföra dig med? Bra! Då har de förmodligen erfarenhet från din bransch och dina produkter.

Undersök befintliga och möjliga integrationer. Utred hur leverantören arbetar med API:er, det vill säga vilka integrationer som är möjliga och om leverantören har principer kring detta. Det kanske redan finns en koppling till ditt affärssystem eller betalningslösning? Om inte bör du undersöka hur processen att utveckla detta fungerar.

Vad är det som ingår? ”Du får vad du betalar för” stämmer i stor utsträckning när du väljer e-handelsplattform. Är det enbart en teknisk plattform du får, eller är det något mer? Om de också hjälper dig att förbättra din e-handel: Är det då ett konsultpaket eller ingår det i priset? Någons erbjudanden om vad som ingår kanske passar dig bättre än någon annans, trots att prislapparna är jämförbara.

Var tydlig med din budget. Ett bra samarbete bygger på öppenhet och ingen tjänar på att du undanhåller information. Om du är ärlig med dina siffror, tankar om tillväxt etcetera ökar möjligheten för att bygga ett starkt team med din leverantör, vilket underlättar för framgång.

Försök se framåt. Våga tänk långsiktigt. Som sagt är det en krävande process att välja e-handelsplattform och inget du vill göra nästa år igen. Sätt upp en plan på 3–4 år och se till att ditt val av plattform 1) tillgodoser dina behov redan idag och/eller 2) har en utvecklingsplan som går i linje med din tänkta utvecklingstakt, så att de kan möta dina kommande behov och krav.

Undvik svävande svar. Kräv raka besked när du går igenom kravspecifikationen med ditt val av leverantör. Öppenhet, tydlighet och transparens från leverantören är viktigt för att du ska kunna sova gott om natten även efter att du signerat avtalet.

Syna supportavtal och kundtjänst. ”Själv är bäste dräng” heter det visst. Men det gäller knappast när du eller din personal är nya på och i en plattform. Då vill du ha någon att luta dig mot — oavsett dag i veckan eller tid på dygnet.

Ladda ner en färdig kravspecifikation för din framtida e-handel (som du kan modifiera efter behov)

Att skriva en noggrann kravspecifikation är en viktig del inför en upphandling. Det är här du har chansen att vara tydlig med dina behov, önskemål och förutsättningar. Och det behöver väl inte sägas, men lyckas du med din upphandling är chanserna goda för att ett mer fruktsamt samarbete med din kommande plattformsleverantör. För att hjälpa dig på traven har vi tagit fram en färdig kravspecifikation som du kan använda som grund för din egen upphandling.

Dokumentet finns både som nedladdningsbar Excel-fil och via Google Sheets, så du kan modifiera den efter dina behov oavsett vad du föredrar. Ladda gärna ner den via den här länken.

Lycka till med din kravspecifikation och kommande upphandling!

Gästbloggare Emil Lissborg från Jetshop

Denna bloggpost är skriven av Emil Lissborg, Head of Sales, på Jetshop och publicerades i original på deras blogg. Lissborg har lång erfarenhet av framgångsrik försäljning på nätet och omni-kanalshandel. Han har i sin roll på Jetshop hjälpt många välkända varumärken nå nya framgångar.

Jetshop är en e-handelsplattform i molnet med sina kunders tillväxt som affärsidé. En innovativ teknik-, strategi- och kunskapspartner som ger dig bästa möjliga förutsättningar för framgångsrik omnichannel retaling och cross-border commerce. Jetshop spelar en aktiv roll i att utveckla din affär online för att du ska nå dina mål, vilka de än är.

3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

nyhet tech ehandel

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

Kvinnlig förebild

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

R.E.A

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

gratis returfrakt

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall