fbpx
esecos logga

3 nya säljtrender att använda dig av inom e-handel

3 nya säljtrender att använda dig av inom e-handel

Dagsläget för e-handeln

Det kan upplevas som tjatigt, men det är näst intill oundvikligt att inte nämna covid-19 i de flesta sammanhang nu för tiden. Det är något som påverkar oss alla på olika sätt, och försäljningssiffrorna är en av de faktorer som många fokuserar på.

I dessa turbulenta tider kan man därför behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten – något vi märkt att många företag gjort senaste tiden. Och tydligen har det gett resultat inom e-handeln! Jämfört med förra året har e-handeln växt med 44% i april, meddelar Postnord i sin rapport från april 2020.

Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna. Hoppas ni hittar någon ny som ni kan ha användning av!

3 nytänkande säljtrender:

  1. Virtuell butik
  2. Instagram-shopping
  3. Presentkort

Läs vidare för att se hur ni kan använda er av dem!

1. Virtuell butik

Ett företag som varit både kreativa och lösningsorienterade är våra kunder på Très Bien, som öppnade sin butik i London samtidigt som covid-19 slog till med full kraft. De löste problemet genom att sätta upp en virtuell butik, där de, via den digitala mötestjänsten Zoom, kunde besvara kundernas frågor om allt från materialet på ett par byxor till passformen på en tröja. “We can even try things on for you”, avslutar de sitt meddelande med.

Deras butik i Malmö fick äntligen slå upp dörrarna igen i slutet på Maj, vilket glädjer oss! Trots det håller de fortfarande den virtuella butiken aktiv och har även börjat bjuda in gäster, så som sina designers, för att hålla samtal under tiden som den virtuella butiken är öppen. Spännande och interaktiv lösning!

2. Instagram-shopping

En annan lösningar som vi har sett florera allt mer under den senaste tiden är instagram-shopping, som låter ett företag “tagga” produkter i sina bilder på Instagram. På så vis kan man använda sin instagram som ett digitalt skyltfönster ut mot kunden.

När användaren trycker på en produkttagg så öppnas en produktsida med beskrivning, pris och en köp-knapp. På så vis underlättas kundens köpprocess från att se något de gillar i sitt flöde till att köpa det själv. Faktum är att runt 28% av Sveriges e-handlare använde Instagram-Shopping aktivt under förra året, enligt E-barometern 2019.

Detta öppnar dörrar för ett nytt sätt att shoppa på. Är ni som företag mycket aktiva på era digitala kanaler kan ni be era följare att tagga er i sina bilder – så ni kan reposta deras inlägg! Instagrams shoppingfunktion ökar alltså interaktionen mellan företag, kund och potentiell kund på ett smidigt sätt.

Vår kund MinFot är ett av de företag som använder instagram-shopping.

Med en miljard användare varje månad, och över 500 miljoner dagliga användare, är Instagram en plattform med hög räckvidd. Bara i sverige är det hela 61% av alla internetanvändare som använder instagram (svenskarna och internet 2019).

Säljer ni fysiska produkter och har ett instagramkonto? Prova instagram-shopping!

3. Presentkort

Ett annat sätt att få försäljningen att fortsätta rulla på, framförallt i fysiska butiker, är genom att sälja presentkort. På så vis kan kunderna betala nu och hålla ekonomin i ruljans, både för det lilla företaget och för det stora samhället runt omkring. Samtidigt kan kunden välja när det känns lämpligt att nyttja sitt presentkort.

För att göra presentkorten ytterligare attraktiva finns det andra kreativa vägar att gå. Ni kanske kan erbjuda ett belöningssystem beroende på vilket belopp de köper för, eller ge dubbla medlemspoäng när de köper kortet.

Tänk bara på att informera kunden tydligt hur länge presentkortet gäller. Kanske får ni förlänga giltighetstiden beroende på er tjänst, så att kunden inte behöver känna att hen chansar om det kommer gå att nyttja eller inte. Var också tydlig med era öppettider framöver, och håll era kunder informerade kontinuerligt på alla era kanaler.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner