Så påverkar brexit din e-handel

2019-09-12

Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?

Handeln med Storbritannien har alltid varit viktig för svenska företag. 2016 översteg den totala detaljhandelsförsäljningen till Storbritannien 30 miljarder svenska kronor. Och redan då uppskattades e-handelsexporten till ett värde av flera hundra miljoner svenska kronor. Sedan dess har siffrorna ökat och det är först nu, i och med brexit, som vi eventuellt kommer få se en negativ utveckling.

Hård brexit eller handelsavtal

Hur brexit kommer påverka svensk handel vet ingen med säkerhet idag. Förhandlingarna pågår fortfarande. Det talas om två olika scenarier; en hård brexit där Storbritanniens utträde innebär att landet över en natt står helt utanför EU:s gemensamma marknad. Eller en mjuk brexit, där Storbritannien förhandlar fram ett handelsavtal med EU.

För e-handlare i Sverige innebär en hård brexit att all handel till och från Storbritannien kommer beläggas med tull. Gränskontroller kommer återinföras – något som befaras orsaka köer i brittiska hamnar och som med största sannolikhet kommer leda till längre leveranstider. En hård brexit kommer även innebära mer administrativt arbete och ökade kostnader för e-handlaren som säljer till kunder i Storbritannien eller har återförsäljare eller lagerhållning i landet.

Hur en mjuk brexit kommer påverka svensk handel är också svårt att förutspå. Vi vet helt enkelt inte hur ett eventuellt handelsavtal mellan Storbritannien och EU kommer se ut. Vad som däremot går att säga är att utträdet inte kommer bli friktionsfritt. Svensk Handel tar i sin brexitguide upp att brexit oavsett avtal kommer innebära ökat regelkrångel. Det kommer blir dyrare och mer tidskrävande för e-handlaren som vill exportera och importera varor till och från Storbritannien.

En stor konkurrent försvinner?

Trots att utmaningarna med brexit är många finns det för svenska e-handlare också en del potentiella fördelar med utträdet. Storbritannien har idag en stark e-handelsmarknad som lockar många svenska och europeiska konsumenter. Med eventuella tullavgifter som får priserna på brittiska varor att stiga och leveranstiderna att bli längre kommer dessa konsumenter med stor sannolikhet istället vända sig till e-handlare inom EU.

Redan nu har stora brittiska e-handlare som t.ex. Asos besvarat frågan om hur brexit kommer påverka köpupplevelsen för deras europeiska kunder. Under det senaste året har vi även sett hur Amazon valt att dirigera om sina svenska kunder från den brittiska hemsidan (www.amazon.co.uk) till den tyska (www.amazon.de). Något en del menar är en direkt konsekvens av brexit.

Förbered dig som e-handlare redan idag

Brexit berör inte bara de e-handlare som idag säljer till Storbritannien, utan kommer även påverka bolag vars varor helt eller delvis produceras i Storbritannien. Nya regelverk kommer införas för de som har brittiska betallösningar, molntjänster eller andra affärsmässiga kopplingar till landet.

Det finns mycket du som e-handlare kan göra nu för att vara förberedd när utträdet väl sker. Gå igenom din affärskedja och lägg upp en handlingsplan för framtiden. Här är tre punkter som kan vara bra att titta närmare på:

Gör en riskanalys. Se över hela affärskedjan och identifiera hur olika delar av din verksamhet kommer påverkas när Storbritannien lämnar EU. Titta på allt från policies till handelsmönster. Ta också ställning till var ni som e-handel vill vara om fem år och hur brexit kan påverka den utvecklingen.

Se över befintliga regelverk. Vilka regelverk gäller för varorna ni säljer idag? Ta reda på om det krävs specifika tillstånd för export och import utanför EU.

För en dialog med leverantörer. Har dina leverantörer och transportörer en strategi för hur de kommer hantera eventuella störningar och förseningar i och med brexit? För er som säljer tidskritiska varor som t.ex. växter kan det vara bra att redan nu fundera över hur ni på bästa sätt ska hantera eventuella förseningar andra logistiska utmaningar.

För dig som har en e-handel och vill veta mer om vad du kan göra för att förbereda dig för brexit, rekommenderar vi Svensk Handels lista: 7 konkreta åtgärder som kan göras redan nu.

Läs mer om hur e-handlare idag erbjuder service till varje pris: Har kunden tagit makten över frakten?

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall