Konsten att flytta in digitala möbler i vardagsrummet

2020-03-02

Hur ofta får ni ta emot returer på grund av att en vara “inte passade in hemma” eller “inte såg ut som på bilden”? Det är även ofta som man själv hamnar på andra sidan systemet och står där med en ny möbel som är köpt online och nu inte alls passar in hemma i vardagsrummet.

Vi började fundera på vad som hade underlättat detta problem; ett sätt att spå in i framtiden och se hur det kommer se ut. Att se in i framtiden kan vi fortfarande inte göra, däremot kan vi låta kunden direkt se hur produkten ser ut hemma hos dem, tack vare AR.

Augmented Reality

Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt i kamerafunktionen på sin mobil. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter! AR har alltså en potentiell förmåga att underlätta kundens köpbeslut, då kunden nu kan visualisera sitt köp utan någon större fantasi inblandad. Det blir helt enkelt ett sätt att sudda ut gränsen mellan fysisk butik och e-handel, och underlättar således för både kunder och e-handlare.

Flyttar in det digitala i en fysisk miljö

Två exempel på företag som redan tagit sig an detta är IKEA och Synsam. Den välkända möbeljätten har sin app IKEA Place, som lanserades redan 2017, men har sedan dess fått en rejäl uppgradering. Genom att scanna sitt vardagsrum med mobilkameran kan användaren välja en möbel från katalogen och se hur den ser ut och passar in hemma innan de köper. I appen kommer möbeln automatiskt att skalanpassa sig till rummet, vilket ger användaren en tydlig bild av möbelns storlek och hur den får plats. Därefter kan man flytta runt, rotera möbeln och experimentera med olika färger.

Optikkedjan Synsam har sin motsvarande AR-lösning i sin app Stylelab. Den gör det möjligt för kunden att sitta bekvämt hemma i soffan och prova olika bågar och glas, bara genom att sätta på framkameran på mobilen. Även här skalanpassas glasögonen till ansiktet, och man kan välja fritt mellan företagets tillgängliga bågar.

Om det så gäller en soffa eller glasögon står det klart att detta är en effektiv taktik för att fånga upp alla online-konsumenter som velar i beslutsprocessen.

Bild f.v. Willab Garden, 2019. | IKEA Places, 2019.

Minska antalet returer

En annan aspekt av AR inom e-handeln är en potentiell minskning av returer. Returer inom e-handeln innebär, som vi många vet, både avgasutsläpp och extra arbete samt kostnader för e-handlaren. Genom att direkt kunna se hur en produkt ser ut i förhållande till var man vill ha den, minskar risken att kunden beställer hem en vara som inte passar.

De som kanske främst är utsatta för ett högt antal returer är modeindustrin, med produkter som måste passa kunden hundra procent. Klädföretaget Chiquelle lanserade en AR-app i höstas, som blev bemött med mycket entusiasm när den snabbt blev en av de mest nedladdade apparna i Sverige. I appen kan användaren göra en avatar av sig själv med sina egna värden och sitt eget ansikte, som sedan kan prova olika plagg ur Chiquelles webshop.

Tanken med appen är alltså att kunden ska kunna se plaggets passform, i en miljö man brukar befinna sig på. Det kom en viss kritik mot appens utseende och hur precist resultatet blev i slutändan. Oavsett funktionaliteten kan det dock konstateras att efterfrågan finns, då appen direkt flög upp på topplistorna i App store.

Det finns alltså en mängd olika fördelar med att använda sig av AR i kombination med e-handel. Det får oss att spåna vidare på vilka andra branscher som skulle kunna gynnas av AR. Kan man prova kläder genom att rikta kameran direkt mot spegeln? Går det att planera renoveringar? Kanske tapetsera om inne i sovrummet? Vi hittar inget stopp på möjligheterna, utan ser fram emot hur företag kommer använda den här tekniken för att jobba vidare på kundupplevelsen.

3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

Årets fattigaste månad är här

Himlen är blygrå, det regnar horisontellt och solen tycks fortfarande inte gå upp över horisonten. Inte ens i Skåne.

Även branschmässigt finns det lite “deppigheter” som gärna gör januari ännu lite mörkare.

Vi undrar, kan den bli bättre?

Black Friday checklista
Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina egna resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.
Lokal handel måste satsa digitalt
Som leverantör av affärssystem för e-handel är det lätt att fastna i tanken att; digital handel är på väg att slå ut fysisk handel. Bekvämligheten i att vi idag kan handla utan att sätta en fot utanför dörren har förändrat spelplanen för all handel. Men innebär det att fysiska butiker har spelat ut sin roll och att stadskärnor runt om i Sverige snart kommer eka tomma?
Black Friday trots klimatkris
Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.
Så påverkar brexit din e-handel
Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?
Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Internet of Logistics

Går det att skapa en logistiklösning som ger snabba leveranser, är kostnadseffektiv och miljövänlig på samma gång? Det låter nästan för bra för att vara sant, men med nya konsumtionsmönster och e-handelns fortsatt starka tillväxt står logistikbranschen just nu inför stora förändringar. I det här blogginlägget berättar Sara Ali om morgondagens logistiklösningar och Internet of Logistics. En standard som skapar nya förutsättningar för hur paket skickas från leverantör till e-handlare och vidare till slutkonsument.

Tänk inte bara på dina nuvarande behov vid nästa upphandling

Förvånansvärt många e-handlare jobbar i en plattform de växt ur, vilket inte är bra. Men det innebär att verksamheten växt, vilket i sin tur är kul. Om du är en av dem: Grattis! Det innebär dock att du nu står inför en tuff uppgift, nämligen att byta plattform. Låt oss guida dig till en upphandling som håller längre.

Tappa inte kunden ur sikte

Som e-handlare känner du säkert igen dig i att det ibland känns svårt att hålla näsan ovanför vattenytan. Det är många projekt som ska slutföras, nya strategier som ska utarbetas och ordrar som ska levereras. Men det är viktigt att försöka hålla blicken ovanför vattenytan, mitt i kaoset, och inte glömma bort kunden.

nyhet tech ehandel

För att bli bäst på något är det viktigt att man hela tiden utvecklas och lär sig nya saker. Därför samlar vi, en gång i månaden, hela teamet för en gemensam TED-lunch där vi diskuterar nyheter och trender inom tech och e-handel. I det här inlägget delar vi med oss av vad vi pratade om under vår senaste TED-lunch.

Kvinnlig förebild

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

R.E.A

Det har blivit dags för oss att prata om R.E.A. Och då syftar vi inte på nedsatta priser inom detaljhandeln utan vi pratar om de tre byggstenarna bakom all framgångsrik e-handel, rationalisering, effektivisering och automatisering. Tre ord som vid första anblick kan tyckas vara väldigt lika, men som för en välfungerande e-handel har tre helt olika betydelser.

gratis returfrakt

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2020 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall