E-handelsåret 2020

2020-12-16

Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!

Året började med en oroväckande kombo för många e-handlares lagerhyllor: det kinesiska nyåret och covid-19. Det kinesiska nyåret inträffade den 25:e januari i år och är något som många e-handlare kan förbereda sig på genom att bunkra upp och vara beredd på någon veckas radiotystnad. När covid-19 tog fart samtidigt ledde det dock till nedstängda städer, fabriker och tomma lagerhyllor, och att det skulle bli en internationell pandemi var det få som misstänkte. Vill du läsa hela vårt blogginlägg om det så hittar du det här.

Våren kom och satte rejäl fart på e-handeln.Det var under de här vårmånaderna som många började arbeta hemifrån och undvika stora folkmassor. Samtidigt såg man i realtid hur e-handeln gick uppåt, vilket fick fysiska butiker att tänka om, ställa om och hitta kreativa lösningar. Det visade sig fungera väl i slutändan då e-handeln växte med hela 49% under det här andra kvartalet, jämfört med föregående år. I samband med att allt fler sadlade och och omorganiserade sig uppstod även nya trender runt om i landet, vilket vi skrev ett inlägg om i juni som du kan läsa här.

Sommaren bidrog inte bara med solsken i år. Under det tredje kvartalet fortsatte e-handeln att växa, Amazon gick ut med sin lansering på svensk mark och uppstickaren “q-handel” satte definition på dagens handelsmönster.

Amazon har idag, som vi vet, lanserats. Med buller och brak. Hur det fortlöper återstår såklart att se, men vi misstänker att de kommer vara med och sätta agendan för e-handeln 2021. Vi skrev om Amazons lansering här. Vad gäller q-handeln, som självtitulerat sig till “tredje generationens e-handel”, ser vi det främst som ett svar på den växande konsumentgruppen som vill ha sina saker nu, på sitt sätt. Vi misstänker att även detta kan komma att påverka 2021 på ett eller annat sätt. Mer om q-handel kan du läsa här.

Hösten har varit väldigt mörk på olika sätt, men med rea-fester och tända juleljus har den blivit ljusare. Vi har genomgått Singles day, Black friday och den rådande julshoppingen, vilket även under vanliga omständigheter brukar ge en skjuts uppåt för e-handeln. Här. skrev vi bland annat om hur våra kunder förberedde sig inför Black Friday, vilket många gjorde extra mycket i år.

Med restriktioner och uppmaningen att inte umgås fler än 8 personer finns det dock färre att köpa julklappar till för vissa, samtidigt som det är många som fortfarande befinner sig i en osäker ekonomisk situation. Det är alltså olika faktorer som kan påverka e-handeln den här julen, ändå förväntas svenskarna handla julklappar bara på nätet för 10,6 miljarder kronor enligt PostNords senaste E-barometer. Spännande!

Sammanfattningsvis har det varit ett spännande e-handelsår.Trots att året främst har styrts av rådande pandemi, kan vi hitta några positiva glimtar som lyst upp branschen. Bland annat har begränsningen av fysiska möten bidragit till en teknisk utveckling av sociala plattformar, nya leveranssätt och insikten om man trots allt kommer långt med bara lite medmänsklighet.

E-handelskalendern 2021

Med det nya året precis runt hörnet har vi satt samman en e-handelskalender för 2021. Där kan ni hitta viktiga dagar, statistik och bra fakta inför ett år av e-handel. Det är bara att ladda ner, skriva ut och sätta upp på väggen - så glömmer ni inga viktiga e-handelsdagar 2021!

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall