Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
Året började med en oroväckande kombo för många e-handlares lagerhyllor: det kinesiska nyåret och covid-19. Det kinesiska nyåret inträffade den 25:e januari i år och är något som många e-handlare kan förbereda sig på genom att bunkra upp och vara beredd på någon veckas radiotystnad. När covid-19 tog fart samtidigt ledde det dock till nedstängda städer, fabriker och tomma lagerhyllor, och att det skulle bli en internationell pandemi var det få som misstänkte. Vill du läsa hela vårt blogginlägg om det så hittar du det här.
Våren kom och satte rejäl fart på e-handeln.Det var under de här vårmånaderna som många började arbeta hemifrån och undvika stora folkmassor. Samtidigt såg man i realtid hur e-handeln gick uppåt, vilket fick fysiska butiker att tänka om, ställa om och hitta kreativa lösningar. Det visade sig fungera väl i slutändan då e-handeln växte med hela 49% under det här andra kvartalet, jämfört med föregående år. I samband med att allt fler sadlade och och omorganiserade sig uppstod även nya trender runt om i landet, vilket vi skrev ett inlägg om i juni som du kan läsa här.
Sommaren bidrog inte bara med solsken i år. Under det tredje kvartalet fortsatte e-handeln att växa, Amazon gick ut med sin lansering på svensk mark och uppstickaren “q-handel” satte definition på dagens handelsmönster.
Amazon har idag, som vi vet, lanserats. Med buller och brak. Hur det fortlöper återstår såklart att se, men vi misstänker att de kommer vara med och sätta agendan för e-handeln 2021. Vi skrev om Amazons lansering här. Vad gäller q-handeln, som självtitulerat sig till “tredje generationens e-handel”, ser vi det främst som ett svar på den växande konsumentgruppen som vill ha sina saker nu, på sitt sätt. Vi misstänker att även detta kan komma att påverka 2021 på ett eller annat sätt. Mer om q-handel kan du läsa här.
Hösten har varit väldigt mörk på olika sätt, men med rea-fester och tända juleljus har den blivit ljusare. Vi har genomgått Singles day, Black friday och den rådande julshoppingen, vilket även under vanliga omständigheter brukar ge en skjuts uppåt för e-handeln. Här. skrev vi bland annat om hur våra kunder förberedde sig inför Black Friday, vilket många gjorde extra mycket i år.
Med restriktioner och uppmaningen att inte umgås fler än 8 personer finns det dock färre att köpa julklappar till för vissa, samtidigt som det är många som fortfarande befinner sig i en osäker ekonomisk situation. Det är alltså olika faktorer som kan påverka e-handeln den här julen, ändå förväntas svenskarna handla julklappar bara på nätet för 10,6 miljarder kronor enligt PostNords senaste E-barometer. Spännande!
Sammanfattningsvis har det varit ett spännande e-handelsår.Trots att året främst har styrts av rådande pandemi, kan vi hitta några positiva glimtar som lyst upp branschen. Bland annat har begränsningen av fysiska möten bidragit till en teknisk utveckling av sociala plattformar, nya leveranssätt och insikten om man trots allt kommer långt med bara lite medmänsklighet.
Med det nya året precis runt hörnet har vi satt samman en e-handelskalender för 2021. Där kan ni hitta viktiga dagar, statistik och bra fakta inför ett år av e-handel. Det är bara att ladda ner, skriva ut och sätta upp på väggen - så glömmer ni inga viktiga e-handelsdagar 2021!
Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.
Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?