Vad hände med bitcoins?

2020-08-17

För ganska exakt ett år sedan, lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Bitcoin överlag infördes dock redan år 2009 och har, likt världen runt omkring sig, utvecklats under åren.

I den digitaliserade världen vi lever i idag, är möjligheten att skicka meddelanden och information stor - och snabbt ska det gå. Det stora problemet som Bitcoin var lösningen på, var att pengar på nätet blir till enkel digital information, som lätt går att kopiera. Bitcoin däremot går inte att kopieras - och inga mellanhänder behövs för transaktionerna.

Men vad är egentligen en Bitcoin?

Det enkla svaret på frågan är att det är en kryptovaluta. Men för många säger det svaret egentligen inte så mycket.

Det som många ser som fördelen med Bitcoin är helt enkelt dess förmåga att skicka pengar som krypterad information. Inga banker, företag eller stater har någon kontroll alls över transaktionerna eller pengarna som färdas mellan anonyma parterna. Detta “objektiva” sätt att utföra transaktioner på, förstärks av att det inte förlitar sig på någon central utfärdare, exempelvis en centralbank, och är på så sätt skyddat från politisk påverkan.

Idag (Augusti 2020) motsvarar 1 bitcoin 98 459 svenska kronor. Anledningen till det dyra priset är begränsningen på antalet bitcoins. Det kommer bara finnas totalt 21 miljoner bitcoins i världen, och i kombination med en hög efterfrågan blir resultatet ett högt pris per enhet. När du köper en bitcoin behöver du dock inte köpa en hel, utan kan köpa så lite som 0,00000001 bitcoin, eller som det också heter, 1 “satoshi”. Vill du läsa mer om hur Bitcoins fungerar, skapas och krypteras kan du klicka dig vidare hit.

Hur använder jag Bitcoins?

Att ta betalt eller betala med bitcoins är i praktiken inte svårare än att betala med ett betalkort. Genom en plånboksapplikation på en smartphone eller dator skriver man in mottagarens adress och beloppet man vill överföra, eller scanna en QR-kod som genereras vid betaltillfället.

Det enda som faktiskt gör det svårt att betala med bitcoins för en privatperson är egentligen faktumet att inte så många företag är kopplade till det.

Framtiden för bitcoins och e-handlare

I Sverige idag är det fortfarande relativt ovanligt att handla med bitcoins. Det är inte många företag som man, som privatperson, kommer i kontakt med på en daglig basis som är kopplade till bitcoinbetalning. Däremot finns det absolut en chans att det fortsätter växa, och tar sig hos fler företag som betallösning.

Att ta betalt med bitcoins kan ha sina specifika fördelar, som att man slipper de avgifter som tas ut av bankerna vid normal kortbetalning. Det finns dock sedan andra avgifter man kan stöta på om man sedan vill växla sina bitcoins till traditionell valuta, eller behöver få transaktionen överförd och klar snabbt. Transaktionsavgifter är nämligen valfria vad gäller betalning med bitcoins, men då får man även vara beredd på att det tar lite längre tid. Sammanfattningsvis är Bitcoin en valuta som inte styrs av en centralbank eller annan instans, utan enbart av parterna själva.

Här finns en lista över svenska butiker som använder Bitoins som betallösning. Vi på Eseco har möjlighet att koppla våra kunder till bitcoinbetalning. Är du intresserad så hör av dig till oss!

Fördelar

  • Inga mellanhänder! Det innebär att exempelvis inga banker kan ta ut några avgifter eller liknande, utan istället sker transaktionerna direkt från person till person.

  • Går inte att förfalska, och hittills under dessa 11 åren har ingen lyckats hacka nätverket - vilket gör det säkert som betalsätt.

Nackdelar

  • På grund av kryptering och anonymiteten så är det svårt att spåra vilket underlättar för kriminella att ta betalt för kriminella aktiviteter och pengatvätt.

  • Kraftiga svängningar och osäkra vinster; den som gör vinst ena veckan kan förlora nästa.

illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall