3 nytänkande säljtrender

2020-06-08

Det kan upplevas som tjatigt, men det är näst intill oundvikligt att inte nämna covid-19 i de flesta sammanhang nu för tiden. Det är något som påverkar oss alla på olika sätt, och försäljningssiffrorna är en av de faktorer som många fokuserar på.

I dessa turbulenta tider kan man därför behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort senaste tiden. Och tydligen har det gett resultat inom e-handeln! Jämfört med förra året har e-handeln växt med 44% i april, meddelar Postnord i sin rapport från april 2020.

Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna. Hoppas ni hittar någon ny som ni kan ha användning av!

Virtuell butik

Ett företag som varit både kreativa och lösningsorienterade är våra kunder på Très Bien, som öppnade sin butik i London samtidigt som covid-19 slog till med full kraft. De löste problemet genom att sätta upp en virtuell butik, där de, via den digitala mötestjänsten Zoom, kunde besvara kundernas frågor om allt från materialet på ett par byxor till passformen på en tröja. “We can even try things on for you”, avslutar de sitt meddelande med.

Deras butik i Malmö fick äntligen slå upp dörrarna igen i slutet på Maj, vilket glädjer oss! Trots det håller de fortfarande den virtuella butiken aktiv och har även börjat bjuda in gäster, så som sina designers, för att hålla samtal under tiden som den virtuella butiken är öppen. Spännande och interaktiv lösning!

Instagram-shopping

En annan lösningar som vi har sett florera allt mer under den senaste tiden är instagram-shopping, som låter ett företag “tagga” produkter i sina bilder på Instagram. På så vis kan man använda sin instagram som ett digitalt skyltfönster ut mot kunden.

När användaren trycker på en produkttagg så öppnas en produktsida med beskrivning, pris och en köp-knapp. På så vis underlättas kundens köpprocess från att se något de gillar i sitt flöde till att köpa det själv. Faktum är att runt 28% av Sveriges e-handlare använde Instagram-Shopping aktivt under förra året, enligt E-barometern 2019.

Detta öppnar dörrar för ett nytt sätt att shoppa på. Är ni som företag mycket aktiva på era digitala kanaler kan ni be era följare att tagga er i sina bilder - så ni kan reposta deras inlägg! Instagrams shoppingfunktion ökar alltså interaktionen mellan företag, kund och potentiell kund på ett smidigt sätt.

Våra kunder på MinFot är ett av de företag som använder instagram-shopping.


För att kunna aktivera funktionen så finns det dock några punkter som företaget måste uppfylla. Bland annat att det är på en marknad som har stöd för funktionen (säljer du i Sverige kan du vara lugn, här fungerar det), att du säljer fysiska varor och har en ansluten Facebook-sida. Du kan läsa mer om funktionen och samtliga punkter här.

Med en miljard användare varje månad, och över 500 miljoner dagliga användare, är Instagram en plattform med hög räckvidd. Bara i sverige är det hela 61% av alla internetanvändare som använder instagram (svenskarna och internet 2019).

Säljer ni fysiska produkter och har ett instagramkonto? Prova instagram-shopping!

Presentkort

Ett annat sätt att få försäljningen att fortsätta rulla på, framförallt i fysiska butiker, är genom att sälja presentkort. På så vis kan kunderna betala nu och hålla ekonomin i ruljans, både för det lilla företaget och för det stora samhället runt omkring. Samtidigt kan kunden välja när det känns lämpligt att nyttja sitt presentkort.

För att göra presentkorten ytterligare attraktiva finns det andra kreativa vägar att gå. Ni kanske kan erbjuda ett belöningssystem beroende på vilket belopp de köper för, eller ge dubbla medlemspoäng när de köper kortet.

Tänk bara på att informera kunden tydligt hur länge presentkortet gäller. Kanske får ni förlänga giltighetstiden beroende på er tjänst, så att kunden inte behöver känna att hen chansar om det kommer gå att nyttja eller inte. Var också tydlig med era öppettider framöver, och håll era kunder informerade kontinuerligt på alla era kanaler.

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall