Konsten att flytta in digitala möbler i vardagsrummet

2020-03-02

Hur ofta får ni ta emot returer på grund av att en vara “inte passade in hemma” eller “inte såg ut som på bilden”? Det är även ofta som man själv hamnar på andra sidan systemet och står där med en ny möbel som är köpt online och nu inte alls passar in hemma i vardagsrummet.

Vi började fundera på vad som hade underlättat detta problem; ett sätt att spå in i framtiden och se hur det kommer se ut. Att se in i framtiden kan vi fortfarande inte göra, däremot kan vi låta kunden direkt se hur produkten ser ut hemma hos dem, tack vare AR.

Augmented Reality

Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt i kamerafunktionen på sin mobil. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter! AR har alltså en potentiell förmåga att underlätta kundens köpbeslut, då kunden nu kan visualisera sitt köp utan någon större fantasi inblandad. Det blir helt enkelt ett sätt att sudda ut gränsen mellan fysisk butik och e-handel, och underlättar således för både kunder och e-handlare.

Flyttar in det digitala i en fysisk miljö

Två exempel på företag som redan tagit sig an detta är IKEA och Synsam. Den välkända möbeljätten har sin app IKEA Place, som lanserades redan 2017, men har sedan dess fått en rejäl uppgradering. Genom att scanna sitt vardagsrum med mobilkameran kan användaren välja en möbel från katalogen och se hur den ser ut och passar in hemma innan de köper. I appen kommer möbeln automatiskt att skalanpassa sig till rummet, vilket ger användaren en tydlig bild av möbelns storlek och hur den får plats. Därefter kan man flytta runt, rotera möbeln och experimentera med olika färger.

Optikkedjan Synsam har sin motsvarande AR-lösning i sin app Stylelab. Den gör det möjligt för kunden att sitta bekvämt hemma i soffan och prova olika bågar och glas, bara genom att sätta på framkameran på mobilen. Även här skalanpassas glasögonen till ansiktet, och man kan välja fritt mellan företagets tillgängliga bågar.

Om det så gäller en soffa eller glasögon står det klart att detta är en effektiv taktik för att fånga upp alla online-konsumenter som velar i beslutsprocessen.

Bild f.v. Willab Garden, 2019. | IKEA Places, 2019.

Minska antalet returer

En annan aspekt av AR inom e-handeln är en potentiell minskning av returer. Returer inom e-handeln innebär, som vi många vet, både avgasutsläpp och extra arbete samt kostnader för e-handlaren. Genom att direkt kunna se hur en produkt ser ut i förhållande till var man vill ha den, minskar risken att kunden beställer hem en vara som inte passar.

De som kanske främst är utsatta för ett högt antal returer är modeindustrin, med produkter som måste passa kunden hundra procent. Klädföretaget Chiquelle lanserade en AR-app i höstas, som blev bemött med mycket entusiasm när den snabbt blev en av de mest nedladdade apparna i Sverige. I appen kan användaren göra en avatar av sig själv med sina egna värden och sitt eget ansikte, som sedan kan prova olika plagg ur Chiquelles webshop.

Tanken med appen är alltså att kunden ska kunna se plaggets passform, i en miljö man brukar befinna sig på. Det kom en viss kritik mot appens utseende och hur precist resultatet blev i slutändan. Oavsett funktionaliteten kan det dock konstateras att efterfrågan finns, då appen direkt flög upp på topplistorna i App store.

Det finns alltså en mängd olika fördelar med att använda sig av AR i kombination med e-handel. Det får oss att spåna vidare på vilka andra branscher som skulle kunna gynnas av AR. Kan man prova kläder genom att rikta kameran direkt mot spegeln? Går det att planera renoveringar? Kanske tapetsera om inne i sovrummet? Vi hittar inget stopp på möjligheterna, utan ser fram emot hur företag kommer använda den här tekniken för att jobba vidare på kundupplevelsen.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall