3 nytänkande säljtrender

2020-06-08

Det kan upplevas som tjatigt, men det är näst intill oundvikligt att inte nämna covid-19 i de flesta sammanhang nu för tiden. Det är något som påverkar oss alla på olika sätt, och försäljningssiffrorna är en av de faktorer som många fokuserar på.

I dessa turbulenta tider kan man därför behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort senaste tiden. Och tydligen har det gett resultat inom e-handeln! Jämfört med förra året har e-handeln växt med 44% i april, meddelar Postnord i sin rapport från april 2020.

Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna. Hoppas ni hittar någon ny som ni kan ha användning av!

Virtuell butik

Ett företag som varit både kreativa och lösningsorienterade är våra kunder på Très Bien, som öppnade sin butik i London samtidigt som covid-19 slog till med full kraft. De löste problemet genom att sätta upp en virtuell butik, där de, via den digitala mötestjänsten Zoom, kunde besvara kundernas frågor om allt från materialet på ett par byxor till passformen på en tröja. “We can even try things on for you”, avslutar de sitt meddelande med.

Deras butik i Malmö fick äntligen slå upp dörrarna igen i slutet på Maj, vilket glädjer oss! Trots det håller de fortfarande den virtuella butiken aktiv och har även börjat bjuda in gäster, så som sina designers, för att hålla samtal under tiden som den virtuella butiken är öppen. Spännande och interaktiv lösning!

Instagram-shopping

En annan lösningar som vi har sett florera allt mer under den senaste tiden är instagram-shopping, som låter ett företag “tagga” produkter i sina bilder på Instagram. På så vis kan man använda sin instagram som ett digitalt skyltfönster ut mot kunden.

När användaren trycker på en produkttagg så öppnas en produktsida med beskrivning, pris och en köp-knapp. På så vis underlättas kundens köpprocess från att se något de gillar i sitt flöde till att köpa det själv. Faktum är att runt 28% av Sveriges e-handlare använde Instagram-Shopping aktivt under förra året, enligt E-barometern 2019.

Detta öppnar dörrar för ett nytt sätt att shoppa på. Är ni som företag mycket aktiva på era digitala kanaler kan ni be era följare att tagga er i sina bilder - så ni kan reposta deras inlägg! Instagrams shoppingfunktion ökar alltså interaktionen mellan företag, kund och potentiell kund på ett smidigt sätt.

Våra kunder på MinFot är ett av de företag som använder instagram-shopping.


För att kunna aktivera funktionen så finns det dock några punkter som företaget måste uppfylla. Bland annat att det är på en marknad som har stöd för funktionen (säljer du i Sverige kan du vara lugn, här fungerar det), att du säljer fysiska varor och har en ansluten Facebook-sida. Du kan läsa mer om funktionen och samtliga punkter här.

Med en miljard användare varje månad, och över 500 miljoner dagliga användare, är Instagram en plattform med hög räckvidd. Bara i sverige är det hela 61% av alla internetanvändare som använder instagram (svenskarna och internet 2019).

Säljer ni fysiska produkter och har ett instagramkonto? Prova instagram-shopping!

Presentkort

Ett annat sätt att få försäljningen att fortsätta rulla på, framförallt i fysiska butiker, är genom att sälja presentkort. På så vis kan kunderna betala nu och hålla ekonomin i ruljans, både för det lilla företaget och för det stora samhället runt omkring. Samtidigt kan kunden välja när det känns lämpligt att nyttja sitt presentkort.

För att göra presentkorten ytterligare attraktiva finns det andra kreativa vägar att gå. Ni kanske kan erbjuda ett belöningssystem beroende på vilket belopp de köper för, eller ge dubbla medlemspoäng när de köper kortet.

Tänk bara på att informera kunden tydligt hur länge presentkortet gäller. Kanske får ni förlänga giltighetstiden beroende på er tjänst, så att kunden inte behöver känna att hen chansar om det kommer gå att nyttja eller inte. Var också tydlig med era öppettider framöver, och håll era kunder informerade kontinuerligt på alla era kanaler.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall