Imorgon är det dags för era flöden att återigen fyllas med hjärtan, ballonger och blommor. Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna. Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?
Från helgonfirande till kärleksfirande
Detta kommersialiserade kärleksfirandet började redan under medeltiden, när den katolska kyrkan började fira helgonet
Valentinus. Vem detta helgon faktiskt var verkar man däremot vara oense om, då det förblivit ett frågetecken i historieskrivningen. Att det just blev den 14:e februari är däremot ingen slump. På medeltiden ansågs det vara dagen då fåglarna bildade par, och fick därmed bli en dag i kärlekens tecken.
Sanningshalten i denna medeltida tradition är tveksam, men att den för med sig en bra försäljningsstatistik vet vi är sant. Enligt Svensk Handels
undersökning har Alla hjärtans dag klättrat sig upp till åttonde plats av de viktigaste försäljningsperioderna, och hamnar före både Halloween och Fars dag. Det har alltså blivit en dag som ringats in i mångas kalendrar och idag är det var fjärde svensk som planerar att uppmärksamma dagen genom att köpa något till nära och kära.
Statistiken vs Romantiken
Det är inte heller bara en amerikansk klyscha att choklad och kärlek går hand i hand - försäljningen av chokladpraliner gick upp med hela 118% under 2018 i dagligvaruhandeln. Förutom choklad har vi växter, och kanske framförallt buketter med röda rosor som toppar listorna av alla hjärtans dag-presenter. Under 2018 gick försäljningen av dessa upp med 55% under alla hjärtans dag-veckan.
Förra året var det Partykungen.se vars försäljningssiffror blev mest kärleksbombade, då deras
omsättning ökade med 40% jämfört med samma period från 2018.
I statistiken kan vi slutligen se hur det populäraste sättet att uppmärksamma dagen på är genom att köpa en present till sin partner, vilket kan innebära många potentiella nya kunder värda att hålla ögonen öppna för!