Så påverkar brexit din e-handel

2019-09-12

Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?

Handeln med Storbritannien har alltid varit viktig för svenska företag. 2016 översteg den totala detaljhandelsförsäljningen till Storbritannien 30 miljarder svenska kronor. Och redan då uppskattades e-handelsexporten till ett värde av flera hundra miljoner svenska kronor. Sedan dess har siffrorna ökat och det är först nu, i och med brexit, som vi eventuellt kommer få se en negativ utveckling.

Hård brexit eller handelsavtal

Hur brexit kommer påverka svensk handel vet ingen med säkerhet idag. Förhandlingarna pågår fortfarande. Det talas om två olika scenarier; en hård brexit där Storbritanniens utträde innebär att landet över en natt står helt utanför EU:s gemensamma marknad. Eller en mjuk brexit, där Storbritannien förhandlar fram ett handelsavtal med EU.

För e-handlare i Sverige innebär en hård brexit att all handel till och från Storbritannien kommer beläggas med tull. Gränskontroller kommer återinföras – något som befaras orsaka köer i brittiska hamnar och som med största sannolikhet kommer leda till längre leveranstider. En hård brexit kommer även innebära mer administrativt arbete och ökade kostnader för e-handlaren som säljer till kunder i Storbritannien eller har återförsäljare eller lagerhållning i landet.

Hur en mjuk brexit kommer påverka svensk handel är också svårt att förutspå. Vi vet helt enkelt inte hur ett eventuellt handelsavtal mellan Storbritannien och EU kommer se ut. Vad som däremot går att säga är att utträdet inte kommer bli friktionsfritt. Svensk Handel tar i sin brexitguide upp att brexit oavsett avtal kommer innebära ökat regelkrångel. Det kommer blir dyrare och mer tidskrävande för e-handlaren som vill exportera och importera varor till och från Storbritannien.

En stor konkurrent försvinner?

Trots att utmaningarna med brexit är många finns det för svenska e-handlare också en del potentiella fördelar med utträdet. Storbritannien har idag en stark e-handelsmarknad som lockar många svenska och europeiska konsumenter. Med eventuella tullavgifter som får priserna på brittiska varor att stiga och leveranstiderna att bli längre kommer dessa konsumenter med stor sannolikhet istället vända sig till e-handlare inom EU.

Redan nu har stora brittiska e-handlare som t.ex. Asos besvarat frågan om hur brexit kommer påverka köpupplevelsen för deras europeiska kunder. Under det senaste året har vi även sett hur Amazon valt att dirigera om sina svenska kunder från den brittiska hemsidan (www.amazon.co.uk) till den tyska (www.amazon.de). Något en del menar är en direkt konsekvens av brexit.

Förbered dig som e-handlare redan idag

Brexit berör inte bara de e-handlare som idag säljer till Storbritannien, utan kommer även påverka bolag vars varor helt eller delvis produceras i Storbritannien. Nya regelverk kommer införas för de som har brittiska betallösningar, molntjänster eller andra affärsmässiga kopplingar till landet.

Det finns mycket du som e-handlare kan göra nu för att vara förberedd när utträdet väl sker. Gå igenom din affärskedja och lägg upp en handlingsplan för framtiden. Här är tre punkter som kan vara bra att titta närmare på:

Gör en riskanalys. Se över hela affärskedjan och identifiera hur olika delar av din verksamhet kommer påverkas när Storbritannien lämnar EU. Titta på allt från policies till handelsmönster. Ta också ställning till var ni som e-handel vill vara om fem år och hur brexit kan påverka den utvecklingen.

Se över befintliga regelverk. Vilka regelverk gäller för varorna ni säljer idag? Ta reda på om det krävs specifika tillstånd för export och import utanför EU.

För en dialog med leverantörer. Har dina leverantörer och transportörer en strategi för hur de kommer hantera eventuella störningar och förseningar i och med brexit? För er som säljer tidskritiska varor som t.ex. växter kan det vara bra att redan nu fundera över hur ni på bästa sätt ska hantera eventuella förseningar andra logistiska utmaningar.

För dig som har en e-handel och vill veta mer om vad du kan göra för att förbereda dig för brexit, rekommenderar vi Svensk Handels lista: 7 konkreta åtgärder som kan göras redan nu.

Läs mer om hur e-handlare idag erbjuder service till varje pris: Har kunden tagit makten över frakten?

3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

nyhet tech ehandel

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

Kvinnlig förebild

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

R.E.A

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

gratis returfrakt

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall