Konsten att flytta in digitala möbler i vardagsrummet

2020-03-02

Hur ofta får ni ta emot returer på grund av att en vara “inte passade in hemma” eller “inte såg ut som på bilden”? Det är även ofta som man själv hamnar på andra sidan systemet och står där med en ny möbel som är köpt online och nu inte alls passar in hemma i vardagsrummet.

Vi började fundera på vad som hade underlättat detta problem; ett sätt att spå in i framtiden och se hur det kommer se ut. Att se in i framtiden kan vi fortfarande inte göra, däremot kan vi låta kunden direkt se hur produkten ser ut hemma hos dem, tack vare AR.

Augmented Reality

Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt i kamerafunktionen på sin mobil. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter! AR har alltså en potentiell förmåga att underlätta kundens köpbeslut, då kunden nu kan visualisera sitt köp utan någon större fantasi inblandad. Det blir helt enkelt ett sätt att sudda ut gränsen mellan fysisk butik och e-handel, och underlättar således för både kunder och e-handlare.

Flyttar in det digitala i en fysisk miljö

Två exempel på företag som redan tagit sig an detta är IKEA och Synsam. Den välkända möbeljätten har sin app IKEA Place, som lanserades redan 2017, men har sedan dess fått en rejäl uppgradering. Genom att scanna sitt vardagsrum med mobilkameran kan användaren välja en möbel från katalogen och se hur den ser ut och passar in hemma innan de köper. I appen kommer möbeln automatiskt att skalanpassa sig till rummet, vilket ger användaren en tydlig bild av möbelns storlek och hur den får plats. Därefter kan man flytta runt, rotera möbeln och experimentera med olika färger.

Optikkedjan Synsam har sin motsvarande AR-lösning i sin app Stylelab. Den gör det möjligt för kunden att sitta bekvämt hemma i soffan och prova olika bågar och glas, bara genom att sätta på framkameran på mobilen. Även här skalanpassas glasögonen till ansiktet, och man kan välja fritt mellan företagets tillgängliga bågar.

Om det så gäller en soffa eller glasögon står det klart att detta är en effektiv taktik för att fånga upp alla online-konsumenter som velar i beslutsprocessen.

Bild f.v. Willab Garden, 2019. | IKEA Places, 2019.

Minska antalet returer

En annan aspekt av AR inom e-handeln är en potentiell minskning av returer. Returer inom e-handeln innebär, som vi många vet, både avgasutsläpp och extra arbete samt kostnader för e-handlaren. Genom att direkt kunna se hur en produkt ser ut i förhållande till var man vill ha den, minskar risken att kunden beställer hem en vara som inte passar.

De som kanske främst är utsatta för ett högt antal returer är modeindustrin, med produkter som måste passa kunden hundra procent. Klädföretaget Chiquelle lanserade en AR-app i höstas, som blev bemött med mycket entusiasm när den snabbt blev en av de mest nedladdade apparna i Sverige. I appen kan användaren göra en avatar av sig själv med sina egna värden och sitt eget ansikte, som sedan kan prova olika plagg ur Chiquelles webshop.

Tanken med appen är alltså att kunden ska kunna se plaggets passform, i en miljö man brukar befinna sig på. Det kom en viss kritik mot appens utseende och hur precist resultatet blev i slutändan. Oavsett funktionaliteten kan det dock konstateras att efterfrågan finns, då appen direkt flög upp på topplistorna i App store.

Det finns alltså en mängd olika fördelar med att använda sig av AR i kombination med e-handel. Det får oss att spåna vidare på vilka andra branscher som skulle kunna gynnas av AR. Kan man prova kläder genom att rikta kameran direkt mot spegeln? Går det att planera renoveringar? Kanske tapetsera om inne i sovrummet? Vi hittar inget stopp på möjligheterna, utan ser fram emot hur företag kommer använda den här tekniken för att jobba vidare på kundupplevelsen.

Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
bild på esecos e-bok
Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
Bild på informativa blad
Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall