3 nytänkande säljtrender

2020-06-08

Det kan upplevas som tjatigt, men det är näst intill oundvikligt att inte nämna covid-19 i de flesta sammanhang nu för tiden. Det är något som påverkar oss alla på olika sätt, och försäljningssiffrorna är en av de faktorer som många fokuserar på.

I dessa turbulenta tider kan man därför behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort senaste tiden. Och tydligen har det gett resultat inom e-handeln! Jämfört med förra året har e-handeln växt med 44% i april, meddelar Postnord i sin rapport från april 2020.

Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna. Hoppas ni hittar någon ny som ni kan ha användning av!

Virtuell butik

Ett företag som varit både kreativa och lösningsorienterade är våra kunder på Très Bien, som öppnade sin butik i London samtidigt som covid-19 slog till med full kraft. De löste problemet genom att sätta upp en virtuell butik, där de, via den digitala mötestjänsten Zoom, kunde besvara kundernas frågor om allt från materialet på ett par byxor till passformen på en tröja. “We can even try things on for you”, avslutar de sitt meddelande med.

Deras butik i Malmö fick äntligen slå upp dörrarna igen i slutet på Maj, vilket glädjer oss! Trots det håller de fortfarande den virtuella butiken aktiv och har även börjat bjuda in gäster, så som sina designers, för att hålla samtal under tiden som den virtuella butiken är öppen. Spännande och interaktiv lösning!

Instagram-shopping

En annan lösningar som vi har sett florera allt mer under den senaste tiden är instagram-shopping, som låter ett företag “tagga” produkter i sina bilder på Instagram. På så vis kan man använda sin instagram som ett digitalt skyltfönster ut mot kunden.

När användaren trycker på en produkttagg så öppnas en produktsida med beskrivning, pris och en köp-knapp. På så vis underlättas kundens köpprocess från att se något de gillar i sitt flöde till att köpa det själv. Faktum är att runt 28% av Sveriges e-handlare använde Instagram-Shopping aktivt under förra året, enligt E-barometern 2019.

Detta öppnar dörrar för ett nytt sätt att shoppa på. Är ni som företag mycket aktiva på era digitala kanaler kan ni be era följare att tagga er i sina bilder - så ni kan reposta deras inlägg! Instagrams shoppingfunktion ökar alltså interaktionen mellan företag, kund och potentiell kund på ett smidigt sätt.

Våra kunder på MinFot är ett av de företag som använder instagram-shopping.


För att kunna aktivera funktionen så finns det dock några punkter som företaget måste uppfylla. Bland annat att det är på en marknad som har stöd för funktionen (säljer du i Sverige kan du vara lugn, här fungerar det), att du säljer fysiska varor och har en ansluten Facebook-sida. Du kan läsa mer om funktionen och samtliga punkter här.

Med en miljard användare varje månad, och över 500 miljoner dagliga användare, är Instagram en plattform med hög räckvidd. Bara i sverige är det hela 61% av alla internetanvändare som använder instagram (svenskarna och internet 2019).

Säljer ni fysiska produkter och har ett instagramkonto? Prova instagram-shopping!

Presentkort

Ett annat sätt att få försäljningen att fortsätta rulla på, framförallt i fysiska butiker, är genom att sälja presentkort. På så vis kan kunderna betala nu och hålla ekonomin i ruljans, både för det lilla företaget och för det stora samhället runt omkring. Samtidigt kan kunden välja när det känns lämpligt att nyttja sitt presentkort.

För att göra presentkorten ytterligare attraktiva finns det andra kreativa vägar att gå. Ni kanske kan erbjuda ett belöningssystem beroende på vilket belopp de köper för, eller ge dubbla medlemspoäng när de köper kortet.

Tänk bara på att informera kunden tydligt hur länge presentkortet gäller. Kanske får ni förlänga giltighetstiden beroende på er tjänst, så att kunden inte behöver känna att hen chansar om det kommer gå att nyttja eller inte. Var också tydlig med era öppettider framöver, och håll era kunder informerade kontinuerligt på alla era kanaler.

Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
bild på esecos e-bok
Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
Bild på informativa blad
Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall